Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

EasyJet wil deal met Bos

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 757 
|
 DFT 
EasyJet wil deal met Bos

AMSTERDAM -  Prijsvechter EasyJet, die samen met KLM vanaf Schiphol de meeste vluchten verzorgt, wil het op een akkoordje gooien met het kabinet om een einde te maken aan de in de luchtvaartwereld verguisde tickettaks.

In ruil voor het schrappen van deze vermaledijde heffing wil EasyJet investeren in extra vluchten voor één miljoen passagiers waardoor 2000 arbeidsplaatsen worden gecreëerd.

De directieraad van EasyJet heeft het Nederlandse kabinet dat aanbod in een brief gedaan en gewezen op de risico’s en de onredelijkheid van de tickettaks, die PvdA-minister Wouter Bos heeft ingevoerd.

Het aantal EasyJet-passagiers op Schiphol is inmiddels als gevolg van de taks gedaald van 2,2 miljoen naar minder dan 1,9 miljoen passagiers, stelt EasyJet-topman Andy Harrison bijna woedend vast.

„We vliegen met succes vanaf 110 luchthavens in Europa, juist als gevolg van de crisis, omdat nu extra op de laagste tarieven wordt gelet. Als gevolg van de tickettaks – soms meer dan onze vliegprijs – vallen we in Nederland buiten de boot.”

Hij waarschuwt: „We hebben Schiphol, dat daarmee de duurste luchthaven in Europa is geworden, niet echt nodig. Een regering die uitgerekend nu praat over maatregelen om de crisis te bestrijden, mag aan dat feit niet voorbijgaan. Ik doe een beroep op de minister-president eens nadrukkelijk naar de betekenis van Schiphol te kijken.”

De topman vindt het onbegrijpelijk dat een parel van een luchthaven als Schiphol inmiddels de duurste in Europa is en passagiers en vliegmaatschappijen afstoot, juist nu die bitterhard nodig zijn.

Harrison: „KLM wordt aan alle kanten beschermd, de concurrentie geweld aangedaan en de economie krijgt zware klappen. Dat allemaal omdat de taks die €350 miljoen per jaar moet opbrengen aan gederfde inkomsten, na ruim een half jaar al €1,3 miljard blijkt te hebben gekost.”

Volgens EasyJet betalen doorgaande reizigers, die met de KLM via Schiphol reizen en daar alleen overstappen (70%), geen tickettaks. De lowbudgetpassagiers, waarvan er heel veel in Nederland als toeristische bezoekers ook nog geld komen brengen, moeten die taks wél betalen. „Dat is meten met twee maten.”

De topman noemt nog een voorbeeld van protectie, die de KLM volgens hem geniet. „Waarom zijn de luchthavens van Parijs en Schiphol een alliantie aangegaan? Alleen om Air France en KLM meer bescherming te bieden.”

De prijsvechter vindt de huidige situatie onaanvaardbaar. „We hebben de regering een brief geschreven, maar daarop is niet gereageerd. Misschien moeten we naar Brussel, omdat de extra heffing de concurrentieverhoudingen verstoort.”


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Ton

Schande.
De tickettax - soms meer dan onze vliegprijs -.!!
Schande.
Zolang op de kerosine én op de tickets nog stééds géén belasting betaald wordt zijn de verhoudingen met andere vormen van vervoer vreselijk scheef en zit je alleen maar te leuteren voor je aandeelhouders.
Dié houding zijn we met de huidige kredietkrisis meér dan zat.
Als 't easyjet hier te duur is, moeten ze maar snel opvliegen en nooit meer terugkomen.
Scheelt een hoop herrie en andere rotzooi.


Geplaatst door Willem

Wat zitten ze nu te kwetteren over Schiphol als ze vanaf 110 andere luchthavens met zoveel succes vliegen? Ga dan je vluchten over de grens aanbieden en blijf lekker weg hier. Feitelijk blijkt het meer een klaagzang over de bevoorrechte positie van de KLM.

Geplaatst door Observer

Onderzoek ANVR onderbouwt pleidooi afschaffen vliegtax niet
Amsterdam 12 maart 2009 - De Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen
(ANVR) pleit voor het afschaffen van de vliegtaks en heeft een onderzoek laten doen door
onderzoeksinstituut SEO uit Amsterdam. ANVR stelt dat uit dit onderzoek zou blijken dat
afschaffen van de tickettaks de Nederlandse economie 1,3 miljard euro "oplevert". Deze
conclusie kan uit dit onderzoek echter niet getrokken worden. Na bestudering van het onderzoek concludeert Milieudefensie dat afschaffen van de tickettaks de Nederlandse samenleving per saldo vrijwel niets oplevert.
De teruggang in de luchtvaart is in heel Europa zichtbaar (1) en slechts voor een klein deel te wijten aan
de tickettaks. Dit beeld wordt door onderzoek in opdracht van ANVR bevestigd. Bovendien moedigt
het goedkoper maken van vliegen, consumenten aan om hun geld uit te geven aan milieubelastende
buitenlandse vakanties, geld dat verdwijnt uit de Nederlandse economie. Staatssecretaris Heemskerk
bepleitte onlangs juist de vakantie in eigen land, omdat dit beter is voor de Nederlandse economie.
Onderzoek door SEO zou volgens brancheorganisatie ANVR de negatieve impact op de economie
aantonen. Het onderzoeksrapport zelf schetst een heel ander beeld. Het aandeel van de vliegtaks in de
terugloop van het aantal passagiers blijkt juist geringer dan voorspelt en de grote gevolgen voor de
Nederlandse toeristenindustrie zijn vier maal kleiner dan de Amsterdamse Kamer van Koophandel al
ruim een jaar beweert. De suggestie van de ANVR dat de kosten van de taks hoger zijn dan de baten
wordt bovendien door het onderzoek volstrekt niet onderbouwd.
Schiphol doet het beter dan verwacht
Bij invoering van de vliegtaks werd er door het Kabinet al op gerekend dat 60 procent van de
passagiers die vanwege de vliegtaks niet vanuit Nederland zouden vliegen, via een buitenlandse
luchthaven zou reizen en dat de overige 40 procent helemaal zouden afzien van een vliegreis (2). Later
onderzoek door SEO en Significance bevestigde dit beeld (3). In het laatste onderzoek concludeert SEO
dat er geen reden is om af te wijken van de eerdere voorspelling. De onderzoekers concluderen in
paragraaf 3.2.3 zelfs: “Schiphol heeft het dus – ondanks deze daling – toch iets beter gedaan dan op
grond van de geschatte autonome groei en de verwachte invloed van de tickettaks kon worden
verwacht...”. SEO verwachte een daling van 5,4% ten gevolge van de marktontwikkeling en de
tickettaks. In werkelijkheid bedroeg die daling maar 3,6%. Of de tickettaks minder invloedrijk is dan
eerder werd gedacht kan of durft SEO niet te zeggen. De verdere berekeningen van omzetderving baseert SEO op de oude inschatting van de invloed die de tickettaks zou hebben op de passagiersaantallen.
Gevolgen voor toeristische sector vallen mee
SEO schat dat er doordat er door de tickettaks minder toeristen naar Nederland zouden komen er door
hotels en dergelijke een omzetderving ontstaat van 83 miljoen euro. De Amsterdamse Kamer van
Koophandel voorspelde een vier maal zo grote gevolgen voor de toeristische sector (4) bij de introductie van de taks een afname van 350 miljoen euro.
Impact op Schiphol en reisbureau's overdreven
In het onderzoek komt SEO uit op 1,4 miljoen minder OD-passagiers op Schiphol (opstappers) en dat
zou vervolgens leiden tot 0,3 miljoen minder transferpassagiers (overstappers). Die voorspelling is gebaseerd op het uitvallen van vluchten door dalende aantallen opstappende passagiers, waardoor
Schiphol minder aantrekkelijk zou worden als overstapluchthaven. Dit zou een omzetderving van 225
miljoen leiden. Dit doorwerkeffect lijkt erg overdreven en wordt in het rapport ook niet onderbouwd.
(paragraaf 4.5.7)
Ook de stelling dat Nederlanders die gebruik maken van een buitenlandse luchthaven, ook gebruik zouden gaan maken van een buitenlandse reisbureau, wordt niet hard gemaakt en is niet logisch.
Voor meer informatie:
Persvoorlichting Milieudefensie