Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Ellende op Heathrow: reputatie aan diggelen

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 713 
|
 Telegraaf 
Ellende op Heathrow: reputatie aan diggelen

Derde dag van vertragingen

door Frank van Vliet

 
  LONDEN, zaterdag
Heathrow, één van de drukste vliegvelden ter wereld, verliest razendsnel zijn goede reputatie. Nadat eerder deze zomer de Britse luchthaven werd geplaagd door een terreuralarm en er talloze vluchten werden afgelast, is het nu weer de mist, voor de derde dag op rij, die roet in het eten gooit.

      Wat beide keren opvalt is de slechte communicatie met de reizigers en het gebrek aan personeel op de luchthaven. Er zijn noodtenten opgericht en dekens uitgedeeld aan gefrustreerde en kleumende reizigers en daar blijft het dan bij. ,,Ik kan hier beter gaan wonen”, zegt Matt Wilkins uit Norfolk, die ook van de zomer al de pech had op het verkeerde moment een reis via Heathrow te boeken.
    Het komt er in feite op neer dat Heathrow eigenlijk te klein is voor het aantal vluchten dat het aanneemt en dat BAA, de Spaanse beheerder van de luchthaven, een te krap budget heeft.
     
Verbazen

    Het zal velen verbazen maar het drukste vliegveld van Europa heeft slechts twee banen. Vergelijkbare luchthavens elders ter wereld hebben er minstens drie of vier. Schiphol heeft er zelfs vijf. In 2008 gaat er een prachtige nieuwe vertrekhal op Heathrow open, maar de optie om meer banen aan te leggen is uitgesteld. Vanwege geluidsoverlast en toenemende aandacht voor de vervuiling die vliegtuigen veroorzaken, ligt een snelle beslissing ten gunste van Heathrow niet voor de hand.

      Daarmee is de absurde situatie ontstaan dat het rijkste en dichtstbevolkte deel van Engeland naar verhouding over de slechtste luchthavenfaciliteiten beschikt. Ook Gatwick zou er eigenlijk een baan bij moeten hebben.
    Het is knap dat er zo veel verkeer in Heathrow wordt geperst, maar dat kan alleen onder ideale omstandigheden. Vliegtuigen kunnen met mist prima stijgen en landen maar moeten op de grond wel meer afstand bewaren. Ondanks alle techniek zijn de ogen van de vliegers onmisbaar. Het risico om alles af te laten hangen van de radar van de verkeersleiding is bij drukte eenvoudigweg te groot.

British Airways, volgens de eigen reclamecampagne ’the world’s favourite airline’, schrapte alle binnenlandse vluchten en werd ’the world’s most unpopular buscompany’. Zo’n 3000 passagiers mochten met BA over de weg naar Manchester of Glasgow. In totaal zijn de afgelopen dagen al 700 vluchten afgeblazen.

    Op zich is het schrappen van binnenlandse vluchten en korte Europese trips te begrijpen omdat deze reizigers ook op andere wijze op hun bestemming kunnen komen. Het is echter te hopen dat de problemen op kerstdag zijn opgelost, want dan is er nauwelijks openbaar vervoer in het Verenigd Koninkrijk.

    In tegenstelling tot het terreuralarm was er al weken van tevoren gewaarschuwd voor de chaos die op Heathrow zou ontstaan als gevolg van de kerstdrukte. Voor de nieuwe beperkingen voor de handbagage en de striktere inspectie van de reizigers zouden te wei- nig machines en personeel beschikbaar zijn.
    Amsterdam, Frankfurt en Parijs spinnen garen bij de Britse ellende want reizigers zullen wel uitkijken om via Heathrow te vliegen.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Johan Kracht

Ach, als het een tijdje goed gaat is dit snel weer vergeten. En gaat de groei weer gewoon door ondanks de twee banen.

Geplaatst door Gerard

nou Johan, ... ergens eindigt de capaciteit bij 2 banen. Ze kunnen beter Schiphol als voorbeeld nemen. In het uitgestrekte en uitgestorven Nederland heeft Schiphol nu al 6(!) banen. Schiphol heeft nog steeds een optie op 3 extra banen in de indeling van de openbare ruimte. Dat worden er dan 9 in totaal. Kennelijk is er nog ruimte in Nederland... Geloof jij het? Ik niet.

Of toch maar samen met meer luchthavens naar een gezamenlijk hubhaven zee? Bevolking blij, luchthavens blij, kunnen ze onbeperkt groeien. Milieu nog steeds niet blij. Ook dat is een reden voor Schiphol om te verhuizen, Schiphol ligt 6 meter onder zeeninveau. Pompen helpt straks niet meer. De mensheid wacht op wondermotoren.