Duitsland overweegt veiligheidstoeslag luchtvracht
De luchtvrachtmarkt moet eventueel zelf betalen voor de rond 500 inspecteurs die de luchtvrachtstromen moeten controleren op eventuele bompakketjes.
De Duitse luchtvrachtbranche heeft verontwaardigd gereageerd op deze plannen van het Duitse ministerie van Binnenlandse Zaken.
Lufthansa Cargo en Schenker, twee topspelers in de internationale luchtvrachtmarkt, wijzen de plannen van Berlijn als ‘te eenzijdig’ af en zeggen dat de overheid voor het aanscherpen van de beveiliging van de luchtvrachtketen Europees moet aanpakken. De bedrijven vrezen anders oneerlijke concurrentieverhoudingen met de Europese buurlanden. Vooral Schiphol en Air France-KLM Cargo zouden van extra premie in Duitsland kunnen profiteren.
Duitsland is het enige land in de EU dat overweegt om een extra team van rond de 450 tot 500 controleurs op de luchtvrachtketen te zetten nadat eind vorig jaar twee bompakjes op ondermeer een vrachtvliegtuig van UPS werden onderschept op weg naar de VS. Het steekt Berlijn vooral dat de zending onontdekt bleef bij een tussenstop op de Europese hub van UPS in het Duitse Keulen.
Aanvankelijk zou het bij het team van inspecteurs gaan om boventallige douaniers die zo weer kostenneutraal aan een baan werden geholpen. Blijkbaar zoekt de Duitse overheid nu naar andere middelen om de extra controle, het zou gaan om steekproeven naast andere beveiligingsmaatregelen, te bekostigen. Het ministerie van Binnenlandse zaken zegt het ‘vanzelfsprekend’ te vinden dat bij een ‘herfinanciering van de plannen wordt gekeken of die via eventuele heffingen kunnen worden gerealiseerd’. Een woordvoerder van het ministerie maakt daarbij duidelijk dat ook Duitsland geen nadelen voor de concurrentiepositie van het Duitse bedrijfsleven.