Eurlings (KLM): afbraak is onacceptabel

Door Frans van den Berg
SCHIPHOL - Vele tienduizenden banen staan in Europa op het spel wanneer luchtvaartmaatschappijen hun personeel gaan vervangen door goedkope Thaise krachten. Dat is een reëel risico. KLM-topman Camiel Eurlings wil samen met de vakbonden optrekken richting Den Haag en Brussel.
Thais goedkoop personeel
De prijsvechter Norwegian lijkt goedkope Thaise stewardessen te willen huren voor de nieuwe verbinding van Londen naar New York. Norwegian plaatste in 2012 een bestelling van maar liefst 222 nieuwe vliegtuigen, zodat straks heel Europa overspoeld wordt door deze Noorse prijsvechter, die niet alleen in Europa maar ook intercontinentaal vliegen wil.
Door de wetgeving in Ierland te gebruiken, kan Norwegian personeel inhuren en laten werken volgens het arbeidsrecht en het salaris van Thailand. ,,Als Norwegian dat mag doen, zullen andere maatschappijen volgen’‘, vreest Eurlings.
Onacceptabel
De KLM-baas vreest toestanden zoals in de scheepsvaart, waar Europees personeel vrijwel geheel vervangen is door goedkope Filippijnse arbeidskrachten. ,,Dat is onacceptabel en Europa zit gewoon te slapen. Europa is veel te naïef. Brussel moet juist een schild vormen om de Europese luchtvaart te beschermen tegen oneerlijke concurrentie. Niet alleen tegen oneerlijke concurrentie door maatschappijen als Emirates, maar ook door Norwegian. Gelukkig zijn in de VS nu wel vragen gesteld en is daar nog geen toestemming verleend voor de lijndienst Londen-New York. Sowieso zit de VS er veel meer bovenop. Zakendoen vinden ze prima, maar je moet wel gelijk oversteken. Daarom wordt Emirates daar wel beperkt.’‘
Eurlings wil samen met de vakbonden de zaak aankaarten in Den Haag. ,,Nederland moet met de vuist op tafel slaan in Brussel. Ryanair en Aer Lingus profiteren al van de wetgeving in Ierland, maar Norwegian heeft geen enkele Ierse binding. Dit is gewoon een truc. Net als bij de vrachtwagenchauffeurs moet het systeem zo zijn dat er gewerkt wordt volgens de sociale wetten van het land en niet die van Thailand. Het is niet goed wat Norwegian wil doen. Dit is de bijl aan de wortels van het sociale stelsel. Deze ‘race to the social bottom’ moeten we stoppen. Vergeet niet dat KLM de derde particuliere werkgever van Nederland is. Die 30.000 banen mag je niet kapot laten gaan met deze truc van Norwegian. Ik zal me daar met hand en tand tegen verzetten.’‘
Hypocriet
Hypocriet. Zo noemt de woordvoerder van Norwegian de beschuldiging van KLM. ,,Sinds we in 2002 als low cost maatschappij begonnen, worden er al beschuldigingen geuit. Eerst hier in Scandinavië door SAS, later door Lufthansa en nu KLM. Ze zijn gewoon bang voor concurrentie en willen hun dominante posities behouden. Hun tarieven zijn hoog en wij kunnen tickets goedkoper aanbieden.’‘
De maatschappij heeft in Europa personeel uit die landen. Voor de intercontinentale vluchten naar de VS en Bangkok wordt inderdaad gebruik gemaakt van lokaal personeel. ,,Die huren we in Florida en Bangkok. Ze krijgen dan betaald volgens de plaatselijke standaard. Wie in Bangkok woont, hoeft ook minder te betalen voor een woning en eten. Dat is helemaal niet vreemd. We hebben straks 250 stewardessen uit Azië. Maar in de VS nemen we zelfs 300 mensen aan.’‘
Chinezen
Ook andere maatschappijen als KLM hebben Aziatisch personeel in dienst. ,,Als KLM drie Chinese stewardessen laat meevliegen, is dat vast tegen een Chinees salaris. En als drie stewardessen op een team wel mag, waarom dan niet een volledig buitenlandse ploeg? Het is allemaal erg hypocriet. Piloten huren we ook in Bangkok. Vanwege de internationale concurrentie ontvangen ervaren piloten een normaal relatief hoog salaris’‘, waarmee de woordvoerder ontkent dat piloten voor een prikkie vliegen. ,,Opvallend is daarbij dat we ook gepensioneerde KLM-vliegers hebben.’‘
KLM laat in een reactie weten dat het Aziatisch personeel betaald wordt volgens de Nederlandse cao.
Eurlings benadrukt dat het hem niet te doen is om de lowcostmaatschappijen. ,,Prima die concurrentie. Daar hebben wij ook van geleerd. Wij letten nu ook veel meer op de kosten, handelen de toestellen op Europese bestemmingen veel sneller af en we hebben onze eigen prijsvechter Transavia. Maar de concurrentie moet wel eerlijk zijn. Daar moet Europa voor waken. Nu accepteert Europa het veel te makkelijk.’‘
Geplaatst door Rob uit NULL