Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Eurlings: geluidsstelsel Schiphol failliet

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 990 
|
 Haarlems Dagblad 
Eurlings: geluidsstelsel Schiphol failliet

DEN HAAG - Het huidige geluidssysteem van Schiphol is failliet en daarover was iedereen het eens. Dat zei demissionair minister Camiel Eurlings donderdag nadat hij voorstellen voor een nieuw geluidsstelsel van oud-minister Hans Alders en belanghebbenden in ontvangst had genomen.

,,Het bestaande systeem kent namelijk perverse effecten waardoor er soms meer mensen in de herrie zitten dan nodig is. Ik ben blij dat er nu een goed alternatief ligt waar omwonenden, de sector en de bestuurders het over eens zijn’’, zei Eurlings donderdag. Hij vindt dat belanghebbenden als Schiphol, het Rijk, KLM, bestuurders en omwonenden, verenigd in de ’Alders-tafel’ een ,,fantastisch resultaat’’ hebben bereikt ,,waarmee we nu zorgvuldig verdergaan.’’
Hij stuurt het advies naar de Tweede Kamer, in de hoop dat op 1 november begonnen kan worden met experimenten met het nieuwe geluidssysteem. Dat moet er voor zorgen dat luchthaven Schiphol verder kan groeien zonder dat de geluidsoverlast toeneemt.

Dat kan onder meer door, afhankelijk van weer en veiligheid, te kiezen voor start- en landingsbanen die minder overlast veroorzaken. Ook is het mogelijk meer te landen in glijvlucht en meer te remmen op de banden dan op de motor.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Ben Slot uit Castricum

Niet het geluidssysteem van Schiphol is failliet, maar het politieke systeem dat dit soort 'compromissen' produceert. Er is in al die jaren procesmatig niets anders gedaan dan politiek manoeuvreren om uiteindelijk uit te komen waar ze wilden zijn. Geen enkele politieke partij (en zeker ook de PvdA en het CDA niet, van de VVD had ik niet anders mogen verwachten) heeft ook maar een serieuze poging gedaan om dit misselijk makende spelletje te ontmaskeren. Erger nog, ze hebben van harte meegewerkt. Ik weet best hoe belangrijk Schiphol voor de Nederlandse economie is, maar waar het de elementaire bescherming van nietsvermoedende burgers betreft is de uitkomst van deze exercitie een gotspe. Bij de oprichting van dit platform had (klein) Castricum al in de gaten dat we in deze hoek Amsterdam moesten gaan ontlasten. Het moest alleen nog even worden 'geplooid'. Dat laatste is nu met behulp van een paar naïeve lokale politici ook nog gelukt. Alders zal ongetwijfeld de complimenten krijgen voor de elegante oplossing, Eurlings de credits voor z'n doorzetten en de meewerkende lokale politici een douceurtje voor bewezen diensten. Maar beste mensen, deze drol stinkt ummeunig. Een politiek systeem dat met armen omdraaien (arm twisting is de betere uitdrukking), verdraaien en verdoezelen van feiten, inzet van handige public relations en nog een hele batterij van andere handige foefjes (o.a kralen en kettingen voor de lokalen) z'n doel moet bereiken is in de crises waarin we ons nu bevinden compleet machteloos. Het probleem lost zichzelf op. Over een tijdje valt er niets meer te vliegen. Basta.

Geplaatst door jhGriese uit Amstelveen

In grote lijnen eens met deze conclusie van Hr Slot . Erg is dat de minister spreekt van een pervers stelsel (het huidige) Kosten nog moeite werden gespaard om hier nu zo uit te komen ! Ven W manoevreerde zo, dat Kamerleden er horendol van werden, en lieten weten: we snappen dit niet meer... Waarop een ander riep: Dit stelsel is failliet, en daarmee had Eurlings zijn zin. De sector werkte vorig jaar braaf mee omde boel bij de Kaagbaan (h.havingspunt Leimuiden) over te laten lopen (overschrijding, daarmee het vorgenomenVVA stelsel " In de etalage "te zetten! (Kijk eens hoe slecht dat stelsel is. Straks zijn alle 35 H.havingspuntenweg ! Er werd destijds eendure Comm. Deskundigen Vliegtuiggeluid op de zaak gezet. Deze Comm. Eversdijk adviseerde: Er moeten 95 h.havingspunten bij komen ... Als Schiphol nu goed meewerkt, dan zijn we na dit experiment alles kwijt, en kan Schiphol nog verder groeien. Ik mag hopen, dat de zaak de komende 2 jaar afdoende nagemeten gaat worden, maar ook daarover heb ik mijn twijfels.
De houding van CDA enVVD is hierin volstrekt duidelijk. De Pvda blef angstig stil de laatste tijd. (Dit ondanks het feit dat men ons keiharde beloften deed ,waar we ze aan zullen houden. De CU past veel lof. Deze partij heft vanallesgeprobeerd, om de zaak eenandee richting op te duwen (Al jaren is deze partij uiterst consistent en integer in dit Schipholdossier ) Er is nog een procedure aan de gang over vragen betreffende de Meetstelsels rond Schiphol. (Kamervragen, met de antwoorden maakte VenW ook daar een potje van ! (een zgn Kluitje in het rietverhaal!)

Geplaatst door schiphol regio bewoner uit NULL

beste Jan
bespeur ik de eerste tekenen van overgave uit jouw post? ook dat zou een unieke wending zijn na decennia strijden en volhouden, of is wellicht toch de werkelijkheid anders geworden, is er nu waar mogelijk geluisterd en tegemoet gekomen? natuurlijk kunnen niet alle wensen van alle individuele "bewoners" gehonoreerd worden, net zo min als dat de sector in alles haar zin krijgt, verre van dat zelfs! ook ik, en vele andere region bewoners met mij, de zwijgende meerderheid, voelen ons niet vertegenwoordigd door de "zelfbenoemde" regioplatforms, die allemaal in eerste instantie vanuit een NIMBY perspectief opereren, maar nu eindelijk ook het belang van het grote geheel en de BV Nederland hebben geaccepteerd,
zomaar deze mensen en de politici "afschrijven", zoals hierboven gebeurd, is een beetje natrappen, zij hebben nl hun werk gedaan, een compromis sluiten wat voor de meerderheid acceptabel is en dat voldoet aan wettelijke eisen
dat de PVDAers die u toezeggingen deden zo stil zijn is niet verbazingwekkend, was voormalig Greenpeaceactivist en mede TU-Delft alumnus Diederik Samson niet de zo succesvolle campagneleider van Job Cohen? reken er maar niet op dat men hem hun partij nogmaals een kansloze missie laten insturen
De CU, ach, daar hebben we het eerder over gehad, in de Bible Belt is het zeker ook lawaaieriger geworden, maar zij hebben gewoon in het Kabinet Balkenende IV dit mogelijk gemaakt, dus volgens mij praten ze wel, maar doen ze niets, zoals zovele politici
En niet getreurd, als dit start moet eea natuurlijk komenden twee jaar gemonitord en vervolgens uitgebreid geevalueerd worden, dus er komen gewoon weer nieuwe rondes en kansen voor het inbrengen van uw persoonlijke visies