Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Engels High Court accepteert bewijskracht van gemeten geluid

 |
 Geplaatst door: redactie 
 |
 Bekeken: 439 
|
 Redactie 
Engels High Court accepteert bewijskracht van gemeten geluid

In een Engels High Court boekte een alliantie van gemeenteraden op 16 december belangrijke vooruitgang in een proces tegen de uitbreiding van Heathrow.
De gemeenteraden van Richmond en Wandsworth, de twee belangrijkste onder klagers in een lopende proces van een alliantie tegen nachtelijk vliegtuiggeluid, hebben van de overheid toestemming verkregen om de geluidshinder door vliegtuigen die voor 6 uur op Heathrow landen te beoordelen op grond van de werkelijke geluidsproductie in plaats van op grond van geluidscertificaten afgegeven door de vliegtuigbouwer.

(Ook in Nederland berust de schatting van het door een vliegtuig geproduceerde geluid, zowel in handhavingspunten als bij het schatten van het totaal volume geluid per jaar, het TVG, op de van de vliegtuigbouwers verkregen gegevens voor dat type vliegtuig).

Bron:
Richmond and Twickenham Times, 16 december 2004


Reacties op dit bericht

Geplaatst door J.H. griese uit Amstelveen

Dat is goed nieuws. een voorbeeld voor ons en onze gemeenten!

Jan Griese

Geplaatst door Nico uit Den Haag

Dat is een zeer goed bericht.
Men kan zeer goed vliegtuiggeluid meten, dat is al sinds 1999 bekend bij de ministeries. Het rekenen zoals dit nu gebeurt, is met een oud model en ongecontroleerd.
Wat mij het meest nog verbaasd is dat zowel bij de metingen als bij de berekeningen geen enkele foutenschatting wordt gedaan. Dit is een normaal gebruik bij zowel bij het ontwerp als calibratie van instrumenten voor het meten van iets. In de fysica is het een must!!!! Zowel de berekeningen als de metingen van vliegtuiggeluid zoals die tot nu toe zijn gedaan in Nederland is dat niet gebeurd en hebben dus geen enkele waarde.
Nogmaals een raad: maak eerst je meet- of rekeninstrumentaria goed en ga dan pas denken over hoe en wat. Dit laatste is een politieke stap, het eerste is gewoon harde wetenschap!!! Maar als men het laatste de basis voor het bepalen van de grootte van het vliegtuiggeluid al fout doet, wat is er dan van de beleidsbeslissingen, te verwachten?