Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Ethiad wenst Schiphol uit te dagen

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 660 
|
 Telegraaf 
Ethiad wenst Schiphol uit te dagen

‘Scharnierpunt Aboe Dhabi heeft toekomst’

door Arnold Burlage (Telegraaf)

AMSTERDAM - Luchtvaartmaatschappijen schieten er als paddestoelen uit de grond, groeien als kool en veroveren de wereld. In de met olierijkdom besprenkelde stadstaatjes rond de Perzische Golf speelt zich momenteel een luchtvaartsprookje af. Geert Willem Boven, ex-KLM, Martinair en Oad, staat er sinds vorige week aan het roer van Etihad, de explosief groeiende luchtvaartmaatschappij van de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) met als thuisbasis Aboe Dhabi.

 
Als nieuwe speler op de wereldmarkt, die in het Midden-Oosten lang werd gedomineerd door Europese luchtvaartmaatschappijen, eist Etihad nu met enkele concurrenten in de regio haar deel op.

“De mogelijkheden zijn grenzeloos, dankzij de nieuwe generatie langeafstandvliegtuigen. Die kunnen via Aboe Dhabi rechtstreeks het Oosten met het Westen verbinden. Reizen via Schiphol hoeft dus niet meer per se”, zegt de in de luchtvaart gepokt en gemazelde Nederlander in een vraaggesprek.

Vijandelijk gebied
Voor Air France KLM en Schiphol zijn de Arabische emiraten dus ‘vijandelijk’ gebied, vanwaar de aanval op de gevestigde luchtvaartorde in Europa en de rest van de wereld gaat komen. KLM-topman Leo van Wijk voorspelt al enige tijd de aanval vanuit de VAE op met name de rol van Schiphol als transit luchthaven, waar voor Air France KLM niet zozeer de bestemming, maar juist de doorverbindingen de grootste rol spelen.


In de ‘hete’ economie van de Verenigde Arabische Emiraten wordt die lucratieve rol nu meer en meer opgeëist. Doebai, Aboe Dhabi en in mindere mate ook Katar en Bahrein bieden in die slag tegen elkaar op, met elk een eigen snel groeiende luchtvaartmaatschappij. Nieuwe vliegtuigen gaan als warme broodjes over de toonbank, het netwerk verspreidt zich in ijltempo als een olievlek over de wereldbol.


Kopen, niet leasen
“We krijgen maandelijks twee nieuwe vliegtuigen in eigendom. Leasen, daarvan willen ze hier niets weten. Het aantal nieuwe bestemmingen bedraagt 30 in de ruim 30 maanden van Etihads bestaan. Over een maand zijn het er veertig en in 2010 zeker meer dan zeventig”, vertelt Boven.

Van Wijk en tal van zijn collega’s zijn razend nieuwsgierig naar de financiering van de luchtvaartontwikkelingen in de Emiraten. Boven: “Het gaat niet om nieuwe staatsbedrijven. Net als bij de KLM in het verleden, heeft ook de lokale overheid hier het startkapitaal verstrekt. Voor de rest wordt van ons normale bedrijfsvoering verwacht. Winst maken staat ook hier voorop.”

De oliestromen in de VAE helpen daarbij niet echt. “We betalen even hoge brandstofprijzen als de westerse maatschappijen. Iets meer zelfs, omdat we nog niet echt groot zijn en dus geen enorme volumes afnemen.”


Belastingvrij salaris
Etihad maakt nog geen cijfers bekend. “Het is daarvoor, na nog geen drie jaar van bestaan te vroeg. We zijn op een veelbelovende weg. Aan passagiers geen gebrek, maar dit zijn nog de jaren van hoge investeringen”, zegt de kersverse topman.

Het personeel is geen probleem. Salarissen zijn vergelijkbaar met die van westerse maatschappijen, maar zijn wel vrijwel belastingvrij, inclusief veel andere goede zorgen zoals medische voorzieningen. Het loont dus de moeite koers naar het brandend zand te kiezen. Zo geeft Geert Willem Boven leiding aan maar liefst 88 nationaliteiten, waaronder acht Nederlanders. “Een ware multiculturele samenleving”, onderstreept hij.


Piepjong
De luchtvaartmaatschappij is nog piepjong. Opgericht in november 2003 telt de maatschappij inmiddels een 25-tal gloednieuwe Boeings 777 en Airbus A330 toestellen en werd er een veelvoud besteld, inclusief de dubbeldekker A380 als superjumbo en de 4-motorige Airbus A340.

Hoe die vliegtuigen in de stadstaatjes rond de Golf moeten worden gevuld? “Ons doel is het verbinden van economische centra in de wereld, onder andere met Aboe Dhabi als economische en toeristische hoofdstad van de Emiraten. Op die manier wordt hier een bredere basis gelegd voor een meer gevarieerde economie, minder afhankelijk van de olie”, aldus Boven.

Tot dat besef is niet alleen Aboe Dhabi gekomen, maar onder meer ook Doebai, waar de eigen maatschappij Emirates is uitgegroeid tot een wereldmacht. Enkele tientallen superjumbo’s worden daarvoor inmiddels gebouwd, naast de vloot met gebruikelijke afmetingen. “Maar hier in Aboe Dhabi zijn we bezig met een ware inhaalrace”, besluit de Nederlandse topman van Etihad.


Reacties op dit bericht