Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Diederik Samsom: Laten we nou eens gewoon gaan meten

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 614 
|
 Luchtvaartnieuws 
Diederik Samsom: Laten we nou eens gewoon gaan meten

Al jaren wordt er rond Schiphol een schimmenspel opgevoerd over de geluidsbelasting. Ke-normen worden opgevolgd door Lden-normen, geluidscontouren worden handhavingspunten en nachtvluchten worden in de randen van de nacht wél 10 keer geteld, maar hoeven geen nachtroutes te volgen. Bij Babylon moest God zelf nog ingrijpen om te voorkomen dat de mensheid de hemel ging bereiken, bij Schiphol kan hij gerust achterover leunen. De spraakverwarring is ook zonder Zijn ingrijpen compleet.

Maar het meest tenenkrommende aan de gehele discussie is natuurlijk dat het bij Ke of Lden, bij contour of punt, bij nacht of dag allemaal gaat om berekende theoretische of gemodelleerde cijfers. Meten doen we nog steeds niet.

Jarenlang is het verhaal geweest dat een vliegtuig zo lastig te meten is. Je zou een Boeing niet van een brommer kunnen onderscheiden. Tsja, een man op de maan zetten kunnen we al meer dan 30 jaar, maar vliegtuiggeluid meten is niet mogelijk. Dat gelooft dus niemand. In ieder geval geloofden een paar slimmeriken uit Leiden het niet en zij bouwden in mum van tijd een meetnet waarvan de basis nú al bewijst dat je met simpele middelen en slim gebruik van netwerken vliegtuiggeluid kunt meten.

Hoe zat het nou met die brommer en die Boeing? De website www.geluidsnet.nl laat het zien: een vliegtuig veroorzaakt achtereenvolgens op meerdere meetpunten een verhoging, een brommer blijft beperkt tot één punt. De website is overigens om meer redenen een verademing voor ieder die verdwaald is in het Schipholdossier.

Natuurlijk, het meten van geluid voor de informatievoorziening is heel wat anders dan geluid meten voor handhaving. Het systeem van geluidsnet.nl is niet direct toepasbaar voor de luchtvaartinspectie. Maar informatievoorziening is misschien wel net zo belangrijk als handhaving. Eindelijk kan iedereen objectief waarnemen hoeveel geluid vliegtuigen veroorzaken. Het neemt de overlast niet weg, maar iedere psycholoog weet dat ‘erkend’ geluid een andere rol speelt bij overlast, dan ‘ontkend geluid. Bovendien verschaft een systeem als geluidsnet een onschatbare hoeveelheid gegevens, waardoor we de milieuvoorschriften rond Schiphol effectiever zouden kunnen maken.

Staatssecretaris Schultz kondigde vorige maand aan dat ze beter wil ‘communiceren’ met de omwonenden van Schiphol. Ik heb haar in de Kamer dringend geadviseerd géén dure communicatieadviesbureau’s in te huren of full-color-kranten te gaan verspreiden. Een fatsoenlijk meetnet voor geluid rond Schiphol kan voor een fractie van het communicatiebudget een veel relevantere rol spelen voor mensen rond Schiphol. De staatssecretaris lijkt die boodschap ter harte te nemen. Ik hoop dat we er binnenkort iets van zullen merken.

Diederik Samsom
Lid Tweede Kamer PvdA
www.diederiksamsom.nl

Bekijk bericht op "Luchtvaartnieuws"

Reacties op dit bericht