Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Enkeltje Parijs voor 1800 euro of meer

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 929 
|
 AD 
Enkeltje Parijs voor 1800 euro of meer

Door MARJOLEIN HENDRIKS

SCHIPHOL-OOST - De luchtvaartindustrie mag dan wereldwijd gebukt gaan onder hoge brandstofprijzen, maar Nederland krijgt er weer een vliegmaatschappij bij.

Roland Kortenhorst, voormalig Kamerlid voor het CDA, lanceerde dinsdag zijn Sky-Taxi. Met kleine vliegtuigjes mikt hij op zakenmensen die snel van het ene naar het andere land willen hoppen.

De internationalisering van het zakendoen gaat door, doceerde Kortenhorst gisteren op Schiphol-oost. De inzakkende economie en de dalende beurskoersen doen daar niets aan af. ,,Een toerist wikt of hij wel of niet op vakantie gaat. Mijn klanten niet. Zij hebben de zorg voor soms honderden werknemers. Dan pak je dat vliegtuig en wil je zo weinig mogelijk tijd verdoen met wachten.’’

De cijfers onderschrijven zijn verhaal. Steeds meer bedrijven en privépersonen verkiezen een zakenjet boven een lijnvlucht. Het aandeel van de business aviation in de burgerluchtvaart groeide de afgelopen twee jaar naar 7,5 procent. Vooral in Europa gaat het hard. De groeicijfers liggen hier boven de 20 procent.

Geen wonder dat inventieve investeerders brood zien in deze markt. In de VS is succesbelegger Warren Buffet eigenaar van NetJets, dat ’s werelds grootste vloot van zakenjets heeft. Nederlander Roel Pieper (ex-Philips) is voor de helft eigenaar van Eclipse, fabrikant van een zeer licht zakenvliegtuig. En eerder dit jaar begon Leendert Bikker, groot geworden in de communicatie, met zijn Bikkair Kortenhorst pikt graag een graantje mee. Hoge brandstofkosten zijn het probleem niet, claimt hij. ,,Uiteindelijk maken ze maar een klein deel van het totale kostenpakket uit. Wij maken bovendien gebruik van één van de zuinigste zakenvliegtuigen.’’

Dat de luchtvaartsector in zwaar weer verkeert, kan zelfs gunstig uitpakken voor zijn Sky-Taxi, denkt hij. ,,Als andere aanbieders het aantal vluchten verminderen, de prijzen verhogen dan wel de service terugschroeven, kan dat ons juist helpen om een plek te veroveren.’’

Sterkste punt van de luchttaxi is de tijdwinst voor de passagier. Lange rijen op grote luchthavens zijn voorbij, evenals het uren voor vertrek inchecken. Bij Sky-Taxi hoeft de reizigers zich pas tien minuten voor het opstijgen te melden.

Eind september kunnen passagiers met Sky-Taxi vliegen naar bestemmingen binnen Europa. De vliegtuigen vertrekken met twee piloten en maximaal vier passagiers vanaf Schiphol en Lelystad en kunnen 1200 vliegvelden bedienen. Zakenlui hoeven niet te rekenen op een glaasje champagne of verse zalm onderweg. De uitstraling moet no nonsense overkomen: efficiënt in kosten en tijd.

Het ultieme doel van de CDA’er is de hele reis van de klant over te nemen, van deur tot deur. Dit alles voor een prijs van 3 tot 5,50 euro per kilometer, schat Kortenhorst. Een enkeltje Parijs, grofweg 600 km, zou dan 1800 tot 3300 euro kosten.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

(ex)kamerleden en vliegen in Nederland zijn blijkbaar aan elkaar verbonden.
Kan dit huwelijk stand houden door subsidie ?
Welicht belastingsgeld ?

Vreemde zaak.

Geplaatst door leo uit de kwakel

** Handige zakenman !

Hij weet dat die kleine jets qua herrie niet onderdoen voor de grotere broers, vooral dichtbij de luchthaven, en dat ze toch NIET meetellen in de geluidsberekeningen.