Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

EU-commissie wil geen ‘spookluchthavens’ meer

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 714 
|
 nu.nl 
EU-commissie wil geen ‘spookluchthavens’ meer

De Europese Commissie gaat subsidies voor kleine, regionale luchthavens, die vaak slecht worden gebruikt, aan banden leggen.

Dit zegt eurocommissaris Johannes Hahn zondag in een interview met de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung.

‘‘Wij willen geen spookluchthavens meer’‘, aldus de Oostenrijker. ‘‘Je moet niet in elke hoek een regionale luchthaven optrekken als tegelijkertijd nieuwe hogesnelheidslijnen het luchtverkeer overbodig maken.’‘

Negatief voorbeeld is de luchthaven van Kassel, een stad in de Duitse deelstaat Hessen met minder dan 200.000 inwoners. De luchthaven die er in april openging, heeft 271 miljoen euro gekost en wordt weinig gebruikt.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.


''Je moet niet in elke hoek een regionale luchthaven optrekken als tegelijkertijd nieuwe hogesnelheidslijnen het luchtverkeer overbodig maken.''

De politiek in Nederland heeft dit nog steeds niet door en gaat immer door met het omtoveren van het Nederlands grondgebied, tot 1 groot vliegveld.
Burgers: slaap lekker, de overheid waakt over u.

Geplaatst door j h griese

Mijn Complimenten heer eurocommissaris Johannes Hahn !
PS De HSL lijnen zouden , zoals beloofd in 1995 door de dames Jorritsma VVD en de Boer PvdA de europese vluchten overnemen (PKB 1995)
Hoe zit dat toch heren Rutte en Samson ?

Geplaatst door lezer

Samsom met een 'm'....

Geplaatst door j h griese

Ja, Ik wist het, merci te snel, Jan

Geplaatst door Jaap

Subsidies voor luchthavens? Ik heb altijd gedacht dat de luchtvaart er prat op ging dat zij, in tegenstelling tot de spoorwegen, hun eigen financiële broek op konden houden.

Geplaatst door j h griese

Subsidies: Als eindelijk de kerosie ook belast zou worden, zouden de HSL lijnen, eindelijk de meeste europese vluchten tot 1000km kunnen overnemen.. hetgeen onze regering ook al beloofde in 1995. Dan zou onze regering ook eindelijk iets aan het CO-2 probleem doen en aan de huidige megaoverlast.. Nu bedrijft men struisvogel politiek.

Geplaatst door Jaap

Jan, ik ben het helemaal met je eens.“Luchtvaart” en “motor van de economie” worden vaak in één adem genoemd; telkens weer. Overigens is het maar de vraag in hoeverre dit waar is en als dat zo is, of we daar gelukkig mee zouden moeten zijn. Alles op één kaart zetten is in meer dan een opzicht erg riskant. De KLM wordt vaak “onze nationale trots” genoemd. Door deze mantra’s alsmaar te blijven herhalen wordt de luchtvaart steeds op een hoger voetstuk gezet. De voordelen zet men in de schijnwerpers en de nadelen worden genegeerd. Natuurlijk is luchtvaart in deze tijd niet meer weg te denken, maar nu is vliegen domweg veel te goedkoop omdat de maatschappelijke kosten niet in de ticketprijs worden doorberekend. Als dat wel zou gebeuren zou er minder lukraak gevlogen worden en krijgt milieuvriendelijker vervoer een eerlijkere kans. Ik hoop dat de alsmaar stijgende olieprijs hierbij een handje gaat helpen. Wel vervelend dat onze economie zo van de luchtvaart afhankelijk is geworden.


Geplaatst door Jaap

@ L.R. Aalegeiz. Ik schrijf niet dat ik het dacht, maar dat de luchtvaartsector dit zelf verkondigde (er prat op ging). Ooit heeft de heer Baksteen zoiets geschreven op de site van het Platform Duurzame Luchtvaart (of PDL), dat inmiddels weer de oude naam Platform Nederlandse Luchtvaart (PNL) heeft gekregen. Die huidige naam geeft de intenties beter weer.

Geplaatst door Maaike

Waarom dan een luchthaven in Twente??

Geplaatst door A. Boeing

Een losse opmerking over al dan niet verkapte subsidies voor de luchtvaart. Dhr Baksteen was vlieger dacht ik dus hoogstens in dienst van de luchtvaart dus ach... En waarom luchthavens trots zouden mogen zijn als ze de eigen broek ophouden is mij een raadsel. Hoeveel bedrijven doen dat niet elke dag en dat zonder subsidie?