Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Een wonder dat vliegtuigongelukken bijna niet voorkomen in Nederland

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 838 
|
 BN Destem 
Een wonder dat vliegtuigongelukken bijna niet voorkomen in Nederland

SCHIPHOL - Het is als een grote file, op een continu veranderend wegennet.

Zeker veertien keer per dag verandert de ‘banencombinatie’ en daarmee de route waarlangs verkeersleiders op Schiphol de inkomende en uitgaande vliegtuigen moeten leiden.

Voeg daarbij dat luchtverkeersleiders op hun tandvlees lopen door een chronisch personeelstekort en het lijkt een wonder dat het in Nederland niet veel vaker tot grote vliegtuigongelukken is gekomen.

De complexiteit van het verkeer op Schiphol is ongekend, in vergelijking met andere grote luchthavens. Zó complex dat de kans op vergissingen van de luchtverkeersleiding toeneemt, schrijft diezelfde Luchtverkeersleiding in haar jaarverslag. Als Schiphol wil blijven groeien, is versimpeling nodig om ongelukken te voorkomen.

De strenge geluids- en milieueisen laten zich niet onbeperkt combineren met het groeiende aantal vluchten. “De keuze is uiteindelijk aan de politiek”, zegt Eric Kroese, directeur van Luchtverkeersleiding Nederland.

Vertraagde vluchten zijn lastig voor reizigers, maar soms ook een kleine ramp voor luchtverkeersleiders. Als beneden in de aankomsthal de tijden op de borden veranderen, is in de verkeerstoren druk geïmproviseerd. Behalve met windrichtingen en de hoeveelheid verkeer moet in Nederland op zo’n moment ook rekening worden gehouden met geluidsoverlast. Om die te beperken zijn in principe maar drie van de vijf start- en landingsbanen tegelijk beschikbaar.

Minimaal veertien keer per dag verandert de ‘mix’: één baan wordt gebruikt om op te stijgen, twee banen om te landen of juist andersom. “Dat is in Parijs of Londen nog geen vijf keer per maand”, zegt Kroese. De complexiteit maakt volgens de directeur dat extra radiocommunicatie tussen de piloten en luchtverkeersleiders nodig is. De kans op ‘kleine vergissingen’ stijgt. “Die kunnen samen tot iets gevaarlijkers leiden.”

Zo bezien klinken de cijfers van de Luchtverkeersleiding over 2007 alarmerend. Vorig jaar verdubbelde het aantal gemelde veiligheidsincidenten tot 737. Ook het aantal gevaarlijke voorvallen steeg: van twee in 2006 naar vijf in 2007. De stijging zou te verklaren zijn doordat sinds 2007 de kleinste voorvallen worden gemeld. Volgens Kroese reden tot trots: “Wij wíllen dat mensen fouten melden.”


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Els

Ik moet jullie iets geks vertellen in verband met het bovenstaande. Iedereen mag er om lachen of denken, "waar haalt ze het vandaan?" Maar het is echt zo gebeurd, zoals ik het nu vertel.
Tien jaar geleden reed ik op de fiets bij het winkelcentrum van Castricum. En opeens hoorde ik gehuil, geschreeuw, gegil en rook ik een brandlucht en een bloedlucht en een rooklucht. "Mijn God," dacht ik, "hier gaat een vliegtuig neerstorten". In die tijd was Schiphol nog ver weg en een vliegtuig dat overkwam, behoorde tot de uitzonderingen.
Ik ging koffie drinken bij een kennis en helemaal ontsteld vertelde ik dit verhaal. Ze keek me met verbazing aan. Een vliegtuig?? Dat zagen we hier toch nooit dus waar haalde ik dit nu vandaan? En ieder keer hoor ik de laatste tijd een soort innerlijk stemmetje dat met vertelt, dat hier een ramp gaat gebeuren, die zijn weerga niet kent. We boffen volgens mij tot nu toe maar hoe lang nog?

Geplaatst door V.O.S.

Inderdaad boffen wij hier in Nederland dat, en dat meen ik echt, de veiligheid wordt hier hoog gehouden. Terecht. Want dat is echt nodig in zo'n overvol luchtruim. Dat het toch mis kan gaan, getuigd de Bijlmer-ramp. Dat een ramp is uit te sluiten, is zelfs met alle goede wil van de (luchtvaart)wereld niet mogelijk. Regelmatig kijk ik omhoog als ik weer zo'n laagvlieger hoor.
En, ik schrik ook regelmatig, want het gebeurd regelmatig dat twee toestellen elkaar kruisen. Zo ook op afgelopen vrijdag-avond omstreeks 19.30 uur. Een toestel dat uit het noorden kwam, werd 'gesneden' door een toestel dat uit het westen kwam. En zie, vanaf de grond lijkt het dan alsof ze elkaar bijna raken. Gelukkig hebben ze ook hiervoor de nodige apparatuur aan boord.
Maar een ramp is altijd een opeenstapeling van factoren. Er is dus niet alles uit te sluiten! En aangezien het hier inmiddels zo druk is gemaakt(!), kan een ramp helaas niet uitblijven. Dat is echter ingecalculeerd door de verantwoordelijke overheden. Risico-annalyse is nu eenmaal tot het leven behorende. Alleen, je zult er maar het slachtoffer van zijn........daar komt nog bij dat er een Nimbo-gedachte achter zit. Niet boven Den Haag.......daar zijn de belangen te groot voor.

Geplaatst door V.O.S.

'Nimbo' moet zijn Nimby.