Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Eurlings: Schiphol moet boetes investeren in regio

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 592 
|
 Trouw 
Eurlings: Schiphol moet boetes investeren in regio

Luchthaven Schiphol moet de boetes die het krijgt voor het overtreden van de milieunormen rechtstreeks investeren in de regio waar de hinder het grootst is. Dat zei minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) dinsdag in de Tweede Kamer. “We moeten het draagvlak in de omgeving verbeteren.”
Eurlings zette tijdens het debat over de luchthaven vraagtekens bij het nut van het huidige boetestelsel. Schiphol is immers een staatsbedrijf. Het boeteregime heeft nu veel weg van een ‘vestzak-broekzak-maatregel’, aangezien de staat als aandeelhouder zichzelf een boete oplegt. De bewindsman vindt het daarom meer voor de hand liggen als Schiphol het geld investeert in de omgeving waar de geluidsnormen worden overtreden.

De maatregel past in het kabinetsbeleid om ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ te stimuleren. Eurlings laat onderzoeken wat de mogelijkheden zijn. “Ik vind dit het waard. Het belang van Schiphol reikt verder dan de winst- en verliesrekening.” De PvdA pleitte enkele weken geleden al voor een ‘milieubonus’ die de bestuurders van Schiphol moeten krijgen als zij voldoen aan de milieudoesltellingen.

De Tweede Kamer debatteerde met Eurlings en zijn collega van Milieu Jacqueline Cramer (PvdA) over het advies van de ‘tafel van Alders’. Deze commissie onder leiding van de scheidend commissaris van de Koningin in Groningen Hans Alders (PvdA) bereikte eerder deze maand een akkoord over de toekomst van Schiphol en de regio tot 2010. De nationale luchthaven mag tot 2010 met vijftigduizend vluchten groeien tot 480 duizend per jaar. Hiervoor worden de geluidsnormen opgerekt. Tegelijkertijd moet de geluidsoverlast worden beperkt. Het kabinet neemt dit advies over.

De coalitiepartijen gaan niet zonder meer akkoord met de groei van het aantal vluchten van Schiphol. Met name de PvdA vindt dat er nog te veel onduidelijkheid bestaat over de overlast die de nieuwe regeling veroorzaakt en welke effecten de nieuwe grenswaarden voor de geluidsoverlast hebben. Ook de ChristenUnie zette enkele vraagtekens bij het convenant. Het advies van Alders kan rekenen op de steun van CDA, VVD en PVV. De linkse oppositie wijst het advies af.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

"De maatregel past in het kabinetsbeleid om 'maatschappelijk verantwoord ondernemen' te stimuleren."

Windowdressing, voeg de daad es bij het woord, kijken we daarna in hoeverre politieke uitspraken leiden tot vertrouwen.

Geplaatst door jh griese uit Amstelveen

Reacties op dit bericht:
Flauwe kul Met boetes schieten we niets op, dat is afkopen. Bij overschrijdingen van de grenswaarden op de h.havingspunten, moet de baan dicht waarop de overschrijding plaats vindt. Als het max dreigt: aanzeggging dat Baan op slot, gaat bij 100 % volgevlogen
Zodat

Geplaatst door: jh griese op 27 jun 2007

Geplaatst door leo uit de kwakel

** Precies !

Op is op! Dat is het normale ondernemersrisico. Daar heb je die HH-punten voor.
En wat moet ik met een door Schiphol betaald grasveldje als je er niet van kunt genieten vanwege de herrie boven je hoofd...?


Geplaatst door Dr. Krokowski uit Berghof

Een grasveldje?
Denk eerder aan de "Schiphol-metropool" die de P vd A als dubbel agendapunt mee helpt realiseren. Sinds Gerlach Cerfontaine onlangs opeens CDA-lid werd lijkt ook het CDA deze gevaarlijke ontwikkeling ondoordacht te steunen. Of is dat weer een "off-topic" in de ogen van- ...eh....- het PVRC webteam?