EasyJet in startblokken voor groei op Schiphol
LONDEN - EasyJet wil de komende jaren fors groeien op Schiphol. Met meer vluchten op de bestaande lijnen en het openen van nieuwe verbindingen wil de directie van twee naar drie miljoen passagiers klimmen. De Britse prijsvechter wil in dat geval ook Nederlandse piloten en stewardessen aantrekken.
Er zitten echter twee addertjes onder het gras: het kabinet moet de vliegtaks afschaffen en de luchthaven Schiphol moet de tarieven verder verlagen. ,,Op 9 maart hebben we een brief aan het kabinet gestuurd met ons plan voor een flinke groei op Schiphol. Nu is het wachten op het crisispakket van het kabinet’‘, laat operational director Cor Vrieswijk vanuit Londen weten. Het verzet tegen de tickettaks was de laatste maanden massaal: vakbonden, maatschappijen, personeel en de luchthaven voerden actie.
Maar met alleen het schrappen van deze op 1 juli 2008 ingevoerde belasting, is EasyJet niet tevreden. ,,Inderdaad gaat het om slechts elf euro. Nu is Schiphol de duurste luchthaven van Europa en straks de een na duurste. Het is toch belachelijk dat vorig jaar het tarief met 32 procent omhoog is gegaan. Per 1 april gaat daar 11 procent vanaf, maar dat moet veel meer worden. Hoe kan het dat een overstappende passagier slechts de helft betaalt voor veiligheidscontroles en luchthavenbelasting? Onze toestellen staan aan speciale pier zonder geavanceerd bagagesysteem en waar passagiers gewoon met een trap aan boord gaan. Toch betalen we slechts twintig procent minder dan een andere maatschappij. We hebben ook al een keer aangetoond dat de veiligheidscontroles bij onze pier veel eenvoudiger en dus goedkoper kunnen’‘, somt Vrieswijk de klachten op.