Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Een luchtreus op vliegveld Hilversum?

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1763 
|
 dichtbij.nl 
Een luchtreus op vliegveld Hilversum?

HILVERSUM - Gisteren landde in alle stilte de eerste Boeiing 747 op vliegveld Hilversum. Daarmee werd de verharde landingsbaan zonder feestgedruis in gebruik genomen. Inderdaad, een fotograpje maar wel het horrorscenario dat de tegenstanders van de verharde start- en landingsbaan voor ogen staat.
Officieel liep het huurcontract tussen de stichting die het vliegveld exploiteert en de gemeente Hilversum, de eigenaar van de grond, in maart af. Een nieuw huurcontract is nog niet getekend. De gemeente Hilversum wil een aantal voorwaarden aan het nieuwe huurcontract verbinden en daar zijn alle betrokken partijen het nog niet over eens. Het gesteggel is al sinds 2001 gaande.
Een van de oudste vliegvelden van Nederland
Vliegveld Hilversum bestaat ruim 70 jaar en is daarmee een van de oudste vliegvelden van ons land. Het is de thuishaven van 1200 vliegers en 70-80 kleine vliegtuigen. Ruim 60 procent van de gebruikers zijn hobby-vliegers. Bij de zakelijke luchtvaart moeten we denken aan reclamevluchten, opleidingen tot piloot, luchtfotobedrijven en luchttaxi’s voor het bedrijfsleven. Een heikel punt zijn de uitbreidingsplannen die geen uitbreidingsplannen blijken te zijn.

Woonwijk Ter Sype
De gemeente Loosdrecht wil naast het vliegveld de woonwijk Ter Sype bouwen. Een ambitieus project dat 400-600 woningen omvat. Een van de drie start- en landingsbanen komen dan in het verlengde van de nieuwe wijk te liggen wat geluidsoverlast voor de bewoners tot gevolg heeft. De oplossing is de baan te sluiten. Daarmee hoeft de exploitatie van het vliegveld niet in gevaar te komen mits een van de twee overgebleven banen wordt geasfalteerd.

De noodzaak daartoe is een technisch verhaal maar komt er op neer dat vliegtuigen nu kunnen landen met de wind mee en met twee banen te maken krijgen met een crossover wind. Eenvoudig uitgelegd komt er extra druk op het toestel te staan. Een grasbaan kan daar niet tegen en wordt binnen een dag vernield. Vandaar de noodzaak tot het aanleggen van een asfaltbaan die dus in de plaats komt van de bestaande grasbaan.

Geen herrie op de hei
Asfalt is voor milieubeschermers een gruwelijk woord. Asfaltering staat voor hen gelijk aan afbraak van de natuur en geluidsoverlast. Terug naar de tijd van de postkoets en de trekschuit dus? Zover willen ze nog net niet gaan maar een asfaltbaan op vliegveld Hilversum zet misschien de deur open naar grotere en zwaardere vliegtuigen. Visioenen van een Boeing 747 doemen op.

De actiegroep geenherrieopdehei werd opgericht en haalde in december 1342 handtekeningen op. Dat had effect. Een meerderheid van de Hilversumse gemeenteraad stemde tegen een verharde baan. Einde discussie zou je dan zeggen. Zo simpel is het nu ook weer niet. De partij Hart voor Hilversum wilde meer onderzoek. Op een door HvH belegde samenkomst met voor- en tegenstanders, bleek dat de fracties die tegen hebben gestemd zich niet hebben laten leiden door de feiten maar door de 1342 mailtjes van de verontruste tegenstanders.

Besluitvorming niet enkel een zaak van de gemeente
Wie zich een paar uur in de materie tracht te verdiepen raakt al snel de draad kwijt. Formeel moet Hilversum het huurcontract opstellen maar de gemeente Wijdemeren en de provincie hebben ook een stem in het kapittel. En dan hebben we nog te maken met de nieuwe, verruimde wetgeving voor de burgerluchtvaart. Dat Luchthavenbesluit gaat het bestuur van de provincie Noord-Holland over. Die steunt de plannen voor Ter Sype en bij gevolg de verharde start- en landingsbaan.

De provincie Utrecht is fel tegen en kiest partij voor de actievoerders. Beide provinciebesturen onderstrepen echter het belang van Vliegveld Hilversum voor de regio. Eventuele sluiting is beslist geen optie. Sluiting is ook nooit aan de orde geweest ook al hopen sommige actievoerders dat het ooit zover zal komen. Zij wijzen er namelijk op dat een asfaltbaan het teruggeven van het vliegveld aan de natuur vrijwel onmogelijk maakt.

Geen uitbreidingplannen en geen extra vliegverkeer
De havenmeester van het vliegveld ontkent met klem dat er uitbreidingsplannen voor het vliegveld bestaan. Bij een verharde landingsbaan moeten we zeker niet denken aan de banen van Schiphol of Lelystad. Wensen om grotere vliegtuigen op Hilversum te kunnen toelaten of uitbreiding van de vliegbewegingen zijn er niet. In feite is het vliegveld tevreden met de huidige, bestaande grasbanen maar zodra een baan moet worden opgeofferd aan de bouw van een woonwijk dan komt die verharde landingsbaan ter sprake. Het aantal vliegbewegingen zal daardoor niet toenemen is zijn verwachting.

Ongefundeerde angst voor de vogelstand
De geluidsoverlast van een asfaltbaan treft de vogelstand is de opvatting van de actievoerders. “Dat is flauwekul. Vogels zijn bang voor mensen maar wennen opvallend snel aan verkeersgeluiden. Als ik met onze luidruchtige brandweerwagen op het veld rijd blijven de vogels zitten. Zodra ik uitstap vliegen ze weg. Aldus de havenmeester die meer dan 25 jaar het vliegverkeer op Hilversum in goede banen leidt.

Het is echter nog maar de vraag of het project Ter Sype gerealiseerd kan worden. We weten hoe het er voor staat met de woningmarkt. Indien er gekozen wordt voor geen Ter Sype of een afgeslankte vorm met veel minder woningen, is alle commotie voor niets geweest.

Hilversum wordt nooit een tweede Lelystad
In het nieuwe huurcontract moeten de voorwaarden voor de toekomst worden vastgelegd. Een van die voorwaarden is wel of geen verharde landingsbaan. Daarnaast is een limiet geopperd voor het maximaal toegestane vliegverkeer en het maximaal laadvermogen van de vliegtuigen. (nu 6000 kilogram). Jammer dat de Boeiing 747 op het plaatje hierboven daar nu net buiten valt. Dus helaas zal ook in de toekomst de Hilversummer voor zijn vakantiereisjes aangewezen zijn op de luchthavens van Schiphol, Rotterdam of Lelystad.

Waar blijft de vliegveld-commissie?
De vrees van de actiegroep geenherrieopdehei is dat een nieuw huurcontract te weinig garanties voor de toekomst biedt. Er moet een speciale vliegveld-commissie in het leven worden geroepen. Die schijnt er nog niet te zijn. Schande! Of is alle gekrakeel een storm in een glas water? Ik denk dat er eerst maar eens gekeken moet worden of die wijk Ter Sype er wel komt. De Wijdemeerse wethouder Jaap van Waveren wil starten met de bouw van de eerste fase Ter Sype. Ook hij twijfelt of alle fases gerealiseerd kunnen worden. Als het bij fase 1 blijft zijn er geen aanpassingen van het vliegveld nodig.

Tot slot is het opvallend dat een aantal facties van de gemeenteraad hun besluitvorming laten beinvloeden door mailtjes van een betrekkelijk kleine actiegroep. Dat opent perspectieven voor tegenstanders van andere, voorgenomen raadsbesluiten.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door A. Boeing

Mooi verhaal. Heel Schiphol komt in het klein voorbij. Geluidhinder, woningen, petities, de draad kwijt raken in het dossier, de vogels (er worden er rond en vanwege Schiphol duizenden vergast......) meningsverschillen en vooral veel, heel veel beloften dat er toch echt niet uitgebreid zal worden. Heet die havenmeester Cerfontaine of is dit de neef van Alders?

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Werkelijk te idioot voor woorden.
Schiphol ligt hemelsbreed naast Hilversum.
Hoeveel luchthavens, groot of klein, komen er nog bij in dit door de luchtvaartsector naar de knoppen geholpen landje?
Het lijkt wel of er alleen geld kan worden verdiend met luchtvaart.
Luchtvaart heeft een heleboel nadelige bijwerkingen! Lees voor het gebruik, eerst de bijsluiter!