EasyJet wil in 2009 op vliegveld Lelystad landen
door Jelle Boonstra (de Stentor)
LELYSTAD/AMSTERDAM - Prijsvechter easyJet heeft een begerig oog laten vallen op Lelystad airport, om een deel van de vluchten van het dure Schiphol naar een goedkopere luchthaven over te kunnen poten.
In 2009 zouden daar de eerste Boeings en Airbussen al moeten landen.
Dat lijkt wat al te gretig: de landingsbaan van 2.100 meter voor dit soort grote vliegtuigen ligt er nog niet eens, net zo min als de taxibaan die er parallel naast dient te lopen. Ook de passagiersterminal (die 2,5 miljoen passagiers per jaar kan verwerken) moet nog geheel van de grond af aan worden gebouwd.
De procedures zitten midden in de ambtelijke molens, met een MER wordt nu gekeken naar de gevolgen voor milieu en natuur van de maatregelen. Vooral de toename van geluid baart bewoners op de Noordwest-Veluwe veel zorgen. De vrees is dat de vliegtuigen van easyJet op een kilometer hoogte voorbij komen naar en van Lelystad Airport. Burgerprocedures tegen de plannen zijn dus bepaald niet uit te sluiten.
Op Schiphol beamen ze dat 2009 wel wat krap lijkt. Sinds drie jaar is de NV Luchthaven Lelystad een volle dochter van Schiphol. Veel seinen zijn sindsdien op groen gezet: het kabinet heeft Lelystad eind 2004 aangewezen als meest logische uitwijkplaats voor het bomvolle Schiphol, de gemeente ziet er graag meer bedrijvigheid komen en juicht een groei tot vier miljoen passagiers per jaar toe.
Toch leek het niet veel te worden met alle ambities. Dit jaar bedankte Transavia nog voor de eer om naar Lelystad te verhuizen. Maar easyJet wil de knop wel omzetten en liet dat nieuws enkele weken geleden al aan de gemeente Lellystad weten, aldus woordvoerder William van der Meulen. De prijsvechter breidt de vloot momenteel fors uit, van 137 vliegtuigen nu, naar 208 toestellen in de toekomst.
easyJet wil best investeren in Lelystad, maar verwacht ook van de o- verheid en het vliegveld een ruime duit in het zakje. De frequentie van de treinen tussen Lelystad en Am- sterdam zal daarnaast fors moeten toenemen. Ook wordt gekeken naar de mogelijkheid van shuttlebussen van vliegveld naar station, of rechtstreeks naar de hoofdstad.
Lelystad is blij met de interesse, maar toont zich voorlopig zuinig. “Meer treinen?Dat is een kwestie voor de NS. Investeringen op de luchthaven zelf?Da’s weer een taak voor Schiphol”. Ook de andere voorwaarden vallen buiten het palet van de gemeente. Verkeersminister Eurlings moet nog met een ‘aanwijzingsbeslissing’ komen voor de grote pas sagierstoestellen er zelfs maar formeel kunnen landen.
Bij Schiphol en Lelystad Airport zijn ze niet erg mededeelzaam over de onderhandelingen, of over de landingstarieven die in aanbieding liggen om Lelystad interessant te maken voor prijsvechters. “Een broedende kip moet je niet storen”, zegt de woordvoerster
Geplaatst door kat uit zaanstad
Nou, wel als je wilt weten wat de kip uiteindelijk nu gaat leggen.....