Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Eerste glijvlucht vanaf Groningen Airport Eelde

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 584 
|
 tourpress.nl 
Eerste glijvlucht vanaf Groningen Airport Eelde

Op vrijdag 17 februari vond op Groningen Airport Eelde de eerste glijvlucht plaats, ook wel Continuous Descent Approach (CDA) genoemd. De vlucht werd uitgevoerd door een toestel van transavia.com. Een CDA is een landingsprocedure waarbij de vliegtuigen in een glijvlucht de luchthaven naderen. Een glijvlucht is beter voor het milieu dan de huidige procedure waarbij toestellen stapsgewijs dalen tot het punt waar de eindnadering wordt ingezet.

Bij de glijvluchtprocedure hoeven toestellen minder horizontaal te vliegen, wat brandstof scheelt. De procedure is bovendien aanmerkelijk stiller doordat kleppen in een later stadium worden gebruikt en de nadering met minder motorvermogen kan worden uitgevoerd.. Bovendien vliegt het toestel gemiddeld hoger. Groningen Airport Eelde is de eerste regionale luchthaven in Nederland waar dergelijke naderingen mogelijk zijn.

Duurzaam initiatief
Het mogelijk maken van glijvluchten is een initiatief van de luchthaven binnen het samenwerkingsverband Green Sustainable Airports. transavia.com en LVNL werkten beide mee aan de totstandkoming van deze procedure. Alle betrokken partijen zien het als hun verantwoordelijkheid om hinder in de omgeving en voor het milieu zo veel mogelijk te beperken.

40% geluidsreductie
Dat glijvluchten hun duurzame status waar kunnen gaan maken, blijkt uit een studie uitgevoerd door het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratium (NLR). In de studie werden de voordelen van glijvluchten bepaald voor types passagiersvliegtuigen die het meest voorkomen op Groningen Airport Eelde. Hieruit kwam naar voren dat geluidshinder tot 40% kan worden beperkt. Het brandstofverbruik kan tot 7% worden verminderd. Dit betekent niet alleen minder CO2 uitstoot, maar ook een fikse kostenbesparing. transavia.com is één van de eerste maatschappijen die actief van deze nieuwe naderingsprocedure gebruik gaat maken. Groningen Airport Eelde zal daarnaast ook alle andere gebruikers van de luchthaven stimuleren om zoveel mogelijk op deze duurzame manier te gaan naderen.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door leo

* De geluidshinder kan tot 40% worden beperkt.

Ik heb geen idee wat dat betekent.

Maakt zo'n kist in plaats van 75dB nu 73dB aan herrie? Of 88dB in plaats van 90?

Het bericht van NLR heeft nauwelijks waarde als niet in duidelijk verifieerbare eenheden wordt gesproken.

Geplaatst door Jan Griese

Vreemd: De eerste CDA landingen in nederland ?? Boven Castricum en Uitgeest wordt snachts toch al CDA gevlogen?

Geplaatst door cros op de helling

Op papier en als experiment blijkbaar?