Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Diederik Samson: “En nu maar eens echt afrekenen op prestaties”

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 743 
|
 Luchtvaartnieuws 
Diederik Samson: “En nu maar eens echt afrekenen op prestaties”

Schiphol mag groeien, maar binnen geluidsgrenzen. Dat was de belofte die de politiek uitsprak bij het aanvaarden van de Wet Luchtvaart. Maar de Wet Luchtvaart is nog maar een goed jaar volledig operationeel en nu is iedereen het er al over eens: die belofte wordt door deze Wet niet ingelost. Ik stelde in de zomer van 2003 dat de wet een ‘kulnorm’ bevat, maar ook Cerfontaine, Staatssecretaris Schultz en de VVD zijn inmiddels ontevreden over de Wet en hebben zich uitgesproken voor radicale wijzigingen. In 2006 volgt pas een officiële evaluatie, maar dat er iets nieuws moet komen staat wel vast.

Wat is er dan precies mis met de huidige wet? Allereerst natuurlijk het feit dat de overlast berekend wordt en niet gemeten. Dat is natuurlijk de beste garantie voor eindeloos gesteggel over Lden’s en Ke’s, afkapgrenzen en andere abacadabra. Daarbovenop komt nog dat de normen zijn geënt op modellen die tot 2010 inschatten hoe het vlieglawaai en de veiligheid zich ontwikkelen. Die modellen zijn zo ingewikkeld geworden dat Schiphol zelf in ieder geval één cruciale fout maakte en niemand het doorhad (de inmiddels beruchte rekenfout). Het vertrouwen van omwonenden zakte daarmee tot een historisch dieptepunt. Tot slot wordt door de huidige norm slechts de directe omgeving van de luchthaven beschermd. De gedachte hierachter was dat deze bescherming een soort ‘schaduwwerking’ naar het diepere achterland zou hebben. Dat blijkt niet zo simpel te werken.

Een nieuw stelsel zal dus deze drie fouten moeten herstellen. En daarmee tekenen zich al direct de contouren van een nieuw normenstelsel af. Gebruik metingen, bescherm het grotere gebied rond Schiphol en reken direct af op prestaties. We leggen het aantal vliegtuigbewegingen gewoon weer vast en geven pas extra slots, wanneer de geluidsoverlast aantoonbaar (meetbaar) is afgenomen. Hiermee wordt optimaal gebruik gemaakt van het door Eversdijk voorgestelde meetsysteem voor geluid. Overigens geldt dit systeem niet alleen voor geluid, maar kan het net zo goed worden toegepast op veiligheid, al zijn daarvoor alleen berekeningen beschikbaar.

Groei blijft in dit systeem mogelijk, maar zal direct afhankelijk zijn van de daadwerkelijke (en dus niet voorspelde) prestaties op het gebied van geluid en veiligheid. Voortaan boter bij de vis. Wie zich onthoudt van mooie beloftes voorkomt ook de teleurstelling en het wantrouwen wanneer die beloftes weer worden gebroken. De bewoners weten waar ze aan toe zijn: het wordt niet erger dan nu. En de luchtvaartsector weet waar ze aan toe is: presteren of anders stagneren. Het is zo simpel dat je je bijna gaat afvragen waarom het niet eerder is voorgesteld.

Diederik Samsom
Lid Tweede Kamer PvdA

www.diederiksamsom.nl

Bekijk bericht op "Luchtvaartnieuws"

Reacties op dit bericht