Eindhoven Airport (2)
In het drukke gebied rond Eindhoven, waar de lucht al erg vuil is, wil Eindhoven Airport groeien naar vijf miljoen passagiers. Een regionaal vliegveld? Een zakelijke noodzaak? De landelijke politiek begint zich er nu ook mee te bemoeien. Eerst minister Eurlings; hij wil goedkope vluchten van Schiphol naar Eindhoven en daarvoor moet defensie wat minder vliegruimte geven. Dan reageert defensie weer dat Eindhoven zo belangrijk is voor de luchtmacht, nu andere vliegbases zijn gesloten. Tot overmaat van ramp krijgt Eindhoven nu ook nog een uitbreiding van de beruchte Awacs-toestellen uit Duitsland op zijn dak omdat ze in Duitsland wat bomen kappen. Oorverdovende monsters uit het jaar nul met veel verontreiniging. Waar blijft die krachtige politiek van Eindhoven? Laten wij dit allemaal maar gebeuren in zo een dichtbevolkte omgeving? Waar blijven echte actiegroepen zoals in de jaren zestig en zeventig?
L.Brands, Eindhoven