Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Excuses uit verkeerstoren Schiphol aan KLM-pilootMet geluidsfragementen en transcriptie

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 758 
|
 NHD 
Excuses uit verkeerstoren Schiphol aan KLM-pilootMet geluidsfragementen en transcriptie

SCHIPHOL/UITGEEST - (met geluidsfragment) De luchtverkeersleiding van Schiphol maakte dinsdag 13 november via de luchtvaartradio excuses aan een KLM-piloot, die kennelijk door foute instructies van de verkeerstoren bijna werd geramd door een Garuda-vliegtuig.

,,Dit was zeker niet de bedoeling, excuses daarvoor’’, zegt de luchtverkeersleider in het Nederlands, waaruit blijkt dat hij de KLM-bemanning aanspreekt en niet de Indonesische piloot. Gebruikelijk is dat de verkeerstoren in het Engels communiceert.

Even daarvoor koerste het Garuda-vliegtuig op dezelfde hoogte als het KLM-vliegtuig gelijktijdig naar de Polderbaan. Beide vliegtuigen werden op dezelfde hoogte daarheen gedirigeerd. Normaal zit er driehonderd meter hoogteverschil tussen.

Als de luchtverkeersleiding door heeft dat er iets niet goed gaat, worden beide vliegtuigen haastig een andere kant op gedirigeerd. De KLM-piloot, die keurig op koers ligt voor de Polderbaan, wordt geïnstrueerd om naar rechts uit te wijken. De Garuda-piloot moet snel naar links.

Van paniek onder de vliegtuigbemanningen of de verkeerstoren is niets te merken; wel van een licht verhoogde toon bij de luchtverkeersleider, die moet voorkomen dat beide kisten tegen elkaar botsen in de lucht. De verkeersleider vraagt aan een van de piloten of hij de ander ’in zicht’ heeft. Dat wordt beaamd.

Uit de vluchtdata die eerder bekend is geworden, blijkt dat de vliegtuigen die instructie voor een koerscorrectie geen seconde later hadden moeten ontvangen, want dan waren ze vijftien seconden later boven Uitgeest op elkaar gebotst in de lucht.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft het incident in onderzoek.

Het vier minuten durende geluidsfragment is afkomstig van ATC Archive, die het online heeft gezet en onder dit artikel is te beluisteren. Het is enigszins ingekort, zodat de stiltes tussen fragmenten zijn vervallen.

Luchtverkeersleiding Nederland wil niet reageren op de radiocommunicatie. ,,Wij willen het onderzoek eerst afwachten voordat we conclusies gaan trekken’’, meldt een woordvoerster.

Vindplaats:  NHD


Reacties op dit bericht

Geplaatst door cros op de helling

Eerder deze week rond 00.15 's-nachts was er rond het Uitgeestermeer lichte paniek toen vlak na een laag overscherend vliegtuig een zware vuurwerkbom ontplofte. De lichamelijke reactie bij de betrokkenen laat zich raden: nu is het raak, dacht menigeen.

Tja, dat extreem laag vliegen boven UItgeest en omgeving. Aan de Alderstafel is naar het lijkt volledig gezwicht voor de eisen van de sector. Men is gaan werken aan minder meer hinder, zoals Alders graag verkondigd. Maar hoe zit het met de veiligheidsrisico's, de gezondheidsrisico's en uiteindelijk de verantwoordelijkheid die de Rijkscommissaris hiervoor zou moeten erkennen?

Op woensdag 13 december kan in het Algemeen Overleg van de commissie I&M hier duidelijkheid over worden geschapen.
Maar of dat ook gaat gebeuren?!

Al met al lijkt de luchtvaart hier te zijn uitgegroeid tot een groot maatschappelijk probleem. En dat geldt niet alleen voor de kwaliteit van de woon- en leefomgeving, maar ook voor ruimtelijke indeling en niet te vergeten de alertheid van ons openbaar bestuur.
Hebben de politici zich niet al te lang verschuild achter de Alderstafel, de CROS en straks een bundeling van die twee corpora in een Omgevingsraad Schiphol?


Geplaatst door A. Boeing

Tja, nou dacht ik toch ergens te hebben gelezen dat de luchtverkeersleiding had beweerd dat er nog geen exacte gegevens bekend waren. Kennen die deze website niet? En natuurlijk is vergissen menselijk maar we hebben het niet over per ongeluk een klontje teveel in de thee maar over het in gevaar brengen van duizenden door pure onachtzaamheid. Ik hoop dat bij de verantwoordelijke landelijke politici dit geluidsfragment ook bekend wordt.