Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Dirk van Willegen: ‘Handhaving moet aansluiten bij beleving bewoners’ ‘CDA: GROEI SCHIPHOL BINNEN MI

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 1259 
|
 Witte Weekblad 
Dirk van Willegen: ‘Handhaving moet aansluiten bij beleving bewoners’ ‘CDA: GROEI SCHIPHOL BINNEN MI

Aalsmeer, 1 juni 2010 - ,,In ons verkiezingsprogramma staat dat de eventuele groei van Schiphol moet plaatsvinden binnen de huidige milieugrenzen en dat er een handhavingstelsel moet komen dat aansluit bij de beleving van de bewoners’’. Dat onderstreepte CDA-Tweede Kamerlid Maarten Haverkamp tijdens een werkbezoek op 26 mei aan het Nederlands Lucht -en Ruimtevaart Laboratorium (NLR) en de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Aalsmeer werd vertegenwoordigd door CDA-raadslid Dirk van Willegen.


Samen met raadsleden en wethouders uit de regio Amstelland-Meerlanden was Haverkamp, die op plaats 26 staat van de CDA-lijst voor de komende Tweede Kamerverkiezingen, op bezoek. Dit bezoek stond in het teken van de luchtvaart en de effecten op de omgeving van Schiphol.

Nieuw handhavingstelsel
,,Het CDA pleit in haar partijprogramma voor een nieuw handhavingsstelsel dat in samenspraak met de omgeving vastgesteld zal worden. Het is van enorm belang om te zoeken naar de juiste balans. Het gaat niet alleen om de belangen van de nationale en regionale economie, maar ook om de belangen van de bewoners van deze regio’’, aldus Dirk van Willigen van het CDA afdeling Aalsmeer.
“Ik kom hier uit de buurt en heb in het verleden veel te maken gehad met Schiphol. Daarom is het goed om mij en de CDA’ers die er vanuit de raad of het college van B&W mee te maken hebben te laten inlichten door het NLR en de LVNL”, voegde Haverkamp er aan toe.
Het NLR speelt daarbij een belangrijke rol op het gebied van onderzoek en innovatie. Door techniek kan de overlast en milieubelasting worden beperkt. Daarnaast zorgt de LVNL voor een praktische invulling van de voorschriften en probeert zij het luchtverkeer zo effectief mogelijk in te vullen.

Samenhang
Tijdens het bezoek werd met name ingegaan op de samenhang van de economie, veiligheid, het milieu en de leefbaarheid. De verbetering van de vliegtuigtechniek en de verandering van vliegprocedures kan er veel winst behaald worden. Haverkamp: “Wij vinden als CDA dat de ontwikkeling van Schiphol belangrijk is voor de nationale en regionale economie, maar dat de bewonersbelangen niet uit het oog mogen worden verloren.”
Van Willegen, die Schiphol en de luchtvaart als raadslid in zijn portefeuille heeft, vond het een nuttig bezoek. ,,Het is goed om te zien wat de nieuwste ontwikkelingen zijn die de overlast en milieubelasting kunnen beperken en hoe deze in de praktijk kunnen worden toegepast. Schiphol is een belangrijke partner in de regio. Het is voor iedere gemeente van belang om de lusten van Schiphol te benutten en de lasten zo veel mogelijk te beperken. Om dit te bereiken is gezamenlijk overleg over de problemen en oplossingen essentieel’’.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Matthijs uit Beemster

Het loopt weer tegen verkiezingstijd en worden er weer false beloftes gedaan die niet waar gemaakt kunnen worden.Vliegtuigen blijven nu eenmaal stinken en maken een teringherrie.
Hoeveel jaar bestaat deze site eigenlijk?
Hebben wij iets bereikt?

Geplaatst door Observer uit Nederland

Inderdaad Mathijs,
L`Histoire se repète,en dan vooral van de CDAer Haverkamp,draaitol bij uitstek. Hijzei bij opening van de Polderbaan te Nieuw Vennep : U bent gefopt,om door zijn CDA top teruggefloten te worden
Wederom wordt de slogan gehanteerd: Groei kan,maar binnen de mileuregels.Wanneer deze bij voortduring op een heinmelijke en ondoorzichtige manier worden opgerekt, kan de politiek en vooral het rabiaat voor groeizijnde CDA , deze zin nog jaren gebruiken.
In Ieder geval mogen de laatste 35handhavingspunten niet verdwijnen! Men wil een stelsel met meer dan100 afspraken. Daar begint geen jurist meer aan om wat tegen in te brengen En de LVNL en NLR,ach dat zijn de vrindjes van de sector !

Geplaatst door joop uit NULL

Groen links is voor herinvoeren voor de vliegtax het is maar dat je het weet.

Geplaatst door Jaap de Groot uit Bussum

Wat zeggen mij de milieunormen zolang ik last van de herrie heb. Ik bepaal zelf wat ik acceptabel vind en niet; dat doet iedereen want hinder is iets subjectiefs. In Duitsland komt een milieuheffing voor binnenlandse vluchten.