Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Dreiging zesde baan van Schiphol blijft

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 890 
|
 Haarlems Dagblad 
Dreiging zesde baan van Schiphol blijft

Haarlem-De luchthaven Schiphol houdt voorlopig de mogelijkheid om een zesde start- en landingsbaan aan te leggen. Gedeputeerde Staten van Noord-Holland hebben besloten de planologische reservering voor een aanpassing van het banenstelsel te verlengen tot april 2008. De reserveringstermijn in het huidige streekplan loopt eind 2006 af.

Volgens de gedeputeerde T. Hooijmaijers (ruimtelijke ordening) betekent het besluit niet dat het dagelijks bestuur van de provincie nu al een keuze maakt voor of tegen een zesde baan. Wel wil het college volgens hem ‘ruimte bieden voor optimalisering van het banenstelsel’. De gedeeltelijke herziening van het streekplan is volgens het college nodig omdat het kabinet naar verwachting pas in 2007 een standpunt bepaalt over een eventuele aanpassing van het banenstelsel. Eerder ging de provincie ervan uit dat het kabinet al in 2006 een knoop zou doorhakken.

Voor een zesde start- en landingsbaan zijn twee mogelijkheden: een parallelle Kaagbaan en een extra baan naar het noorden, tussen de Zwanenburgbaan en de Polderbaan in. Een tweede Kaagbaan maakt de meeste kans omdat die zowel de uurcapaciteit van Schiphol kan verhogen als de kans op vertragingen doet afnemen. Een jaar geleden leidde dit plan tot onrust in Rijsenhout nadat Milieudefensie had gewaarschuwd dat er op grote schaal woningen gesloopt zouden moeten worden. De Dorpsraad Rijsenhout toonde zich echter redelijk gerustgesteld na uitleg van de luchthaven. De dorpsraad gaat ervan uit dat deze baan geen ingrijpende gevolgen zal hebben omdat Schiphol de baan vooral zou willen gebruiken voor landingen.

Het is lang niet zeker of de zesde baan ooit zal worden gebouwd. Staatssecretaris Schultz van Haegen (verkeer) heeft eerder laten weten dat een nieuwe baan binnen de milieunormen moet passen.

Schiphol zelf is er nog niet uit of de enorme investering (eerder geschat op een miljard euro) opweegt tegen de voordelen. Een besluit is uitgesteld omdat de groei van het aantal vliegbewegingen sterk is achtergebleven.

De plannen hebben ook geleid tot onrust onder bedrijfsleven en investeerders in Schiphol-Rijk. Waarschijnlijk zal een aantal kantoorgebouwen tegen de vlakte moeten als de aanleg van de tweede Kaagbaan doorgaat.

Vindplaats ==> hier


Reacties op dit bericht