Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Duurdere tickets door milieuheffing

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 1067 
|
 Telegraaf 
Duurdere tickets door milieuheffing

Van onze correspondent
    STRAATSBURG – De Europese Commissie opent frontaal de aanval op vervuilende vliegtuigen. Luchtvaartmaatschappijen zouden moeten opdraaien voor de uitstoot van broeikasgassen die bijdragen aan de opwarming van de aarde. Gevolg van de maatregel is dat vliegtickets over enkele jaren mogelijk zo’n €9 per retourvlucht duurder worden.

      Volgens eurocommissaris Dimas (Milieu) is het niet uit te leggen dat talloze Europese fabrieken en transportbedrijven al jaren aan de Kyoto-normen moeten voldoen, maar het internationale vliegverkeer niet. ,,Een echtpaar dat van Amsterdam naar Thailand en terug vliegt zorgt samen voor meer broeikasgas dan hun auto in een jaar uitstoot”, aldus Dimas. ,,Bovendien stijgt de uitstoot door de luchtvaart enorm en is die sinds 1990 met 73% gegroeid, een cijfer dat tot 2012 zal verdubbelen”, aldus Dimas.
    Hoewel de luchtvaartsector woedend is over de plannen, wil Dimas dan ook doorzetten. ,,Dat ze nu goed zijn voor 3% van de wereldwijde uitstoot is niet van belang. Wel dat ze zo’n beetje de enige sector zijn waar de uitstoot nog groeit.”

In plaats van een speciale ticketheffing of een extra luchthavenbelasting wil Brussel dat de luchtvaartsector straks – net als andere bedrijfssectoren overstapt op een systeem van verhandelbare emissierechten. De kosten die hiermee gepaard gaan, zullen naar verwachting worden doorberekend en leiden tot een hogere ticketprijs.
    Niet alleen Europese maatschappijen, maar ook vliegtuigen van buiten de EU die in een lidstaat landen, zouden onder de nieuwe regels gaan vallen. Daardoor ontstaat volgens Brussel geen concurrentienadeel.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

“,,Bovendien stijgt de uitstoot door de luchtvaart enorm en is die sinds 1990 met 73% gegroeid, een cijfer dat tot 2012 zal verdubbelen”, aldus Dimas.
Hoewel de luchtvaartsector woedend is over de plannen,”

Woedend? WOEDEND?
Het vlieg tuig dat zogenaamd maatschappelijk onderneemt is woedend over een maatregel die ze niets kost.
De prijzen van het openbaar vervoer rijzen de pan uit, vliegen wordt per dag goedkoper, alles wat ‘groen’ heet wordt in Nederland geofferd aan de economie.
Gezien de uitermate sterke lobby van de sector en de zwakke politieke positie van de burger (zie Schiphol en de regelgeving) is het bijna lachwekkend dat de sector ‘woedend’ is.
Kerosine belasten, uitstoot belasten, eerlijke concurrentie en geen zakkenvullerij via subsidies en oneerlijke concurrentie en maatschappelijk besodemieteren, dat moet er gebeuren.

Het zou de sector hebben gesierd als ze had geroepen dat het tijd is paal en perk te stellen aan de enorme groei van de vervuiling (100% in 2012!). Omdat de sector zo hecht is had dat prima gekund.
Gerlach C. is oorverdovend stil. Benno B. hoor ik ook niet. Staatssecretaris Pieter van G. dan?
Welnee. “Groei” hebben ze nodig, geen nare beperkende milieumaatregelen. Groei!

Geplaatst door Vos uit Uitgeest

Helemaal mee eens heer/mevrouw Aalegeiz!