Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Den Helder Airport: levendige luchthaven met toekomst

 |
 Geplaatst door: redactie 
 |
 Bekeken: 1662 
|
 Luchtvaart =Nieuws= 
Den Helder Airport: levendige luchthaven met toekomst

Luchtvaartnieuws vervolgt vandaag zijn informatieve serie over regionale luchthavens met den Helder. Den Helder Airport is uiteraard boeiend. De locatie inspireert direct tot vragen. Je bereikt het van overzee. Zou het Noord Hollands Kanaal niet een verjongingskuur kunnen ondergaan als verdiept traject voor een uit Amsterdam doorgetrokken HSL? Zijn de ondiepten en banken voor de kust niet een ideale plek voor uitbreiding met banen in zee? Inderdaad, niemand zit te wachten op tientallen vluchten over de wadden. Van de andere kant, de Noordzee is niet direct een dichtbevolkt gebied. Welke rol speelt het luchtruim boven den Helder in de keuze van Kennemerland voor het (te lage) aanvliegpatroon naar de Polderbaan?


DEN HELDER - De monitor in de vertrekhal laat een waslijst aan vluchten zien. Tientallen passagiers staan in de rij bij de incheckbalie’s of nuttigen nog wat in het restaurant voordat ze vertrekken. Wie denkt dat het op Den Helder Airport een dooie boel is zit er goed naast. “Gemiddeld worden op Den Helder Airport 30 tot 35 vluchten per werkdag uitgevoerd”, zegt luchthavendirecteur Roel Hijmans.

Nee, geen Boeing 737’s of Fokker 100’s. Bijna alle passagiersvluchten worden gevlogen met helikopters. En dat is het grootste verschil ten opzichte van andere regionale velden.
De helikopters bieden ruimte aan vijftien tot twintig passagiers. Ter vergelijking: met het passagiersaantal van drie redelijk gevulde wentelwieken zit een ATR-42 of een Fokker 50 aan z’n capaciteit. Het totaal aantal passagiers dat Den Helder Airport in 2003 vervoerde liegt er dan ook niet om: ruim 115.000. De heli’s brengen en halen werknemers uit de offshore-industrie. Vanaf Den Helder Airport wordt een groot aantal booreilanden aangevlogen. Sommigen liggen niet ver uit de kust, maar er zijn ook platforms gevestigd in het grensgebied met Denemarken. Naast de diversiteit in bestemmingen vormen ook de passagiers een gemêleerd gezelschap. Het zijn zeker niet allemaal Nederlanders. Sterker nog, veel werknemers zijn Britten in dienst van een oliemaatschappij. Maar er zijn ook Zuid-Amerikanen, Chinezen en Oost-Europeanen. Een scala aan nationaliteiten, zoals meestal alleen op de grotere luchthavens het geval is.

Het moderne luchthavengebouw heeft bovendien een professionele uitstraling. “In juni 2003 zijn de deuren open gegaan”, legt Hijmans uit. “Dit onderkomen is niet te vergelijken met het kleine pandje waarin we eerder zaten. Het nieuwe gebouw voorziet in alle behoeften van een regionale luchthaven. We zijn er dan ook bijzonder tevreden mee.”

Wie het luchthavengebouw binnenloopt snuift onmiddellijk de ambiance van een vliegveld op. Reizigers met bagage, monitors met vertrek- en aankomsttijden, incheckbalie’s en een restaurant. Af en toe schalt de stem van een omroepster door de vertrekhal. Opvallend is de desk rechts van de incheckbalie’s. In de ruimte achter deze desk hangen tientallen gele overlevingspakken. “Dat zijn de pakken die de passagiers aan moeten trekken tijdens de vlucht over water”, vertelt Hijmans. “Arriverende passagiers leveren de kleding na aankomst weer bij ons in. Inderdaad iets wat je op andere luchthavens niet tegenkomt. Dat geldt trouwens ook voor de videoruimte. Daar vertonen we de passagiers voor vertrek de veiligheidsinstructies. Die veiligheidsinstructies vinden ook op gewone passagiersvluchten in vliegtuigen plaats. Alleen de helikopters zijn niet voorzien van tv-schermpjes. En er is ook geen steward of stewardess aan boord. Daarom krijgen passagiers die vanaf Den Helder Airport vertrekken de video voorafgaand aan de vlucht in een speciale ruimte te zien.”

Gele pakken en een videoruimte. Verder wijkt Den Helder Airport weinig af van andere regionale luchthavens. Zo is er ook sprake van een paspoort- en veiligheidscontrole door de marechaussee. Zowel bij vertrek als bij aankomst worden de passagiers gecontroleerd. En net zoals op Rotterdam of Groningen gaat de bagage op karretjes richting het vliegtuig, of in dit geval de helikopter.

Lijndienst
De helikoptervluchten vormen een stabiele bron van inkomsten. Maar desondanks zoekt directeur Hijmans verbreding van de activiteiten op de luchthaven. “Het is vanuit economisch oogpunt gezien strategischer om uit meerdere vormen van transport inkomsten te genereren. Ik denk in eerste instantie aan een lijndienst vanaf Den Helder. In samenwerking met de regio tasten we de mogelijkheden af om Den Helder Airport aantrekkelijk te maken voor een luchtvaartmaatschappij. Het is niet eenvoudig om een bedrijf een lijndienst te laten beginnen. Je moet als luchthaven kunnen aantonen dat er voldoende markt is, die op termijn de startkosten rechtvaardigt. Er zijn in ieder geval Britse werknemers in de offshore die via Schiphol deze kant op komen. Met een rechtstreekse vlucht van Groot-Brittannië naar Den Helder Airport wordt deze reistijd flink verkort. Vooral in combinatie met een ontwikkeling van het toerisme zou die markt voor een luchtvaartmaatschappij interessant kunnen zijn.”

Grote toestellen kunnen per definitie de Noord-Hollandse luchthaven niet aandoen. Door de lengte van 1275 meter is de start- en landingsbaan alleen geschikt voor kleine vliegtuigen die niet veel groter zijn dan bijvoorbeeld de ATR-42. Met aan de ene kant een kanaal en aan de andere kant een spoorlijn is verlenging van de baan uitgesloten.

Overlevingskansen
In de afgelopen maanden heeft Hijmans veel tijd moeten besteden aan gesprekken met regionale, provinciale en landelijke overheden. Het overleg volgde op de plannen van Defensie om marinevliegkamp De Kooy te sluiten. Den Helder Airport en Defensie gebruiken de luchthavenfaciliteiten gezamenlijk. Zonder de financiële inbreng van Defensie zouden de overlevingskansen voor Den Helder Airport flink afnemen.

De 21 marine-helikopters van het type Lynx worden in de komende jaren bij Defensie uitgefaseerd. Daarvoor in de plaats zijn twintig NH-90 helikopters besteld. Na diverse gespreksrondes tussen de betrokken partijen besloot Defensie om twaalf van de twintig nieuwe helikopters toch op De Kooy onder te brengen. Daardoor kan Den Helder Airport haar deuren zonder problemen open houden. Voorwaarde is wel dat de civiele luchtvaart vanaf 2006 meer moet gaan betalen, ter compensatie van de afgenomen activiteiten van Defensie. Den Helder Airport krijgt meer vluchtbewegingen, wat ruimte creëert om de luchthaven commercieel beter te benutten. Ook mag Den Helder Airport ‘s avond in plaats van 21:00 uur tot 22:00 uur open blijven. Ondertussen helpen gemeenten en provincie de luchthaven bij het zoeken naar nieuwe investeerders.

Vijfhonderd banen
Deze maand nam de Tweede Kamer echter een motie aan waarin staat dat niet twaalf, maar alle twintig NH-90 helikopters op Den Helder moeten worden gestationeerd. Staatssecretaris Van der Knaap van Defensie overlegt met het kabinet of deze motie daadwerkelijk in praktijk wordt gebracht.

Twaalf of twintig marine-helikopters: in ieder geval is er meer zekerheid over de toekomst van Den Helder Airport. Hijmans spreekt van een ‘spannende periode’. “Maar het is niet zo dat ik heb wakker gelegen. Eigenlijk ben ik geen minuut bang geweest dat we hier weg zouden gaan. De vluchten naar de olie- en gasvelden zijn erg belangrijk. Dat weten ze in Den Haag ook. Voor oliemaatschappijen is Den Helder Airport de meest ideale plek om hun personeel en vracht te vervoeren. Rotterdam is voor een groot aantal offshore gebieden veel te ver weg. En ook Groningen is geen goed alternatief. Ik denk dat niemand zit te wachten op enkele tientallen vluchten per dag over de Wadden. Uiteindelijk is het openhouden van De Kooy voor Den Helder Airport natuurlijk het beste scenario. We kunnen de kosten voor het gebruik van alle faciliteiten blijven delen. Ik denk dat Den Helder Airport in staat is om ook de hogere bijdrage te leveren die van ons gevraagd wordt. Want ik ben positief gestemd over de ontwikkeling van het civiele verkeer op de luchthaven.”

Gegevens Den Helder Airport
Passagiers (2003): ruim 115.000
Vliegbewegingen (2003): 20.600
Civiele gebruikers: Schreiner Northsea Helicopters, Bristow Helicopters, Heldair Aviation en Skyline Aviation, Aviation Management Services.

Aantal platforms (bestemmingen vanaf Den Helder Airport): 110
Aantal arbeidsplaatsen: 315 op de luchthaven, waarvan 4 fte’s in dienst van Den Helder Airport
Lengte start- en landingsbaan: 1275 meter
4 incheckbalie’s
1 bagageband
600 parkeerplaatsen (komen er 75 tot 100 bij in het voorjaar van 2005)

Door Steven van den Berg


Reacties op dit bericht