Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Eerder opstijgen met zijwind

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 942 
|
 Reformatorisch Dagblad 
Eerder opstijgen met zijwind

Vliegtuigen moeten minimaal twee minuten na elkaar opstijgen, om te voorkomen dat ze hinder ondervinden van de wervelwind (vortex) die de voorganger veroorzaakt. Wanneer er een lichte zijwind op de baan staat, kunnen vliegtuigen echter korter na elkaar vertrekken. Dat is de conclusie van een recent afgesloten Europese studie waaraan onder andere het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) deelnam.

Wanneer vliegtuigen sneller na elkaar kunnen vertrekken, neemt de operationele capaciteit van luchthavens toe. Iets wat vooral in de spitsuren van belang is. Op Europese vliegvelden, waar relatief vaak sprake is van enige dwarswind, kan de capaciteitswinst significant zijn.

Hoe groot de minimaal veilige startafstand is, hangt onder meer af van de grootte en de snelheid van de elkaar opvolgende vliegtuigen, van het weer en vooral van de wind. Aan de uiteinden van de vleugels ontstaan tipwervelwinden die in het algemeen horizontaal zakken. Bij voldoende zijwind waaien de wervelwinden echter zijwaarts van de baan, waardoor een achteropkomend vliegtuig er geen last van heeft.

De drie belangrijkste effecten wanneer een achteropkomend vliegtuig in wervelwinden belandt, zijn het verlies van hoogte, afname van de stijgsnelheid en het ongewild gaan “rollen” van het vliegtuig.

Onder coördinatie van luchtverkeersleidingsorganisatie Eurocontrol was het NLR verantwoordelijk voor het ontwikkelen en toetsen van de nieuwe zogeheten separatieprocedure. Dit jaar gaat vervolgonderzoek van start dat zowel vluchtsimulaties als praktische vliegproeven omvat. De eerste vliegtests hebben plaats vanaf de Parijse luchthaven Charles de Gaulle. Daarna volgt mogelijk Frankfurt; Schiphol staat nog niet op de testlijst.

Ideaal is een windrichting die haaks of schuin op de startbaan staat. Met de eerdere studie is vastgesteld dat vliegtuigen bij een zijwind van 3,5 meter per seconde of meer veilig dertig tot zestig seconden eerder kunnen starten. Voorwaarde is wel dat er betrouwbare windvoorspellingen beschikbaar zijn. Dit laatste aspect wordt in het vervolgonderzoek op luchthaven Charles de Gaulle in de praktijk getest.

Veiligheid staat ook bij het onderzoek naar mogelijk kortere wachttijden voorop. Reden waarom de luchtvaartinstanties niet over één nacht ijs gaan en eerst uitgebreid onderzoek willen doen.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Gerard

Tja... Zou het afblazen van het opblaasbare geluidsscherm hier mee te maken hebben? Die dubbele agenda van de sector is immers overal.
Zonder scherm meer zijwind vlak boven de baan dus kan men sneller achter elkaar starten.

Geplaatst door Observer

Alles voor capaciteit ?? Nog meer herrie?



Geplaatst door leo

* JUIST,

meer capaciteit, dus meer herrie en meer overlast !


Geplaatst door Jos

Allemaal buz.