Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Europa matst luchtvaart opnieuw

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 732 
|
 Milieudefensie 
Europa matst luchtvaart opnieuw

Broeikasgasuitstoot vliegtuigen blijft doorgroeien

Amsterdam, 25 juli 2008 - Vandaag hebben de Europese regeringen een akkoord gesloten over het instellen van een emissiehandelssysteem voor de luchtvaart. Milieudefensie laakt het feit dat de regeringen met dit systeem de kans laten schieten om de groeiende bijdrage van de luchtvaart aan de opwarming van de aarde echt te beperken. Het systeem zet namelijk nauwelijks zoden aan de dijk; het is zo soepel dat de luchtvaart gewoon door zal groeien. Het gaat bovendien pas in 2012 in. Vanaf dan zullen luchtvaartmaatschappijen voor enkele euro’s per ticket emissierechten gaan kopen om alleen nog maar meer CO2 uit te mogen stoten dan ze nu al doen. Milieudefensie wijst erop dat het instellen van accijns op kerosine en BTW op tickets hard nodig blijft om de groei van de luchtvaart af te remmen. 

Dramatisch is dat het nieuwe emissiehandelssysteem laat komt en erg soepel is. Ondernemers in andere bedrijfstakken worden verplicht om veel meer uitstootrechten te kopen dan de luchtvaart. Bovendien vergeet het systeem meer dan de helft van de uitstoot van vliegtuigen: het klimaateffect van vliegtuigen is namelijk twee tot vijf maal groter dan het effect van alleen de CO2 uitstoot: op grote hoogte hebben andere uitlaatgassen eveneens een groot effect op het klimaat en daarnaast speelt de vorming van wolken een belangrijke rol. 

Gevolg van de falende Europese aanpak van de luchtvaart is dat in de Europese Unie het aandeel van de luchtvaart in de opwarming van de aarde stijgt van ruim 10% nu naar ongeveer 20% in 2020. Woordvoerder Evert Hassink van Milieudefensie reageert: ‘Op het moment dat de belangen van luchtvaartmaatschappijen geraakt worden is het klimaatprobleem blijkbaar geen prioriteit meer. Concurrentievervalsing is hier geen argument, want het emissiehandelssysteem gaat gelden voor alle vliegtuigen die van en naar Europa vliegen, ook voor bijvoorbeeld Amerikaanse maatschappijen. De Europese landen hadden een unieke kans in handen om de uitstoot van de luchtvaart aan te pakken, maar zijn helaas gezwicht voor de luchtvaartlobby’.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

Voor het vlieg tuig is het milieu inderdaad geen enkel probleem. Politici acteren naar hun electoraat toe en het electoraat heeft geen flauw benul wat er aan de hand is. Het wordt lekker (!) wat warmer en vliegen moet nou eenmaal, anders kunnen we niet op vakantie.

Knullen als Eurlings zullen er alles aan doen om niet impopulair te worden, anders kost dat kiezers en derhalve zal er naast het niet invoeren van welke belasting dan ook op vliegverkeer een subsidie komen vanwege de hoge kerosineprijzen.

De politieke keuzes zullen hooguit een matiging vinden in het ondersteunen en plein publique maar er zal echt geen enkele beperking gaan plaatsvinden.

Ik vraag me nog steeds af welk niveau van schade er moet plaatsvinden voordat de verantwoordelijke politici strafbaar worden gesteld.

Geplaatst door Ton uit NULL

Een parlementaire enquête over de laatste 25 jaar is absoluut noodzakelijk.