Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Een deel uit Het interview met Schipholbaas Jos Nijhuis in de Telegraaf

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 1724 
|
 Telegraaf 
Een deel uit  Het interview met Schipholbaas Jos Nijhuis in de Telegraaf

Recent interviewde de Telegraaf Jos Nijhuis, directeur van Schiphol, over de problemen van Schiphol in het afgelopen jaar.

De Telegraaf vermeldt in dit interview zaken die voor onze site interessant zijn:

• U werkte lang bij PricewaterhouseCoopers. Kan een accountant in een jaar luchtvaartman worden?
      „Ik weet niet of ik al kerosine in mijn bloed heb. Dat moeten mensen als KLMtopman Peter Hartman en minister Camiel Eurlings maar beoordelen. Maar Schiphol is een prachtbedrijf. Een organisatie die van groot belang is voor de Nederlandse economie. Er toe doet. Dat drijft mij.”
     
• In 2010 kan het toch alleen maar beter gaan?
      „Ik heb nooit tijd gehad me in te werken. Vooraf denk je na hoe je er na de eerste honderd dagen voor zult staan. Maar vlak nadat ik ja tegen de baan had gezegd, brak de financiële crisis uit. We schrappen een kwart van de banen. Een enorme klus. En in februari stortte een vliegtuig van Turkish Airlines neer. Daar schrik je enorm van. Je weet even niet goed wat je rol is. Maar tegelijk ontdek je dan hoe goed de organisatie op zulke incidenten voorbereid is.”
     
• Liefst vier miljoen reizigers bleven vorig jaar weg. Hoe komen die weer terug?
      „Een teruggang van 8,4 procent is gigantisch. Die slechte cijfers doen ook echt pijn. Maar ik geloof in een herstel. Schiphol gaat weer groeien. Let maar op. De afgelopen decennia bewijzen dat. De luchtvaart groeit doorgaans twee keer zo snel als de economie. Daardoor blijft een tweede Kaagbaan een optie en houden we, hoewel wat later dan eerst gedacht, nog steeds rekening met een overloop naar de vliegvelden Eindhoven en Lelystad.”
   
• Toch klinkt er ook pessimisme. Schiphol zou duur zijn, slecht bereikbaar en bovendien terrein verliezen aan nieuwe of weer opkomende concurrenten als Dusseldorf, München en Brussel?
      „De vliegtuigtaks is gelukkig geschrapt. De passagiers die we hebben verloren, zijn nog niet allemaal terug, maar qua prijs kunnen we nu tenminste weer veel beter concurreren. En wat heel belangrijk is: ons bestemmingennetwerk is ondanks de crisis in stand gebleven en zelfs iets gegroeid. Per saldo zijn geen maatschappijen vertrokken. Dat schept vertrouwen. De bereikbaarheid is wel een probleem. Over de weg, maar ook per trein. De snelle Thalys zie ik niet als concurrent voor onze luchthaven. Ik wil juist méér snelle verbindingen en op treingebied geen Jutland van Europa worden. Er moeten ook hsl-sporen naar Duitsland en naar het noorden van Nederland komen. Die mensen kunnen dan hier op vluchten naar verre bestemmingen stappen. De multimodale ’hub’ die Schiphol nog altijd is, wordt daarmee versterkt.”
     
• En daarnaast eindelijk van die vreselijke geluidsnormen af?
      „Dat zou mooi zijn. Het huidige stelsel is failliet. Dat is in oktober nog eens aangetoond, toen we wettelijk verplicht werden massaal vliegtuigen over Aalsmeer te laten vliegen. Omdat er ergens in een wei met koeien een geluidsemmertje was volgelopen. Daar moeten we van af. We moeten onze vijf banen beter en efficienter kunnen gebruiken. Oud-minister Hans Alders heeft daarover twee jaar geleden een principeakkoord gesloten tussen luchtvaartpartijen, overheden en omwonenden. Maar de definitieve uitwerking verloopt erg stroef. Ik weet dus niet of we – zoals destijds bepaald – op 1 mei een proef met een nieuw stelsel kunnen starten.”
     


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

"Omdat er ergens in een wei met koeien een geluidsemmertje was volgelopen."

Dat je even weet wat je waard bent.

Geplaatst door Els uit Castricum

Geachte mijnheer Nijhuis,

Ook ik val speciaal over het laatdunkende zinnetje van u over de wei met koeien, waar een geluidsemmertje was volgelopen.
Over welke wei heeft u het eigenlijk? De drie weitjes, die er nog zijn op de route naar de Polderbaan? Heeft u al eens bekeken, dat de theorie van vliegen over dunbevolkt gebied en weiden, totaal niet klopt? Want die weiden zijn volgebouwd, overal. En hier en daar is nog een klein stukje groen, maar dat is dan ook heel klein. Dan de enkele koe en het enkele schaap en het enkele paard, dat daar nog staat te grazen. Die dieren hebben inderdaad ook last van het allesoverweldigend vliegverkeer. Maar ach, het zijn maar dieren en daar hoeven we geen acht op te slaan. Ze zeggen toch niets terug en al zeker niet tegen zo'n autoriteit als u.
Maar dan de mensen, de kinderen, de zieken, de vermoeiden, de stervenden, die in al die herrie hun leven moeten leven, omdat het Godallemachtige Schiphol geen rekening met hen wenst te houden. Zij moeten, net als de koeien, volgens u ook maar eens hun mond leren houden. Daar wilt u wat aan gaan doen.
Maar gelukkig begin ik steeds meer in te zien, dat de tijden aan het veranderen zijn.
Dat eenvoud, tevredenheid, rust en stilte de motoren worden van een goed leven. Dat men zich steeds meer aan het afwenden is van dat ongebreidelde leven, waarin alles moest kunnen en waar nooit iets genoeg was. Ik wens u een heel tevreden 2010 toe, waarin het welzijn van uw medemens en medeschepsel (het dier, de natuur, de aarde) centraal mag gaan staan.

Geplaatst door Ton uit NULL

Wel Els, helaas ben ik niet meer zo meegaand en vriendelijk t.a.v. de sektor. Uit dat zinnetje blijkt maar weer eens voor de zoveelste keer hoe over je gedacht wordt en zoals iedereen weet ook met je gedaan. Wat mij betreft mag Schiphol in 2010 én daarna nog veel sterker dalen met de passagiers én met de vracht.
En voor iedereen die graag vliegt is er de volgende suggestie: probeer 't eens vanaf een ander vliegveld, veel sneller, veel veiliger, veel gemakkelijker.
http://www.rotterdam-airport.nl/
http://www.gae.nl/
http://www.eindhovenairport.nl/
Hier zijn we Schiphol goed zat.

Geplaatst door jh Griese uit Amstelveen

Er is nog steeds helemaal niets veranderd als het om de top van Schiphol gaat....... Schiphol wil ongebreideld haar zin! Aan de Alderstafel lieten een aantal ijdele bewoners gaten vallen, waar Schiphol maar al te graag in dook. In 4 tot 5 maanden, werd door een schiphol welgevallig klein bureau een nieuw stelsel in de verf gezet: VVA, Vliegen Volgens Afspraak, zonder dat er nog 1 handhavingspunt vande 35 over bleef. En....Er werden verder geen pottekijkers toegestaan.....
Dit ondanks het CDV Eversdijkadvies,dat er ca 95 bij moesten!
Zo gaat dat in de wereld van ons Camielke, (De normen en waarden lobby... ) Hoe zat het ook weer met het stoepje van onze Normen en Waarden Premier? )

Het punt in de wei (Waar BLRS , evenals St N&M , al tijden een eenvoudige oplossing voor had: Gewoon verplaatsen IN de woonkern, en iets scherper stellen,) wordt nu handig,(of is het smerig? ) aan gepakt, om het hele VVA stelsel in de etalage te zetten.... en door te drukken.
Nee heer Nijhuis, het ging de Tweede Kamer niet om die handhavingspunten, maar om de berekening van de huizennorm, waarmee steeds gesjoemeld wordt ! Die manier van berekenen, daarvan zei de Kamer die is failliet.....
Nee, Weet u wat failliet is: Uw integriteit, uw sprookjes waarmee u mensen steeds weer om de tuin leidt. Er is een hoogleraar,die stelde dat bij veel omwonenden de overlast van schiphol tussen de oren zou zitten. (Hij noemde dat de NIET akoestische vaiabelen.) Op zich al een idiote theorie. Maar als er een grote NIET akoestische variabele is,dan is dat de schiphollobby, met u aan de top.

Ga eens een poosje in retraite,en overdenk uw strategie. U liet weten bij uw aantreden een maatschappelijke luchthaven te willen zijn. Voorlopig is het nieuwe wijn in oude zakken !

Geplaatst door gerard uit NULL

andersom toch?

Geplaatst door Ton2 uit Castricum

Het nieuwe systeem was toch VZA (vliegen zonder afspraak ...................)

Geplaatst door jh Griese uit Amstelveen

Inderdaad Gerard : Oude wijn in nieuwe zakken! En Ton-2 : VZA dekt de lading zeer waarschijnlijk beter.

Geplaatst door E. von der Meer uit NULL

Zelfde teksten als van zijn voorganger Cerfontaine maar niet zo gespeeld charmant. Zels een zelfde woordgebruik. Het Jutland van Europa maar dan m.b.t. treinverkeer. Weinig creativiteit en geen woord over de situatie bij de bewoners maar wel over die vreselijke geluidsnormen. Moeten wij nu echt verbaasd zijn? Natuurlijk niet. Een account is geinteresseerd in cijfers en niet in mensen. Dat is een andere tak van sport.

Geplaatst door Ton2 uit Castricum

Die Cerfontaine was net zo erg, en dat was een dokter, ooit, tenminste ........

Geplaatst door cns uit deltametropool

Feit is dat de Accountant van Schiphol -PwC- regelrecht de opvolger van Cerfontaine heeft kunnen leveren, een ware gotspe!
De politiek liet het kritiekloos gebeuren, bewoners hebben het nakijken.
Politici zijn ook mensen (toch?) en zo gezien is PwC juist uitermate in mensen geinteresseerd!
Zo zet hun afdeling consultancy hele steden, zoals onlangs Utrecht, op de kaart onder het motto:
"The art lies in integrating a mission, as part of THE FUTURE VISION, in the communication of the distinguishing capacity".

Het is een en al "metropolitane strategie" die klakkeloos door tot "governance" a la Cerfontaine verleide politici en bestuurders - m.n. ook van PvdA en Groenlinke signatuur! - wordt nagevolgd.
Aan PVRC lijkt dit voorlopig voorbij te gaan want nog nimmer kwam hun bestuur tot een heldere standpuntbepaling t.a.v. deze nu al jaren uitgehaalde truc.
Gooi het roer om, vernieuw eindelijk eens deze website en stel deze wantoestand rond Schiphol eindelijk eens centraal.
Beter laat dan nooit, uw leden zullen u dankbaar zijn...............


Geplaatst door Thijs uit NULL

Zo zie je maar weer dat asociaal gedrag en kapitaalgraaiererij wordt beloont.
De Overheid en Schipholbazen hebben maling aan de gezondheid,veiligheid en nachtrust van omwonenden.
Het bewijs komt hier al weer naar boven. Schandalig gewoon!!