Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Duitse bezuinigingsoperatie treft luchtvaart

 |
 Geplaatst door: Theo K 
 |
 Bekeken: 491 
|
 Nieuwsbl. Transport 
Duitse bezuinigingsoperatie treft luchtvaart

7 juni 2010
Duitse bezuinigingsoperatie treft luchtvaart

De grootste bezuinigingsoperatie uit de Duitse geschiedenis (de regering Merkel heeft maandagmiddag aangekondigd de komende vier jaar tachtig miljard euro te willen bezuinigen) levert minder pijn op voor de transportsector dan verwacht. Wel moet de luchtvaart geld in het laatje gaan brengen; er komt een milieuheffing voor passagiers op binnenlandse vluchten. Lufthansa spreekt van een zwarte dag voor luchtvaartknooppunt Duitsland.
De Duitse regering wil vooral snijden in de sociale zekerheid en onder meer kerncentrales en banken belasten.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Observer

Dit moet denerlandse regering maar snelovernemen. Trouw: De nucleaire industrie krijgt te maken met een nieuwe belasting die tien miljard moet opbrengen en luchtreizigers die van Duitse luchthavens vertrekken moeten een speciale toeslag betalen totdat de luchtvaart in een internationaal CO2-handelssysteem is opgenomen.

Geplaatst door Maaike

Daar zou Nederland een voorbeeld aan kunnen nemen. Kortom, accijns op kerosine en BTW op vliegtickets! En wel nu meteen! De luchtvaartbranche heeft al veel te lang geprofiteerd van een fiscaal erg voordelig klimaat. Maar Wilders en Rutte zullen, vrees ik, pro luchtvaartlobby blijven.

Geplaatst door jhgriese

De PVV omarmt het (rechtse) Aldersadvies niet eens. Men vindt dat er zelfs meer groei moet komen. Makkelijk kletsen van uit Limburg...!

Geplaatst door SRB

kijk aub naar de feiten: Nederland heeft, tegen advies van onafhankelijke deskundigen in, tijdens vorige regeerakkoord ge-experimenteerd met een eenzijdige tickettax, in afwachting van het EU ETS per 1 jan 2012

gevolg: -10% aantal pax van NL velden, mn Schiphol, wat ten koste is gegaan van honderden banen (inderdaad, ex schiphol werker's collega's, die ook gewoon hun werk deden, in deze regio werken en wonen, en lusten en lasten hadden), bovenop het effect van de crises..

dus stop nou eens met dit soort geraaskal, en een democratische economie, een van de rijkste ter wereld, en besteed jullie energie aan echte problemen in binnen & buitenland

@griese: zeker niet naar de uistalg gekeken, PVV, niet mijn partij, is ook in de Schiphol regio in haar eentje veel groter dan alle splinterpartijtjes waar u "influistert". Ga zeker door daarmee..

Geplaatst door jhgriese

Zal ik doen. verder geen comentaar meer.

Geplaatst door L.R. Aalegeiz

SRB, feiten, raaskallen? Lol!

De vliegtaks heeft helemaal geen gevolgen gehad, zowel voor de invoering als na de afschaffing trekken grote aantallen naar andere vliegvelden dan SPL vanwege tijd, kosten, bediening, vervuiling, parkeerkosten, en wat je verder kunt verzinnen.

SPL is volkomen afhankelijk van subsidiegeld. Is vrijwel volledig in handen van de staat.
Als er een open economie zou zijn was SPL al jaren geleden gesloten vanwege gebrek aan economisch bestaansrecht.
Door miljarden in de business te pompen bestaat de toko nog maar uit de vergelijkende onderzoeken blijkt SPL helemaal niet efficiënt te zijn.

Raaskallen - zoals de PVV doet - is roepen om nog meer nodeloze verspilling van geld en milieu ondanks het feit dat er geen politiek belang noch een economisch belang is.
Er is wel een persoonlijk belang van de werknemers (ambtenaren) die hun salaris betaald krijgen uit die subsidiepot.


Geplaatst door schiphol regio bewoner

dhr Aalegeiz
ik zie toch weer uw VLIEG TUIG emotie doorkomen, dacht dat we een normale discussie tussen volwassenen konden voeren hier, is wellicht goed voor minder hinder in uw hoofd

u strooit weer met allerlei "waarheden" die u napraat van andere "gehinderden" van kennis, die ook vaak stukjes schrijven. als u gewoon op de schiphol site kijkt, of in het jaarverslag, ziet u dat het juist volstrekt tegenovergesteld is

schiphol is een staats NV, inderdaad, sinds Nederland in jaren 50 besloot geen balstinggeld hierin te investeren, maar juist aan deze lucratieve business te verdienen. en dat is gebeurd sindsdien, dat zullen alle experts moeten erkennen. Dus kom nou niet aan met die onzinnige beweringen van wat gefrustreerde vastgoedbaronnen, die de staat en de sector een "poot" proberen uit te draaien, en nooit serieus zelf iets ontwikkelen..blijkbaar wel een lucratieve business, want er zijn al heel wat "objectieve" pagina grote advertenties verschenen. we leven hier niet in Belgie, dus als er echt iets mis was, waren er al lang koppen gerold..

Geplaatst door Observer

Ach, ach, SRB Gerenommerde wetenschappers als Prof C.van Ewijk, nu onderdirecteur CPB en zijn co-Auteur Dr. B.Scholtes (Univ. Groningen) schreven al in 1995: Er is nog nooit een degelijke Kosten-Baten Analyse gedaan over Schiphol. Zoek dat artikel maar op op deze site. Ook zijn er (ook op deze site) de artikelen van Prof J. de Wit, UVA, (Nota bene directeur Kennis-instituut van de Sector zelve!)die veel over de economische kanten van Schiphol schreef,met Co-auteur Dr J. Velthuis UVA : De Wit schreef vorige jaar nog: Wanneer komt de volgende MORRELRONDE (aan de milieunormen) om schiphol nog wat overeind te houden?
De sprookjes en draaierijen van oud directeur Cerfontaine, worden/werden einde-lijk doorzien. En nu verwijst u naar de site van Schiphol? Beetje doorzichtig toch? Van de slager zelf, keurend zijn eigen vlees ?
(Middels fraaie anglo-saksische pr taal )

Wij zijn beslist GEEN vliegtuighaters. Met vliegen zijn mooie dingen gedaan,en nog vinden die plaats. Maar we hebben geen behoefte aan een megalomaan vliegveld, waarvan de corebusiness nog slechts voor 29 % deel uit maakt van de winst (Die nu weer aan het verdampen is) De rest komt uit (dure) parkeergelden, (dure) winkeltjes. u zal een aanhanger zijn van de pure markt-werking. Welaan reizigers hebben geen trek meer in die dure parkeergelden, de over-drukke infrastructuur en te dure tarieven.
Terwijl de service op veel manieren te wensen overlaat.


Geplaatst door Observer

II)( Op veel momenten presenteert Schiphol zich ook nog als spook stad,en wordt je gek van de borden etc)
Kijk naar Kopenhagen, Zurich, waar de luchthavens om 23 uur dicht gaan. En Denemarken werd echt niet het Jutland van europa.. Het BNP is zelfs hoger dan hier in Nederland. Als werknemer op Schiphol kan ik me voorstellen,dat is geen prettig vooruit-zicht. Er zullen zeker nog werknemers zijn,die hun uiterse best doen op schiphol. Maar zoals oud tweede kamerlid R van Gijzel (Nu burgemeester Eindhoven) opmerkte ooit: Bedenk eens wat een groot grondoppervlak voor woningbouw daar ligt, terwijl hij voorstelde Schiphol naar zee, daar valt veel werk gelegenheid te generen.
Maar wie betaalt dat ? De luchtvaart is in veel gevallen geen winstgevende business (Cyclische bedrijfstak schreef economie redacteur Vincent Dekker ooit in trouw)En de staat heeft mogelijk nu andere prioriteiten
(Los van het feit of een vliegveld in zee de oplossing is.) Voorlopig dus maar een kleinere duurzame regio luchthaven? Dat komt ook het welzijn van vele regio bewoners ten goede. Snijden dus in veel bureau-cratische rimram, met dure toplieden.

Geplaatst door SRB

en waar gaan al die mensen dan werken? of gaan we gezellig allemaal in de file naar Vlaanderen of Duitsland om daar op het vliegtuig te stappen cq te werken, of nog beter, met de HSL? oh nee, die rijdt nog steeds niet niet, ondanks miljarden subsidie

houdt toch eens op met die onzin, en als u door externe accountants en verificateurs goedgekeurde verslagen en getallen niet geloofd, domweg omdat het even niet uit komt, wie is er hier dan aan het doel-redeneren?

natuurlijk zijn er kritische rapporten over schiphol, zelfs van overheidsdiensten als het CPB etc. hebben blijkbaar overal verstand van, ook van geluid en hinder, en worden toch niet extern gecontroleerd. maar dit zijn de rijksadviseurs, en uiteindelijk beslist de democratische meerderheid in ons land

dus als u ergens anders wilt wonen, waar andere keuzes gemaakt zijn, ga gerust u gang. maar claim niet steeds dat u namens alle schiphol regio bewoners spreekt, zonder daar van hen, en dus ook van mij, een mandaat te hebben gekregen!

daarvoor hebben wij nl de gekozen politici, op voldoende nivo's, om noodzakelijke afwegingen te maken. helaas hebben die meer en meer last van besluiteloosheid in deze, en hebben ze dus een klein clubje van de zilveren generatie, die luidkeels hun "mening "verkondigde, een veel te grote verantwoordelijkheid gegeven

helaas, helaas, er ontstonden koningsdrama's, achterdocht en jaloezie, en zelfs die kans heeft u als platforms weten te verspelen, toen de deur openstond om te dealen. ben toch echt bang dat u daar nog spijt van gaat krijgen, want dit was voor de crises....

Geplaatst door Observer

In geval van Vliegveld in zee, dan blijven er werknemers nodig daar en deels op het oude schiphol. (De HSL werd al beloofd in 1995, zie de schiphol PKB 1995, dus is het rijk nalatig,en mogelijk de sector/KLM, die liever vliegt... en dit traineert.. Maak eenHSL pier te Schiphol, met borden: Hier inchecken voor de HSL. Lezen kunt u ook niet. (Ik zeg niets over het CPB, wel dat daar nu Prof C. van Ewijk werkt,die in zijn tijd aan de UVA schreef: "Er werd NOOIT een degelijke Kosten /Batenanalyse voor Schiphol gemaakt." (Enne: Het CPB behoeft weinig verstand te hebben van geluidhinder, maar heeft verstand van bedrijven en economie !)
Laten we het omdraaien: Als u elders wilt bijdragen aan herrie , vervuiling etc,etc, ga elders naar toe...! De huidige deels rechtse regering van Engeland, nam al een verstandig besluit: Geen baan er bij te Heathrow !! (Als bijdrage aan terug dringen CO-2) Het laatste Omnibus onderzoek van de gemeente Amstelveen,laat zien: Nog steeds 33 % van de amstelveners ziet luchtvaartherrie als het grootste probleem .

U schrijft: "helaas, helaas, er ontstonden koningsdrama's, achterdocht en jaloezie, en zelfs die kans heeft u als platforms weten te verspelen, toen de deur openstond om te dealen. ben toch echt bang dat u daar nog spijt van gaat krijgen, want dit was voor de crises....

Waarde SRB : Geen moment. Het min. V en W,en de sector met enkele achterbakselieden uit de Platforms, wisten de zaak handig uit elkaar te spelen. Dat max volume van 500.000 vluchten zal overeind blijven. Dat is toch echt het maximum, en anderen vinden dat nog te veel)De Limiet op Schiphol is bereikt, dat weet men in de top van het ministerie en bij de sector zelf.
Het gaat er nu om, om niet op een slinkse manier, via een nieuw handhavingssysteem er toch weer in de toekomst meer bij te rommelen. Genoeg is genoeg. En wat u bedoelt met jaloezie is mij een raadsel.

Geplaatst door L.R. Aalegeiz

"daarvoor hebben wij nl de gekozen politici, op voldoende nivo's, om noodzakelijke afwegingen te maken."

Tja, en op basis van verkeerde informatie hebben deze politici beslissingen genomen en derhalve zitten we nu ecologisch zowel als economisch met de gebakken peren.

Geplaatst door SRB

@ aalegeiz: inderdaad worden beslissingen vaak genomen op verkeerde of op een zijde overdreven informatie: er zijn meters en meters rapporten over de lasten van Schiphol, die elkaar napraten, omdat brave burgers zoals u en bange politici de feiten niet onder ogen willen zien en vervolgonderzoek op vervolgonderzoek vragen; er tenslotte altijd nog wel een onzekerheid die verder uitvergroot kan worden..

@Observer: volgens mij weet ik wie u bent.. blijkbaar raken mijn terloopse constateringen over het koningsdrama van de platforms u nauw aan het hart, was u wellicht zelf betrokken? stond u op het uur U niet in het centrum vd belangstelling, ofwel, werd u niet als volwaardig gesprekspartner gezien? uniek in de wereld is dat enkele bewoners zoveel macht kregen, en er zo weinig mee deden. dus klampt u zich gerust vast aan "garanties", die worden alleen hard als ook aan de voorwaarden voldaan wordt, dat weet u zelf donders goed

voor de HSL moet u toch echt bij V&W en de NS zijn, en wellicht prorail. de sector ziet dit ook met lede ogen aan, en eea was al lang in gebruik genomen in de luchtvaart, zo ga je dus niet met miljarden subsidie om..

over de lusten, die nodig zijn om een evenredige kosten-baten analyse te kunnen maken bestaat helaas veel minder materiaal: komt dit wellicht omdat de feiten daar al dusdanig overtuigend zijn, op macro-nivo, dat verdere detaillering alleen maar verspilling van tijd en belastinggeld is?
komt dit omdat het voor de BV Nederland, een handelsnatie, het hebben en houden van goede vervoersknooppunten een van hoofdredenen zijn voor het succes en welvaart van ons kleine landje?

door al deze baten is het mogelijk geweest een in de wereld ongekend ver doorgevoerde balans te treffen tussen economie en ecologie, dit werd in December jl tijdens eerder aangehaalde Qlair congres voor eenieder duidelijk. als u mij niet gelooft, vraag het dan aan uw vertegenwoordiger daar, dhr Haverkort, die ruim de tijd kreeg om te spreken en anderen te challengen. jammer alleen dat hij zelf niet gechallenged wenste te worden, hij pretendeerde daar immers te staan namens de gehele schiphol regio..

Geplaatst door Observer

Het lijkt de sociale academie wel : Prietpraat over wolige kretenals garanties en voorwaarden...Als u zich zelf nu bekend maakt,dan zal ik er over denken dat te doen. ik heb NIETS te verbergen! U blijft in kringetjes ronddraaien (Zie mijn reactie bij het onderwerp Lasten. Nederland behoeft een nieuwe visie in deze tijd,met opkomende landen als China, India en Brazilie,en niet te vergeten , het Midden oosten. Aan nog meer vervuiling en asfalt -Transport en logistiek nederland- hebben we geen behoefte. Het is zo wel genoeg. Innoveren, op slimmre manieren, dmv zonne-(DUITSLAND !) en wind energie,water managememnt , Investeren in goed onderwijs en onze Universiteiten. Met een functionele Kwaliteits Luchthaven... Het openen van een Europees Luchtruim ... Nieuwe medische technieken e.d.

Een ongekende balans tussen economie en ecologie..Dat gelooft u toch zelf niet? U durft zeg en dat noemt zichwetenschapper ?? Kom, kom..! WNF vandaag: per minut verdwijnt een voetbalveld oerwoud ...OM TE HUILEN!
Ps de heer Haverkort vertegenwoordigt mij /ons ZEKER niet !

Geplaatst door Observer

Ik heb even gegoogled.. Q-lair, Niet te geloven, een clubje uit N-H,Haarlemmermeer,
meteen ambtenaar van gemeente H.meer.. PR taal engels....
Indrukwekkend , maar niet heus, QLAIR - Quality of Life in Airport Regions
The QLAIR project is addressing the need for new and innovative ways to improve the quality of life for the citizens most affected by airport activities and airport expansion. The project will identify how instruments for mitigation, compensation and investments can be used in the areas most affected by airports.
The project will also analyze the role of Air Traffic Management and its impact on areas close to airports. It will focus on the value of safeguarding optimal land-use, flexibility and investments in restricted areas. The objective of QLAIR is to create competitive airport regions in which economic development, airport capacity and the improvement of the quality of life are equally balanced.

Daar rol ik niet van achterover...

Lead partners: Province of Noord Holland and Haarlemmermeer.

For more information you need to be logged in on the Members Area
Project Manager:
Ine Kuipers
Province of Noord-HollandProject leader:
Jan Jaap Kolpa
Municipality of Haarlemmermeer

Geplaatst door schiphol regio bewoner

dat is ook weinig respect voor de vertegenwoordigers van de overheid die het beste voor hebben met u, zij het in balans met het beschermen van de economische belangen. U oordeelt erg snel als het u (niet) uit komt, lijkt mij.
ik raad u echt aan even verder te googlen naar de ppt-s van die 2 dagen, en het verslag, wellicht toch bruikbaar, ook voor u. stuur maar een mailtje, zie verder mijn reactie onder "lusten van schiphol", discussie gesloten hier.