EasyJet wil neerstrijken op luchthaven Lelystad
door Arnold Burlage (Telegraaf)
Lelystad (DFT) - Prijsvechter EasyJet heeft plannen om behalve vanaf Schiphol op de luchthaven bij Lelystad te beginnen met goedkope vluchten. Operationeel directeur Cor Vrieswijk van EasyJet, die onlangs van KLM-dochter Transavia overkwam, zegt dat in gesprek met deze krant.
Als overheid en politiek meewerken, is EasyJet – met nu 20 vluchten per dag van en naar Schiphol – de eerste maatschappij van naam die op Lelystad wil neerstrijken. Voorwaarde voor EasyJet is een verbetering van de treinverbinding tussen Lelystad met Amsterdam, eventueel met een busshuttle van en naar de luchthaven in de polder. „We zijn over de mogelijkheden sinds kort serieus in gesprek met het gemeentebestuur.
„De wil is er, nu nog de mogelijkheden. Echt heel veel is daarvoor niet nodig, maar ambtelijke molens kunnen langzaam malen”, zegt Vrieswijk. „Het is overigens niet de bedoeling dat we van Schiphol vertrekken. Ons succes is daarvoor te groot en Schiphol is te aantrekkelijk voor onze passagiers”, vervolgt hij.
De naderende tickettaks ziet hij wel als een bedreiging voor de positie van EasyJet op Schiphol. „Als die toeslag van 25 euro doorgaat, zorgt dat voor significant minder vluchten en passagiers. We moeten per 10 procent stijging van de ticketprijs op 10 procent minder passagiers rekenen. Reken maar uit: onze gemiddelde ticketprijs is 67 euro. Op twee miljoen passagiers per jaar op Schiphol scheelt dat gauw 600.000 reizigers.”
De luchthaven bij Lelystad is een 100%-dochter van de Schiphol Groep. Gestreefd wordt naar gebruik van het vliegveld voor charter- en lowbudgetvluchten. Schiphol wil dat daarmee in 2009 wordt begonnen.
Vrieswijk: „We zitten wat dat betreft dus op één lijn. Nu nog de plaatselijk overheid en de politiek. Trouwens, ook de passagiersmarkt moet willen opschuiven naar de polder.”
Het gemeentebestuur van Lelystad loopt inmiddels met een uitnodiging op zak om naar de luchthaven Luton bij Londen te komen kijken, die dankzij EasyJet fors groeit. „Een paar jaar gelden nog een veld van niets.
Maar nu er een goeie treinverbinding met Londen is, komen er met ons jaarlijks ruim tien miljoen passagiers.”
De eventuele komst van EasyJet naar Lelystad valt of staat met de medewerking van de overheid. De EasyJet-topman legt uit: „Wij hebben een ander businessmodel dan sommige van onze concurrenten, zoals Ryanair. Wij gaan geen gevecht aan met de overheid. Ons model is gebaseerd op samenwerking. Zo niet, dan komen we niet of we vertrekken weer.”
EasyJet telt jaarlijks ruim 40 miljoen passagiers. De maatschappij bezit een vloot van 137 vliegtuigen, heeft nog 120 toestellen in bestelling en 88 orders in optie.
Geplaatst door Vos uit NULL
Is het de mensen ook bekend dat Easyjet vanaf Schiphol wil blijven vliegen?
Dus en vanaf Lelystad en vanaf Schiphol!
Dubbel zoveel vervuiling op een toch al veel te klein oppervlak.
Easyjet toestellen zijn niet bepaald de stilste, het zijn net gierende muggen.
Zij (Easyjet) gaan gevecht aan met de overheden. Hun model is gebaseerd op samenwerking........met de hand die hen voedt!
Meer samenwerking met de burgers rondom Schiphol kan ook geen kwaad!