Eindhoven wil groeien, maar zonder herrie
Eindhoven, 3 okt. De steriel en modern ogende Terminal van Eindhoven Airport is tegen de avond nagenoeg leeg. Verveelde grondstewardessen die grappen maken met beveiligingsmedewerkers en één jong stel dat incheckt bij een prijsvechter completeren het beeld van een bescheiden regionaal vliegveld.
De commissie-Alders, die een akkoord heeft bereikt over de groei van Schiphol tot 2020, adviseert 70.000 vluchten door te laten vliegen naar de vliegvelden bij Eindhoven en Lelystad om Schiphol te ontlasten. Het militaire vliegveld van Eindhoven waarop ook civiele vluchten vliegen, moet ongeveer 40.000 vluchten voor zijn rekening nemen. Bijna het drievoudige van het huidige aantal vluchten.
De extra vluchten kan het vliegveld zonder problemen aan, zegt directeur Joost Meijs van Eindhoven Airport. „De terminal moet wel worden uitgebreid, maar dat is gemakkelijk te realiseren.” Een tweede vliegbaan is niet nodig. „Onze baan is lang genoeg en kan de zwaarste toestellen aan”, zegt Meijs.
De regering staat achter het advies dat de commissie-Alders, onder leiding van oud-minister en voormalig commissaris van de koningin in Groningen Hans Alders, heeft uitgebracht. Minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat, CDA) noemde het advies al eerder „groots” en „historisch”.
Maar het advies van deze commissie staat haaks op bepaalde punten uit de Regionale Overeenkomst, in 2000 afgesloten door alle partijen die een belang hebben in Eindhoven Airport. De belanghebbenden zijn de gemeenten Eindhoven, Best, Veldhoven, Eersel, Oirschot, milieufederatie BMF, bewonersvereniging BOW, provincie Brabant en Eindhoven Airport zelf. Tot 2015 zijn door alle partijen afspraken gemaakt over geluidsoverlast, milieu-eisen, openingstijden en de groei van het vliegveld in Eindhoven.
Als het advies van de commissie zou worden uitgevoerd dan zou het vliegveld langer open moeten om de vluchten te kunnen verwerken, ook in het weekend. „Terwijl dat toch het moment is dat de meeste mensen thuis zitten en rust willen”, zegt voorzitter Klaas Kopinga van BOW. „Als het advies wordt opgevolgd zou het vliegveld de hele week van zes uur in de ochtend tot middernacht open zijn. Dan worden de stiltemomenten schaars.”
Gemeenten met een belang in het vliegveld zijn verdeeld over het advies. Nog niet alle gemeenten wilden vanochtend inhoudelijk op het advies reageren. De Eindhovense wethouder Mary Fiers (Openbare ruimte en Stedenbouw, PvdA) zegt niet tegen groei van Eindhoven Airport te zijn. „Maar het moet wel selectieve groei zijn. Vooral zakelijke vluchten moeten worden doorgeleid”, aldus Fiers. Dat is niet de visie van Hans Alders en zijn commissie. Schiphol moet zijn eigen functie als zakelijke hub namelijk versterken. Toeristische prijsvechters moeten worden doorgeleid naar Eindhoven.
De aan het vliegveld grenzende gemeente Veldhoven is geen voorstander van een toenemend aantal vluchten. Het vliegveld mag groeien als Defensie het aantal vluchten met haar ‘lawaaibakken’ verlaagd, zegt wethouder Jack Tops (stedelijke ontwikkeling, Veldhoven Samen Anders). „De geluidsoverlast moet in balans blijven”, zegt hij. Moderne civiele vliegtuigen zorgen voor minder geluidsoverlast.
Inmiddels hebben aan de Regionale Overeenkomst verbonden partijen zelf een commissie van Wijzen ingesteld die moet onderzoeken waar de op kenniseconomie steunende regio, ook wel Brainport genoemd, het meest belang bij heeft als het vliegveld wordt uitgebreid. Het advies wordt eind oktober verwacht.
Fliers vindt het belangrijk dat de regio met een verenigd standpunt naar het kabinet komt.
„Het is niet zo dat een advies vanuit Schiphol hier één op één wordt overgenomen”, aldus de wethouder.
Download het gehele artikel 'Eindhoven wil groeien, maar zonder herrie'
Geplaatst door Maaike uit Leiden