Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Druk om ‘licht’ te vliegen is last voor piloten

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 623 
|
 bnr.nl 
Druk om ‘licht’ te vliegen is last voor piloten

Door Thijs Baas

De onafhankelijkheid van piloten dreigt steeds meer op het spel te staan nu ze ook oog moeten hebben voor zaken als aansprakelijkheid en winstgevendheid.
Piloten onder druk | Annick van der Leeuw
Toenemende concurrentie en een uitbreiding van het takenpakket maken het werk van piloten steeds gecompliceerder. Zeker nu de werkloosheid onder cabinepersoneel toeneemt kan een verzoek van de luchtvaartmaatschappij om minder te tanken of geen tussenstop te maken als zware druk worden ervaren, zegt BNR’s luchtvaartvolger Annick van der Leeuw.

Verantwoordelijk
Eerder nuanceerde KLM-piloot en pilotenwoordvoerder Evert van Zwol die vermeende druk op BNR. “Als gezagvoerder ben je verantwoordelijk voor de hoeveelheid brandstof die je meeneemt. Maar als tijdens de vlucht, door bijvoorbeeld tegenvallende wind, de hoeveelheid brandstof die je hebt gaat achterlopen, dan heb je ook de vrijheid om een tussenlanding te maken.”

Volgens Benno Baksteen, oud-KLM-gezagvoerder en voorzitter van het Platform Duurzame Luchtvaart, is er niets ergs aan de hand. Een vliegtuig kan volgens Baksteen nu eenmaal in abnormale omstandigheden terechtkomen: “Dan is het advies in het operationele handboek om ongepland een tussenlanding te maken om bij te tanken. Dat gebeurt af en toe, en dit was een van die gevallen waarin dat gebeurde.”

Misstanden
Reporter berichtte vrijdag over misstanden bij Ryanair en vandaag ontstond ophef over een KLM-vlucht van 11 december 2009, die nauwkeurig staat gedocumenteerd. De Boeing vertrok door een mankement met vertraging vanaf Schiphol en eenmaal boven het Amerikaanse vasteland constateerde de captain dat er onvoldoende brandstof was om veilig Los Angeles te bereiken.

Voordat de piloot besloot een voorzorgslanding te maken in Las Vegas zou er druk op hem zijn uitgeoefend om tóch door te vliegen naar de eindbestemming. KLM had kennelijk geen zin om de wettelijke schadeclaim te betalen die wettelijk verplicht is bij een vertraging van meer dan drie uur. Onduiecht onder druk gezet of was er slechts sprake van stimulering.


Reacties op dit bericht