Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Eerste strubbelingen tussen KLM en Air France zichtbaar

 |
 Geplaatst door: redactie 
 |
 Bekeken: 582 
|
 Luchtvaart =Nieuws= 
Eerste strubbelingen tussen KLM en Air France zichtbaar

AMSTERDAM – De relatie tussen KLM en Air France lijkt scheurtjes op te lopen, zo meldt de Financiële Telegraaf vanmorgen. “De relatie wordt verslechterd door irritaties over het overheersende gedrag van de Franse luchtvaart chefs”, aldus Arnold Burlage in een artikel, waarin hij als voorbeeld de presentatie van de Airbus A380 aanhaalt. Topman Jean Cyril Spinetta werd bij de presentatie van de superjumbo aangekondigd als president-directeur van Air France. KLM werd niet genoemd, KLM directieleden waren niet vertegenwoordigd.

De KLM reactie in de Financiële Telegraaf was mild: “Niet te zwaar aan tillen. Een verspreking, macht der gewoonte, zeker op Franse bodem in Toulouse. Uiteindelijk heeft Air France die nieuwe generatie jumbo’s ook voor die maatschappij aangeschaft”, klonk het begripvol en vergoelijkend bij de Koninklijke.

Hoezeer Air France geen boodschap heeft aan de KLM blijkt, volgens Arnold Burlage, vooral uit een gebeurtenis deze week. Air France relaties in ons land zijn uitgenodigd voor de presentatie van l’Espace Affaires, de nieuwe intercontinentale Business Class van Air France. “Geen stroomlijning van product, nog minder van het tonen van samenwerking”, aldus Burlage.

In het Slot Zeist worden op 18 februari de Air France in veel gevallen dezelfde KLM relaties uitgenodigd om plaats te nemen in de nieuwe comfortabele slaapstoelen. Na afloop is er “een interessante wijnproeverij en een preuvenement van bijpassende gerechtjes…”.

“Geen woord op de uitnodiging over de KLM. Geen KLM logo, zoals tot nu toe gekoppeld aan het beeldmerk van Air France, dat in de France kleuren alleen op de invitatie prijkt, samen met het logo van de Skyteam alliantie, waarvan KLM uiteindelijk ook trots deel uitmaakt”, zo schrijft Burlage. “Waarschijnlijk een onvolkomenheid, niks achter zoeken, twee producten, financieel is het één…”, luidt nu het KLM commentaar in het ochtendblad.

Andere “sfeermakers”, die Arnold Burlage noemt uit de voorbije periode Air France – KLM, zoals de luchtvaartonderneming aan de beurs is genoteerd, waren onder meer de aanstelling van een financieel directeur op het KLM hoofdkantoor in Amstelveen. De idee bij de voormalig Nederlandse maatschappij bestond dat die na het vertrek van financiële topman Rob Ruijter naar VNU niet zou worden vervangen. De aanstelling van Frédéric Gagey uit de Franse stal, wordt binnen het managent als een waakhond gezien. Ook het nogal eens afhaken van Air France vertegenwoordigers bij uitnodigingen van KLM collega’s wordt niet als een ontwikkeling van vriendschap gezien. “Sommigen gaan op grond van hun ervaringen vrezen dat de waarschuwingen voor een Franse overheersing eerder dan verwacht bezig zijn uit te komen”, zei een goed ingevoerde KLM-official tegen de luchtvaartjournalist.
_________________________________________________


Reacties op dit bericht

Geplaatst door J de Jong

Open grenzen en Europa centraal, dan moet je ook afstand doen van Nationale fenomenen van weleer. Restant Fokker speelt bescheiden rol bij bouw Airbus, Het KLM blauw verwatert snel in de Franse driekleur. Bij het veiligheidsdebat blijkt de vroegere trots van Nationale luchthaven Schiphol opeens vervangen door een vijftal te beveiligen internationale vliegvelden van grotere en kleinere omvang. Legio regio's hollen achter de economische worst aan die ze wordt voorgehouden, maar aan een doortimmerde normering en handhaving van alle nieuwe geluids en andere hinder is het Rijk niet meer geinteresseerd. Pas over een jaar of tien schijnt het helemaal mis te gaan met het klimaat, so who cares?

Geplaatst door webbeheer

Corus speelds overigens wél een grote rol bij de bouw van de airbus.

Geplaatst door AN

Franse les, deel 1: vertaal de volgende woorden in het Nederlands:

'dédain',
'arrogant',
'hautain',
'chauvinisme'
'mégalomanie'
'directeur'
'président'


Geplaatst door SHAL

C'est la ton qui fait la musique

Geplaatst door J de Jong

Corus gaat ook de productie met 25 % verhogen. Omdat de milieuhinder grondgebonden is, zal de Provincie NH dit moeten controleren, tot nu toe deden ze dat ook. Een probleem is dat de oligarchen a la Mijdam en zijn opvolger vrij spel lijken te hebben onder de falende regie van CvdK H. Borghouts. De regie rond de ontwikkeling van APC Hoofddorp v/h Schiphol wordt n.l. vanuit de burelen in Haarlem vormgegeven............................

Geplaatst door Vos

Vertaal in het Frans: naieve Hollanders.
Zoals altijd: op z'n Hollands, lekker
achter de groten aanlopen, geen 'ballen'
tonen. En dan toch vooral halsstarrig vast
houden aan een reeds lang achterhaald
concept: de mainpoort van Europa willen
zijn! DOM DOM DOM!