Eindhoven Airport mag vluchten verdubbelen
EINDHOVEN - Eindhoven Airport mag tot 2020 het aantal vluchten meer dan verdubbelen. Dat staat in de luchtvaartnota van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, die vrijdagmiddag door de ministerraad is goedgekeurd.
Op Eindhoven Airport landen en vertrekken nu zo’n 17.000 burgertoestellen per jaar. Volgens het kabinet mag dit aantal vluchten tot 2020 groeien naar 35.000 per jaar.
Het is opvallend dat de luchtvaartnota nu al is goedgekeurd, terwijl oud-minister Hans Alders in opdracht van het kabinet nog druk bezig is met overleg met belanghebbenden in Zuidoost-Brabant over de groeimogelijkheden van Eindhoven Airport. De uitkomsten daarvan worden pas in juli verwacht.
De uitbreiding van de burgerluchtvaart is overlegd met de eigenaar van het vliegveld, het ministerie van Defensie. De militaire activiteiten kunnen door de groei van Eindhoven Airport op hetzelfde peil blijven, aldus het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Verdeling vluchten
In de luchtvaartnota wordt voorspeld dat er in 2020 in heel Nederland vraag is naar 580.000 vluchten. Het belangrijkste deel daarvan landt en stijgt op Schiphol, maar dit aantal mag volgens het ministerie niet boven de 510.000 komen. Daarom worden de resterende 70.000 vluchten verdeeld tussen Eindhoven Airport en vliegveld Lelystad, met elk 35.000.
Hiermee wordt al begonnen als Schiphol 459.000 vluchten bereikt, dus 10 procent onder het maximaal aantal vliegtuigbewegingen. Vliegveld Lelystad kan tot en met 2015 niet meer dan 5000 extra vluchten aan omdat de huidige landingsbaan te kort is voor grote toestellen. Na dat jaar moet er een aangepaste baan liggen.
Door de milieutax en de economische recessie zal het huidige aantal vluchten op Schiphol dalen naar zo’n 400.000. Vorig jaar waren dit er nog 430.000. Toch verwacht het ministerie van Verkeer en Waterstaat dat Schiphol na de recessie binnen enkele jaren naar de 510.000 vluchten gaat groeien. Bij het uitplaatsen van vluchten naar Eindhoven Airport gaat het vooral om vakantievluchten en zakelijke verkeer voor Zuid-Nederland.
Duurzamer
Verder staat in de nota dat de luchthavens in Nederland duurzamer moeten gaan werken. De vliegtuigen moeten stiller worden en de uitstoot van uitlaatgassen moet omlaag. Zo moet Schiphol in 2040 ‘klimaatneutraal’ zijn. De CO2-uitstoot moet dan worden gecompenseerd.
Geplaatst door Observer uit Nederland