Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Eurlings: afrekenen met beeld van luchtvaart als grote vervuiler

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 632 
|
 Luchtvaart =nieuws= 
Eurlings: afrekenen met beeld van luchtvaart als grote vervuiler

SCHIPHOL - Minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat heeft zich woensdag (11 juni) op Schiphol hard gemaakt voor een duurzaam Schiphol dat haar status als belangrijke mainport in de wereld kan handhaven. Eurlings hekelde de in zijn ogen onterechte constatering dat luchtvaart louter een vervuilende bedrijfssector is. “De luchtvaart doet uit zichzelf al heel veel om het milieu te ontzien”, aldus de minister.

Eurlings was woensdagmiddag op Schiphol om een systeem in gebruik te nemen dat kerosinedampen omzet in energie. Deze zogenoemde AVPS-installatie, een Nederlands initiatief, werd door Eurlings omschreven als een ‘exportproduct van groot formaat’. “Een wereldprimeur die zorgt voor een win-win-winsituatie.” Met de driedubbele ‘win’ doelde Eurlings op de tankwagenchauffeurs die in een schonere omgeving kunnen werken, op het milieu dat minder wordt belast en op het economische voordeel, omdat er winst wordt geboekt met de verwerking van een schadelijk restproduct.

De minister brak op Schiphol een lans voor de mondiale luchtvaart, maar vooral voor de Nederlandse initiatieven die het milieu ten goede komen. “Schiphol en KLM zijn voorbeelden van bedrijven die bijdragen aan de vergroening van de luchtvaart. Luchtvaart en milieu is geen tegenstelling”, aldus Eurlings.

Volgens de minister moet er afgerekend worden met het beeld van luchtvaart als een vervuilende sector pur sang. “Alle mobiliteit vervuilt, luchtvaart ook. Maar als er één sector is die uit eigen belang al op het milieu let, dan is het de luchtvaart. Elke kilo lichter wordt direct in de portemonnee gevoeld.”

Een duurzaam Schiphol met een belangrijke mainportfunctie is van groot Nederlands belang, stelt de CDA’er. “Mensen willen blijven reizen en daarom zijn wereldverbindingen vanuit Amsterdam kei- en keihard nodig”, sprak de minister


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Ton uit NULL

Schiphol, de KLM en Eurlings willen dat de mensen blijven reizen (vliegen).
"De luchtvaart en milieu is geen tegenstelling", zegt onze minister.
Voor het gemak worden de omwonenden even uit het milieu gelicht.
Die zouden toch onderhand wel eens aan die rotherrie, aan die stank en dat aangetrokken verkeer gewend moeten zijn.
Per slot van rekening....stel je voor dat je maar één biefstuk per dag kan eten in plaats van twee. Dat is véél erger.


Geplaatst door Frits uit Leiden

De nieuwe koopman van Venetië uit de lage landen heet Camiel Eurlings.
Een slager zonder bloed aan zijn handen.

Geplaatst door Olav uit Castricum

ALLE MOBILITEIT VERVUILT, LUCHTVAART OOK

Daarom zijn zelfbeheersing en alternatieven kei- en keihard nodig
Luchtvaart is namelijk niet het doel, maar welzijnt wel,

Vandaar dat niet de luchtvaart de maatschappij,
maar de maatschappij de luchtvaart moet beperken.

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

Zoals voorspeld is ook dit kabinet dus niet in staat om de burger te beschermen tegen de luchtvaartlobby. De brief van Gerlach C. aan de kamers sorteert nu kennelijk al effect.

‘Milieukundige’ Eurlings heeft zich laten voorlichten door de luchtvaartsector. Heeft hij gepraat met CROS? Tafel van Alders wellicht? Vooruit dan, met Cramer? Welnee.

Gezien het feit dat de luchtvaart het ‘moeilijk gaat krijgen’ vanwege de stijgende kerosineprijzen kun je er nu al vergif op in nemen dat tijdens dit kabinet de subsidiekraan nog verder zal worden opengedraaid. In plaats van het heffen van belasting op brandstof zoals in iedere mobiliteitssector gebeurt wordt de ecotax uitgesteld (onder het mom dat het in het Europees Parlement nog niet haalbaar is en dat het in 2020 Europees zal worden ingevoerd), worden milieuregels verder opgerekt en betaalt Nederland vele miljoenen aan Frankrijk om de KLM te handhaven op Schiphol. Overnames zullen gesponsord worden met overheidsgeld.

Dit is het land waar we in leven. Eurlings is geen knip voor de neus waard als blijkt dat er geen enkele economische analyse is gepleegd voordat hij zijn ‘vooruitstrevende maatregelen’ gaat treffen.

Ik zit zoals gezegd in de VS en ontmoette iemand die me wees op een rattlesnake. Ik vertelde hem dat we in Nederland geen slangen hadden. Hij vroeg verbaasd: “Don’t you have politicians over there?”

Geplaatst door Els uit Castricum

Lieve uitgeputte en misbruikte/kwetsbare Moedere Aarde, vergeef het de luchtvaartlobby en minister Eurlings...ze weten niet wat ze doen!

Geplaatst door OB uit Castricum


Geplaatst door JHGriese uit Amstelveen

Wat een Nietszeggende uitspraak van min Eurlings:“Mensen willen blijven reizen" Zo reageerde Staatssecretaris van Geel 3 jaar geleden ook, toen wij in den Haag een gesprek met hem voerden.
(Hij zag gaande het gesprek wel in, dat we zo niet verder komen)
Mensen willen natuurlijk zoveel. Zo zijn er
die 180 km op de snelweg willen, of op elke hoek een koffieshop, of voor 50 Euro op en neer naar Barcelona.
Wat we nodig hebben is een wijze overheid, die regelstellend optreedt, en de huidige onbalans in evenwicht gaat brengen.
CDA mevrouw Spies begon in ieder geval beter, door er op te wijzen, dat de Luchtvaartsector geen cent belasting op Kerosine betaalt, en evenmin BTW betaalt.
Welzijn en milieu zijn OOK economische variabelen !

Geplaatst door Ton2 uit Castricum

Wat er zou moeten gebeuren:

"afrekenen met de luchtvaart als grote vervuiler" ...................

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

Waar ik "Gerlach C." schreef bedoelde ik "Peter H.". Stop de tijd.

Niet dat het veel uitmaakt, beiden hebben dezelfde drijfveer.
Alderstafel is al uitgesteld, ik verwacht grimmiger tijden. De mafia in Italie is aangepakt door een destijds moedige regering en parlement. Kom daar es om in Nederland.

Geplaatst door Frits uit Leiden


Geplaatst door Fiet uit NULL

Waar haalt dhr. Eurlings het "lef" vandaan om mij onder diegenen te scharen die maar "willen blijven reizen" ?
Die wens heb ik helemaal niet en nooit gehad ook!
Bovendien vliegt van de Nederlandse bevolking maar de helft één x per 3 jaar.
20 % Vliegt nooit, ze hebben er doodgewoon onvoldoende geld voor en de meeste wereldburgers kunnen alleen maar drómen over een (vlieg)vakantie!
Er zijn dus heel veel niet-reizenden.
Maar diegenen die weinig of nóóit vliegen betalen wél héél véél mee door véél belasting te betalen over buskaartjes, treinkaartjes, autobenzine, gewone dagelijkse boodschappen, rokertje, biertje. En die gelden worden dan weer deels als subsidie doorgesluisd naar de luchtvaart om de vliegtickets maar goedkoop te houden.
Want er moet namelijk veel gevlógen worden.
Goed voor de winkeltjes op Schiphol, goed voor het ego van Amsterdam.
Echter om vele bekende redenen slecht voor de regio.
Ons welzijn en een goed klimaat zijn méér waard dan de "verdiensten" door Schiphol.

Geplaatst door Observer uit Nederland

Goed verhaal FIET !

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

"Een wereldprimeur die zorgt voor een win-win-winsituatie.”

Waar heb ik een soort gelijke stelling vernomen? Was dat niet een andere verpakking?
De zogenaamde 'dubbeldoelstelling'.......
We weten inmiddels wat daar terecht van gekomen is. Enkel en alleen voordeel voor de Schiphol-group en de regerings-kliek ! En de slap-janus Eurlings schaart zich in dat rijtje.