Diepe crisis in overleg over Schiphol
Alderstafel teveel macht
SCHIPHOL - Het overleg om de geluidsoverlast rond Schiphol te beperken (Cros) zit in een diepe crisis. Met dank aan de Tafel van Alders. Deze club onder leiding van Hans Alders heeft zoveel invloed dat de voorzitter en de IJmond-leden van de Cros nu opstappen.
In juli diende Nico Schoof al zijn ontslag in als voorzitter van de Commissie Regionaal Overleg luchthaven Schiphol (Cros). Twee jaar geleden had hij zich als doel gesteld om de Cros weer te laten meetellen in de luchtvaartwereld. Het zou hét overlegplatform van gemeenten, bewoners en luchtvaartsector moeten worden. Niet dus, zo constateert hij na twee jaar. De besluiten worden nog altijd genomen aan de Tafel van Alders.
De crisis binnen de Cros is echter heftiger geworden nu de IJmond eruit stapt. De gemeentebesturen en bewonersvertegenwoordigers van Velsen, Beverwijk, Heiloo, Castricum, Uitgeest en Heemskerk willen er per 1 januari uit. Aan de Alderstafel worden zaken gedaan, niet aan de vergadertafel van Cros, menen ook zij.
In de Cros voeren 35 vertegenwoordigers namens bewoners, regionale en lokale overheden en luchtvaartsector overleg over optimaal gebruik van de luchthaven en het beperken van hinder. De Tafel van Alders is in 2006 in het leven geroepen om het ministerie te adviseren over de toekomst van de Schiphol. Het is met 18 leden slagvaardiger. ,,Het is een tijdelijk adviesorgaan, dus wij dachten dat de Cros er prima naast kon bestaan’’, aldus wethouder Portegies uit Castricum. ,,Maar nu blijkt dat daar de zaken worden gedaan. We geloven niet meer in de Cros.’’ De gemeenten beperken zich voortaan tot de Bestuurlijke Regio Schiphol (BRS), waarin 43 gemeenten en drie provincies zijn vertegenwoordigd. Een delegatie van BRS praat ook mee aan de Alderstafel.
Donderdag praten de Crosleden achter gesloten deuren over de toekomst van hun overlegplatform. ,,Alders is er met de buit vandoor gegaan. Het ministerie wilde dat blijkbaar zo. Voor de politiek is het aantrekkelijk dat in een klein clubje met overheden, bewoners en de luchtvaartsector snel zaken konden geworden gedaan over de toekomst van Schiphol. Maar na het advies in 2008 zijn de uitvoeringstaken niet naar de Cros gegaan, maar bleef de Tafel van Alders’’, merkt Cristiaan Verwer op, die namens de Haarlemse bewoners in de Cros zit. Zo ging Alders eerst tal van plannen nader uitwerken en worden nu ook de toekomstplannen gemaakt voor de luchthavens van Lelystad en Eindhoven. ,,Een schimmige situatie omdat de Tafel van Alders niet wettelijk is geregeld en de Cros wel. Voor de toekomst is het daarom belangrijk dat de Cros slagvaardiger wordt.’’
Ook Kees van Ojik uit Zwanenburg, die namens bewoners in beide overlegorganen zit, heeft gemerkt dat Den Haag wel erg gecharmeerd is van de Tafel van Alders. ,,In principe is dat overleg eindig. Wanneer over ruim een jaar de proef met het nieuwe geluidsstelsel is afgerond en de evaluatie is besproken, zou de Cros in staat moeten zijn de taken van Alders over te nemen.’’
Staatssecretaris Atsma heeft de Alderstafel en de CROS gevraagd een gezamenlijk advies op te stellen over hoe in de toekomst de dialoog over de ontwikkeling van Schiphol efficiënt en effectief wordt gevoerd.
Bekijk bericht op "www.vandaag.nl"
Geplaatst door J.H. Griese uit Amstelveen