Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

“Dinos nooit eerder vertoond in de wereld”(Ratjes, rekenen en meetsystemen)

 |
 Geplaatst door: sijmen 
 |
 Bekeken: 624 
|
 PVRC 
“Dinos nooit eerder vertoond in de wereld”(Ratjes, rekenen en meetsystemen)

Onder deze titel verscheen gisteren in het NHD een enigermate spottend verslag van een demonstratie door Roosnek in Castricum van de gelijknamige geluidsmeetapparatuur. Omdat verslaggever noch commentaren echt weergeven wat er gebeurde de volgende toelichting:

(1) De waarde van ‘DINOS’, het apparaat van Roosnek, klik hier, ligt in dat het laat zien dat een microfoonsysteem maakbaar is dat ook kan wat het menselijk oor kan, namelijk ruimtelijk horen. Daarmee legt dat systeem niet alleen vast dat er geluid is, maar ook de plaats waar (in de lucht) en de weg waarlangs het geluid beweegt.

(2) De nu langer bekende waarnemingen van geluidsnet, klik hier, doen weer iets anders: die geven weer dat er geluidspieken zijn, hoe hoog en hoe vaak. Uit de combinatie van gegevens uit meerdere meetpunten kan daarmee ook iets over de afgelegde weg worden gezegd, maar toch anders dan met eerste systeem.
Beide systemen zijn een stap op weg naar begrijpen wat het is in vliegtuiggeluid dat hinder veroorzaakt. Vandaar dat het PVRC al die experimenten steunt. Maar op dit gebied moet nog veel werk worden verricht. Daaraan willen wij en de gemeente meewerken.

(3) Vergelijken van berekenen en meten is weer heel iets anders. Dat is met geen van de twee genoemde systemen nog gedaan. Maar dat is het weer wel door het Nederlands Lucht- en Ruimtevaart-laboratorium in samenwerking met Schiphol en met gebruik van de NOMOS meetpunten, klik hier, van Schiphol. Wij hebben al wat daarover bericht en wel, klik hier. Het resultaat? Dat moet in Nederland nog worden gepubliceerd, maar gaat als volgt. Midden op de luchthaven zelf komen de resultaten wel bij elkaar in de buurt. Op afstand van Schiphol zijn de resultaten van de berekeningen altijd te laag! Dat kan wel een factor 10 tot twintig schelen. Vanzelfsprekend wordt dat nog niet aan de grote klok gehangen. Eerst is het goed eens na te denken.

- Van de ene kant moet gezegd worden dat dit GEEN gevolgen heeft voor het handhaven. Bij het handhaven gaat het er om dat het geluid nu niet hoger mag worden dan het geluid tevoren in dezelfde handhavingspunten berekend. Die handhavingspunten liggen nogal dicht bij Schiphol. Daar is de vergelijkbaarheid redelijk - lijkt het. Wat voor methode je gebruikt doet er bovendien niet toe, zullen Staatssecretaris of Schiphol zeggen: “Belangrijk is alleen, dat je dezelfde methode gebruikt. Dat is waar het om gaat”.

- Maar, de medaille heeft ook een andere kant. Er bestaat ook een stelling dat dus in het buitengebied geen ernstige hinder kan voorkomen omdat de berekende waarde voorspelt dat het percentage gehinderden lager is dan zo en zoveel. Die stelling, die vlieger, gaat nu niet meer op! Ernstiger nog: op afstand van Schiphol wordt het resultaat van de berekening slecht. Je kunt je dus afvragen of, wanneer de nieuw berekende Ke-zones binnen de oude liggen (en dus volgens de minister minder huizen aan lawaai worden blootgesteld) of de minister of Schiphol dan nog de uitspraak mag doen dat dus aan de wet is voldaan. Aan de berekening op afstand zit een steekje los.

Het persratje van het NHD noemt de voorzitter van het PVRC een vliegtuighater. Daarin, net als in het begrijpen van de heer Roosnek, toont het ratje enige onkunde.
Maar wat het wel mag zeggen is dat de voorzitter niet blij is met onjuiste informatie, of die nu komt van het persratje, van Schiphol of van de staatssecretaris. Ik denk dat deze laatste zich met de recente gegevens in handen nog eens goed opnieuw zal willen laten voorlichten.


Reacties op dit bericht