Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Duurzame opwekking van 25% van de totale elektriciteitsbehoefte van Schiphol mogelijk

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 604 
|
 duurzaamnieuws.nl 
Duurzame opwekking van 25% van de totale elektriciteitsbehoefte van Schiphol mogelijk

Aanbeveling NGPF: Schiphol kan grootste zonnekracht centrale van ons land worden. De Nicolaas.G.Pierson Foundation, het wetenschappelijk bureau van de Partij voor de Dieren, heeft een aanbeveling voor Schiphol geschreven over de benutting van graslanden naast start- en landingsbanen op de luchthaven en de daken van vrachtgebouwen.

De graslanden die nu nog vogels aantrekken die in botsing kunnen komen met het vliegverkeer, zouden kunnen worden benut voor de aanleg van zonnepanelen, zoals eerder gebeurde op bijvoorbeeld de luchthaven van Denver.

Daarmee zou Schiphol zich kunnen ontwikkelen tot de grootste zonnekracht centrale van Nederland en tot één van de meest milieuvriendelijke luchthavens van de wereld.

Met een investering van 250 miljoen euro is een zonnekrachtcentrale te bouwen van 50 MW die een jaarlijkse hoeveelheid elektriciteit op zal wekken van 40 GWh dit is 25 % van de totale elektriciteitsbehoefte van de luchthaven. Volgens het Klimaatplan Schiphol, wil de luchthaven in 2020 tenminste 20% van haar eigen energiebehoefte kunnen vervullen met duurzame energie.

Bijkomend voordeel van de inzet van zonnepanelen in de plaats van grasland is dat het luchthaven gebied minder aantrekkelijk wordt voor vogels, die nu verjaagd en geschoten worden. Zo kan de veiligheid van het vliegverkeer samen gaan met dier- en milieuvriendelijke maatregelen, terwijl het afschot op en rond Schiphol kan worden beëindigd. Op dit moment worden er jaarlijks vogels geschoten op en rond Schiphol.

Overigens is de nu toegepaste landbouw direct naast de luchthaven buitengewoon aantrekkelijk voor grote aantallen vogels die dwars over de startbanen vliegen. Dit geldt vooral voor de Polderbaan. Dit verergert de problematiek, terwijl het volgens de voorschriften van de luchtvaartautoriteiten in bijvoorbeeld de USA verboden is om landbouw te bedrijven dichter dan 3 km rond de luchthaven. Doordat Nederland dergelijke regels niet aanhoudt, worden meer vogels aangetrokken naar de omgeving van de luchthaven dan wenselijk c.q. toelaatbaar is. Daarmee is de vliegveiligheid in co-existentie met dieren onnodig in geding. Ook deze landbouwterreinen zouden voor zonne-energie benut kunnen worden voor de opwekking van zonne-energie, waarmee de luchthaven nog veiliger en milieuvriendelijker zou kunnen worden dan het geval al is bij benutting van de huidige grasstroken naast start- en landingsbanen.

Bekijk bericht op "duurzaamnieuws.nl"

Reacties op dit bericht