Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Europese luchtvaart break-even in 2013

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 962 
|
 nu.nl 
Europese luchtvaart break-even in 2013

De Europese luchtvaart heeft in 2013 een ‘aanzienlijk beter jaar’ gehad dan in 2012 het geval was.

“Met een slag om de arm, want pas in het voorjaar zijn alle cijfers binnen, denk ik dat we dit jaar in ieder geval break-even zullen draaien”, laat topman Athar Husain Khan van de Europese luchtvaartorganisatie Association of European Airlines (AEA) weten in een gesprek met NU.nl. “2012 was een miserabel jaar.”
Vorig jaar zetten de leden van de AEA, bestaande uit 31 grote Europese luchtvaartmaatschappijen, waaronder KLM, nog een gezamenlijk verlies van 1,3 miljard euro in de boeken.

De Nederlandse Husain Khan, die vorige week officieel benoemd is tot bestuursvoorzitter van de belangenorganisatie, ziet nu “licht aan het einde van de tunnel”.
Ook de wereldwijde brancheorganisatie IATA liet eerder ook al weten optimistisch gestemd te zijn over de Europese luchtvaartsector. In september stelde de organisatie in Europa na achttien maanden een omslag te zien.

Eerste CEO
Husain Khan is de eerste CEO bij de AEA. Hij was al sinds 1 juni vorig jaar waarnemend secretaris-generaal bij de organisatie.
“We zijn bezig met een herpositionering, willen dynamischer worden en meer politieke activiteiten ontplooiien. Daarbij past ook een meer bedrijfsachtige functietitel”, verklaart de kersverse bestuursvoorzitter. Tijdens een ‘rigoureuze’ herstructurering zijn de kosten van de organisatie met 30 procent verlaagd en is 40 procent van de banen geschrapt.
Een kernthema van de AEA is de roep om een meer coherente Europese luchtvaart. “Het beleid binnen Europa is te gefragmenteerd”, stelt Husain Khan. “Het bestaat uit meer onderdelen dan het totaal aantal lidstaten van de EU.”
Volgens Husain Khan zadelt die inefficiëntie luchtvaartmaatschappijen op met vijf miljard euro per jaar aan onnodige kosten. “Vliegtuigen moeten bijvoorbeeld omvliegen, wat meer brandstof kost dan nodig is. Dat leidt ook nog eens tot miljoenen tonnen aan onnodige CO2-uistoot. Bovendien levert het vertragingen op voor passagiers.”

Vertragingen
Luchtvaartmaatschappijen krijgen daarnaast alle kosten veroorzaakt door vertragingen en annuleringen op hun bordje, zo vindt de CEO.
“Veel problemen liggen buiten luchtvaartmaatschappijen, neem bijvoorbeeld die uitbarsting van de IJslandse vulkaan van een paar jaar geleden. Maar er is een situatie ontstaan waarin kosten ongebreideld bij luchtvaartmaatschappijen worden neergelegd.”
“De passagiersrechten zijn nu voor niemand een pretje. Ze zijn te onduidelijk, waardoor rechters moeten interveniëren. De definitie van het begrip ‘overmacht’ bijvoorbeeld, moet veel duidelijker. Luchtvaartmaatschappijen hebben alle belang bij een goede dienstverlening, anders stapt de klant zo over naar de concurrent.”

Emissiehandel
De AEA maakt zich zorgen over het Europese emissiehandelssysteem. “We zijn inmiddels bij het derde voorstel hierover. Zekerheid is belangrijk”, aldus Husain Khan.
Landen als China, India en de VS hebben laten weten de aanschaf van emissierechten voor vluchten van en naar Europa te weigeren.
Het voorstel dat er nu ligt zorgt voor irritatie buiten de Europese Unie. “Veel landen zullen zich er niet aan houden, waardoor Europese maatschappijen geraakt zullen worden. Dat leidt tot
Concurrentievervalsing. “We realiseren ons volledig dat we CO2 uitstoten en zijn bereid daar onze verantwoordelijkheid voor te nemen”, aldus de AEA-topman. “Maar er moet wel een systeem gecreëerd worden, dat een gelijk speelveld biedt, dat transparant is en makkelijk te verifiëren.”

Door: NU.nl/Marijke Verhaar


Reacties op dit bericht