EasyJet wil deal met Bos
AMSTERDAM - Prijsvechter EasyJet, die samen met KLM vanaf Schiphol de meeste vluchten verzorgt, wil het op een akkoordje gooien met het kabinet om een einde te maken aan de in de luchtvaartwereld verguisde tickettaks.
In ruil voor het schrappen van deze vermaledijde heffing wil EasyJet investeren in extra vluchten voor één miljoen passagiers waardoor 2000 arbeidsplaatsen worden gecreëerd.
De directieraad van EasyJet heeft het Nederlandse kabinet dat aanbod in een brief gedaan en gewezen op de risico’s en de onredelijkheid van de tickettaks, die PvdA-minister Wouter Bos heeft ingevoerd.
Het aantal EasyJet-passagiers op Schiphol is inmiddels als gevolg van de taks gedaald van 2,2 miljoen naar minder dan 1,9 miljoen passagiers, stelt EasyJet-topman Andy Harrison bijna woedend vast.
„We vliegen met succes vanaf 110 luchthavens in Europa, juist als gevolg van de crisis, omdat nu extra op de laagste tarieven wordt gelet. Als gevolg van de tickettaks – soms meer dan onze vliegprijs – vallen we in Nederland buiten de boot.”
Hij waarschuwt: „We hebben Schiphol, dat daarmee de duurste luchthaven in Europa is geworden, niet echt nodig. Een regering die uitgerekend nu praat over maatregelen om de crisis te bestrijden, mag aan dat feit niet voorbijgaan. Ik doe een beroep op de minister-president eens nadrukkelijk naar de betekenis van Schiphol te kijken.”
De topman vindt het onbegrijpelijk dat een parel van een luchthaven als Schiphol inmiddels de duurste in Europa is en passagiers en vliegmaatschappijen afstoot, juist nu die bitterhard nodig zijn.
Harrison: „KLM wordt aan alle kanten beschermd, de concurrentie geweld aangedaan en de economie krijgt zware klappen. Dat allemaal omdat de taks die €350 miljoen per jaar moet opbrengen aan gederfde inkomsten, na ruim een half jaar al €1,3 miljard blijkt te hebben gekost.”
Volgens EasyJet betalen doorgaande reizigers, die met de KLM via Schiphol reizen en daar alleen overstappen (70%), geen tickettaks. De lowbudgetpassagiers, waarvan er heel veel in Nederland als toeristische bezoekers ook nog geld komen brengen, moeten die taks wél betalen. „Dat is meten met twee maten.”
De topman noemt nog een voorbeeld van protectie, die de KLM volgens hem geniet. „Waarom zijn de luchthavens van Parijs en Schiphol een alliantie aangegaan? Alleen om Air France en KLM meer bescherming te bieden.”
De prijsvechter vindt de huidige situatie onaanvaardbaar. „We hebben de regering een brief geschreven, maar daarop is niet gereageerd. Misschien moeten we naar Brussel, omdat de extra heffing de concurrentieverhoudingen verstoort.”
Geplaatst door Ton uit NULL
De tickettax - soms meer dan onze vliegprijs -.!!
Schande.
Zolang op de kerosine én op de tickets nog stééds géén belasting betaald wordt zijn de verhoudingen met andere vormen van vervoer vreselijk scheef en zit je alleen maar te leuteren voor je aandeelhouders.
Dié houding zijn we met de huidige kredietkrisis meér dan zat.
Als 't easyjet hier te duur is, moeten ze maar snel opvliegen en nooit meer terugkomen.
Scheelt een hoop herrie en andere rotzooi.