Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Easyjet valt ’te duur’ Schiphol aan

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 691 
|
 Telegraaf (nagekomen van 6-2) 
Easyjet valt ’te duur’ Schiphol aan

door RONALD VEERMAN


    LONDEN – Easyjet gaat vanuit België en Duitsland frontaal de aanval openen op het in hun ogen veel te dure Schiphol. Met een fors aantal nieuwe en bewust op Nederland gerichte bestemmingen moeten tienduizenden reizigers uit vooral het zuiden en oosten voortaan naar de luchthavens van Brussel, Düsseldorf en Dortmund worden gelokt.
      „We willen dolgraag uitbreiden op Schiphol, maar de luchthaven is gewoon veel te duur en wil niet naar ons luisteren. Daarom gaan we het nu zo doen”, aldus de Nederlandse Easyjet-directeur Cor Vrieswijk.
    De Britse prijsvechter begint binnenkort een groot aantal nieuwe routes om vanuit ons land reizigers weg te lokken. „We gaan er vol in en zullen ook een grote advertentiecampagne in Nederland lanceren.”

    Easyjet diende eind 2008 een klacht in bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) over de in hun ogen onterecht hoge tarieven op Schiphol. „Voor reizigers die op de luchthaven vertrekken of aankomen, gelden veel hogere kosten dan voor overstappers. De Nederlandse passagier subsidieert daarmee in feite de hubfunctie”, aldus Vrieswijk. NMa wees de klacht vorig jaar af, maar Easyjet zegt zich daar niet bij neer te zullen leggen.
    „Minister Eurlings mag dan wel trots melden dat Schiphol na afschaffing van de vliegtaks niet meer tot de duurste luchthavens van Europa behoort, maar als je puur naar de afhandelingskosten kijkt, zijn ze met ruim €27 per passagier nog altijd nummer één.”

    Easyjet denkt met gemak veertig tot vijftig bestemmingen – in plaats van het huidige tiental – vanaf Amsterdam te kunnen uitvoeren. „Maar nu dat onmogelijk blijft, gaan we de concurrentie van over de grens aan.” 
Vrieswijk denkt immers dat Nederlanders ook de komende jaren in steeds grotere getale voor luchthavens in Duitsland en België kiezen. „De vliegtaks heeft reizigers de grens over gejaagd en het bevalt ze ook nog. Ze vinden het prima om buiten Nederland te vertrekken”, aldus Vrieswijk.

    Easyjet vliegt in tegenstelling tot Ryanair vooral vanaf de grote Europese luchthavens. De in 1995 opgerichte prijsvechter blijft ondertussen fors groeien. Dit jaar wordt opnieuw een groei van 10% verwacht tot 50 miljoen passagiers.
    „Er komt bij ons iedere elf tot twaalf dagen een nieuw vliegtuig bij. De crisis heeft ons fors meer zakenreizigers opgeleverd, die maatschappijen als KLM, Lufthansa en British Airways te duur vonden. We verwachten ook dat zij blijven wanneer de economie weer aantrekt”, aldus Vrieswijk.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door gerard

heel goed

Geplaatst door Ton

"Schiphol wil niet naar ons luisteren" zegt dhr. Vrieswijk.
Schiphol luistert naar niemand. De sektor vindt dat niet nodig en voelt zich koning in ons landje, gesteund door een stelletje angstige ja-knikkers.
Prima berichten. Het is ook bezopen om vanuit bijv. Tilburg te vertrekken vanaf Schiphol als je op een scheet afstand een prachtige vluchtmogelijkheid hebt.
Laat Schiphol maar lekker links liggen.