Platform Vlieghinder Kennemerland
 

‘Ernstig’ gevaar door auto’s op startbanen Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 669 
|
 parool.nl 
‘Ernstig’ gevaar door auto’s op startbanen Schiphol

Auto’s op start- en landingsbanen van Schiphol hebben het vliegverkeer meerdere keren ‘ernstig’ in gevaar gebracht. Zo kwamen inzittenden van een Boeing 737 op 18 december 2010 in een ‘riskante situatie’, omdat het vliegtuig waarin zij zaten, opsteeg terwijl er nog een auto van de vogelwacht op de startbaan reed.

Soortgelijke gevaarlijke incidenten gebeurden in de 3 jaar daarvoor ook al zeker acht keer, schrijft de Onderzoeksraad voor Veiligheid in een woensdag gepubliceerd rapport. Een woordvoerder zegt dat na het incident nog twee keer een auto op de baan reed, terwijl een vliegtuig daarvan vertrok. De raad spreekt van ‘ernstige bedreigingen van de veiligheid van de luchtvaart’.

Op de bewuste zaterdagmiddag in 2010 waren er behalve de Boeing 737 nog een vliegtuig en een auto op de baan. Drie medewerkers van de verkeersleiding communiceerden met het verkeer op drie verschillende frequenties. ‘Dat is een onduidelijke en daarom onwenselijke situatie’, benadrukt de onderzoeksraad. ‘Hierdoor horen de bemanningen van verschillende vliegtuigen en voertuigen elkaar niet als zich op de baan bijzonderheden voordoen. De verkeersleiders hebben weliswaar technische hulpmiddelen om zich ervan te vergewissen dat de baan vrij van verkeer is. Maar deze systemen houden geen rekening met de omstandigheden dat tegelijkertijd meerdere vliegtuigen of voertuigen op de baan aanwezig kunnen zijn.’

De Onderzoeksraad vindt dat Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en Schiphol maatregelen moeten nemen om herhaling te voorkomen. Zo vindt de raad dat de luchtverkeersleiding het waarschuwingssysteem zo moet aanpassen dat het ook het aantal voertuigen aangeeft dat nog op de baan is. Schiphol zou het aantal kruisingen op de bewuste baan 24 moeten verminderen.

Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) moet erop toezien dat de risico’s op Schiphol beheersbaar worden en moet dat ook afdwingen als ‘de partijen daar zelf niet in slagen’, aldus de raad.

Reactie luchtverkeersleiding
Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) zegt dat er geen auto van de vogelwacht op de startbaan mocht rijden, toen op 18 december 2010 een Boeing 737 opsteeg van die baan. ‘In dit geval is de procedure door ons niet goed opgevolgd’, aldus de LVNL in reactie op een rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

Volgens de procedures mag de luchtverkeersleider pas toestemming geven om te starten als het overige verkeer van de baan is. De Onderzoeksraad spreekt van een ‘riskante situatie’ op die 18e december, maar volgens de LVNL liepen de inzittenden van de Boeing geen gevaar.

‘De afstand tussen het luchthavenvoertuig en het vertrekkende vliegtuig was dusdanig groot, dat van een mogelijk botsingsgevaar geen sprake was.’ De auto van de vogelwacht stond al aan het einde van de baan, toen het vliegtuig ging rijden.

Twee dagen na dit incident nam de LVNL naar eigen zeggen een nieuw alarmsysteem in gebruik. Dat waarschuwt luchtverkeersleiders in de verkeerstoren wanneer er op de start- of landingsbaan ‘een mogelijk botsingsrisico’ dreigt met een ander vliegtuig of voertuig. Er is 10 jaar gewerkt aan dit veiligheidssysteem.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door A. Boeing uit Hoofddorp

Tja, als je dit leest vraag je je af of de mensen van LVNL niet eens een bezoekje aan een opticien moeten brengen. Je hebt toch behalve veel techniek ter beschikking ook nog twee ogen in je hoofd? Trouwens: op de zesde baan is het niet ongewoon dat dienstvoertuigen aan de noordpunt van de baan staan terwijl de baan in gebruik is. Als "opstelplaats" zal dat wel mogen denk ik maar kan LVNL de vaak erg hoge snelheid van dienstauto's wel juist inschatten? Even per ongeluk gas geven en je staat met je autootje voor LVNBL volkomen onverwacht halverwege de baan.

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit IJmuiden

(Sarcasm on)

Als er vliegtuigen van taxibanen kunnen starten dan is zo'n lullig autootje peanuts.

(Sarcasm off)