Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Duitsers willen vliegveld bij Limburg laten groeien

 |
 Geplaatst door: sijmen 
 |
 Bekeken: 592 
|
 Telegraaf 
Duitsers willen vliegveld bij Limburg laten groeien

WEEZE - De regering van de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen zal er alles aan doen om vliegveld Niederrhein uit te bouwen tot een grote regionale luchthaven. Dat zei verkeersminister A. Horstmann van Nordrhein-Westfalen woensdag tijdens een werkbezoek aan het vliegveld. Het complex ligt vlak over de grens, bij het Noord-Limburgse Bergen.

De hoogste baas van de Kreis Kleef, het gebied waarin het vliegveld ligt, voegde daar nog aan toe dat 45 procent van de passagiers uit Limburg en Gelderland komt. “Daarmee is een belangrijk fileprobleem richting Schiphol in die provincies opgelost”, aldus de Duitse regionaal bestuurder R. Kersting.

Hij wees erop dat Niederrhein een regio bedient waar ongeveer tien miljoen mensen wonen. Op het vliegveld werken nu nog vijfhonderd mensen, maar naar verwachting verdubbelt dit aantal binnen een jaar, aldus Kersting.

Minister Horstmann benadrukte verder dat Nordrhein-Westfalen veel belang hecht aan een decentrale afhandeling van het vliegverkeer. Naast het grote vliegveld in Düsseldorf zijn er in de deelstaat vier kleinere luchthavens. “Ook als Düsseldorf wordt stilgelegd, zoals al eens gebeurde, komt het vliegverkeer niet echt in gevaar”, aldus Horstmann.

Wat het vliegverkeer betreft is de tijd voorbij dat politici naar nationale grenzen kijken, stelde Horstmann verder. Economische ontwikkelingen houden niet bij de grens op, vandaar dat Niederrhein ook passagiers en vracht uit Nederland moet aantrekken.

Horstmann zei dat de bezwaren die honderden bewoners van Bergen en de gemeente zelf tegen het vliegveld hebben ingediend, binnenkort worden afgehandeld. Hij liet doorschemeren daar niet zwaar aan te tillen, zodat het vliegveld snel een definitieve vergunning tegemoet kan zien. De Limburgers klagen over het lawaai en het toenemend verkeer door beschermd natuurgebied in de provincie.

Uit: de Telegraaf 3 september 2004


Reacties op dit bericht