Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Dubai hard op weg grootste hub ter wereld te worden

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1235 
|
 luchtvaart nieuws.nl 
Dubai hard op weg grootste hub ter wereld te worden

DUBAI - Dubai International Airport is in 2013 met 15,2 procent gegroeid naar 66,4 miljoen passagiers. Dit blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers. De luchthaven in de Verenigde Arabische Emiraten is Parijs Charles de Gaulle en Frankfurt in grootte voorbijgestreefd. Dubai groeit al jaren met dubbele cijfers en kan mogelijk dit jaar de grootste luchthaven voor internationaal verkeer worden, een positie die nu nog wordt ingenomen door Londen Heathrow.

Heathrow groeide vorig jaar met 3,4 procent naar 72,3 miljoen passagiers. Als beide luchthavens in 2014 dezelfde groeicijfers zullen vertonen komt Dubai dit jaar op de eerste plaats van hubs. Dubai International is de thuisbasis van Emirates Airlines, één van de snelst groeiende airlines ter wereld en nu al de grootste in termen van internationaal verkeer.

Enkele Amerikaans luchthavens (Atlanta, Chicago O’Hare, Los Angeles) zijn in het totale passagiersaantal nog groter dan Dubai, dankzij het grote aandeel van binnenlands vliegverkeer. Dit geldt ook voor Beijing en Tokio (Haneda).

Ook de tweede luchthaven van de Arabische Emiraten, Abu Dhabi International Airport, groeide weer flink het afgelopen jaar met 12,4 procent meer passagiers, waarmee de airport bij de hoofdstad Abu Dhabi uitkwam op 16,5 miljoen passagiers. Deze luchthaven is de thuisbasis van Etihad Airways, een codesharepartner van KLM.


En wat dacht u van (bron: nu.nl d.d. 23-01-2013):

Turkije wil grootste vliegveld ter wereld

AMSTERDAM - Turkije heeft plannen om een nieuw vliegveld te bouwen dat 150 miljoen passagiers per jaar kan verwerken. Hiermee zou de luchthaven de grootste capaciteit ter wereld krijgen.
Dit heeft de Turkse minister van Transport, Binali Yildirim, woensdag gezegd.
Het nieuwe project krijgt een omvang van 77 miljoen vierkante meter en kost naar verwachting meer dan 7 miljard euro, exclusief financieringskosten, zo legt Yildirim uit tegenover internationale media.
Het vliegveld wordt gebouwd bij Istanbul en het eerste deel moet in 2017 operationeel zijn. De stad heeft al twee luchtvelden, maar deze hebben te weinig ruimte om te uit te breiden.
De grootste luchthaven qua capaciteit is op dit moment Heathrow bij Londen. Het Britse vliegveld kan per jaar 70 miljoen passagiers aan. Vliegveld Atatürk is voorlopig nog de grootste Turkse luchthaven met een capaciteit van 45 miljoen reizigers per jaar.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

En in NL tegen de stroom in miljarden investeren (met wiens geld?)in Schiphol, dat nooit terug verdiend gaat worden en bovendien een absurd ruimte (en lucht) beslag legt op ons land.

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Van een Koude Oorlog wetloop, naar een wereldwijde 'luchthaven-wetloop'.....

Hoe zot is ons menselijk ras?

En het kleine Nederland wil daar de grootste idioot in zijn?

Geplaatst door Rob

Een luchthaven Hub betreft bulk transport. Lage kosten en efficiente afhandeling zijn dan van belang. Is ook niet plaatsgebonden zoals de Rotterdamse haven, een Europese Hub kan op iedere locatie en concurreert bovendien met Hubs in het midden oosten. Er speelt hier en daar ook nationale trots maar in feite hebben we het over een laagwaardige en sterke vervuilende activiteit met geen strategisch perspectief in Nederland. Vestigingsfactor voor internationale bedrijven is ook sterk overtrokken. Voor veruit de meeste bedrijven is een normale luchthaven ruim voldoende.