Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Deltaplan zet vol in op Hollandse technologie

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 561 
|
 Telegraaf 
Deltaplan zet vol in op Hollandse technologie

EZ-RAPPORT ZIET 8000 BANEN IN VERSCHIET

door ARNOLD BURLAGE

 
      DEN HAAG – Voor de technologiesector in ons land wordt een zogeheten ’Maintenance Valley’ ontwikkeld waarmee Nederland op een koppositie mikt als centrum voor hoogwaardig industrieel onderhoud, logistieke processen en reparatie. Dit stelt een innovatierapport van het ministerie van Economische Zaken. De Nederlandse luchtvaartindustrie speelt de rol van aanjager in dit heuse technologische Deltaplan.

      Het ministerie van Economische Zaken wil snel beginnen met het uitvoeren van deze plannen, waarvoor de luchtvaart – civiel en militair – als speerpunt is gekozen. „Overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen hebben een gemeenschappelijke uitdaging”, aldus het rapport van het ministerie: een Nederlandse koppositie.

    Zo’n wereldwijde rol kan ons land zeker $25 tot 35 miljard omzet bezorgen, dit van de $96 miljard die er wereldwijd aan hoogwaardig industrieel onderhoud wordt uitgegeven. Voor de werkgelegenheid levert het innovatieplan totaal 8000 banen op, aldus de voorlopige EZ-raming. Het gaat om hoogwaardige werkgelegenheid, versterking van de kennispositie en stimulering van het technisch onderwijs.

    Ook de ministeries van Onderwijs en Defensie zijn betrokken bij het ambitieuze plan, zo blijkt uit het rapport ’Maintenance Valley’, dat vandaag nog vertrouwelijk aan de bewindslieden van de drie ministeries wordt aangeboden. De plannenmakers hebben de vliegbasis Woensdrecht op het oog als centrum van Maintenance Valley, dat tot en met Schiphol uitlopers moet krijgen. „Het omzetpotentieel is een veelvoud van de omzet van de maakindustrie. Maintenance Valley is niet alleen sleutelen”, aldus het rapport.
   
    „Nederland heeft al een sterke positie in de onderhoud en reparatiemarkt – Maintenance, Repair en Overhaul (MRO) – gebaseerd op kennis, kunde en cultuur”, aldus het rapport, dat in opdracht van Economische Zaken is samengesteld. Echter: „Vanwege wereldwijde ontwikkelingen is het behoud van de sterke positie van Nederland niet vanzelfsprekend.” Over de doelstelling van Maintenance Valley stelt het rapport: „Nederland verder ontwikkelen tot erkend wereldspeler op het gebied van MRO, onderhoudsconcepten, logistieke concepten, technologie, kennistoepassing en opleidingen, startend vanuit de luchtvaart.

    Over zeven jaar moet het wereldmarktaandeel van ons land zijn verdubbeld. Door strategische samenwerking, publiek en privaat.” 

Het rapport van Economische Zaken onderstreept dat „nu het moment is om te handelen”. Als argumenten wordt onder meer genoemd de vervanging van de F16 jachtvliegtuigen van de luchtmacht door de Joint Strike Fighter (JSF), het hypermoderne gevechtsvliegtuig dat nog in ontwikkeling is en waarbij ons land voor €800 miljoen is betrokken.

    De andere argumenten om met de ontwikkeling van de plannen voor Maintenance Valley te beginnen zijn de groei in de internationale luchtvaart, de vorming van luchtvaartallianties zoals van Air France en KLM en de reorganisatie van de Defensie-organisatie.

    Verder wordt de noodzaak tot het stimuleren van innovatie en werkgelegenheid als reden voor Maintenance Valley genoemd en niet in de laatste plaats het argument dat het „technisch onderwijs in de gevarenzone verkeert, kwalitatief en kwantitatief”. De rol in hoogwaardig onderhoud is een „high potential” exportproduct, besluit het EZ-rapport.

    Vakbond De Unie meent dat minister Brinkhorst en staatssecretaris Van Gennip van Economische Zaken alle steun verdienen. „Innovatie in Nederland krijgt eindelijk inhoud door een concrete doelstelling en ambitie om Nederland als luchtvaartnatie op de wereldkaart te zetten”, aldus Unie-voorzitter Jacques Teuwen. Hij besluit: „Het initiatief heeft een geweldige potentie voor het creëren van hoogwaardige, nieuwe werkgelegenheid in Nederland. Of het een succes wordt, hangt af van de bereidheid van de directe en indirecte belanghebbenden tot samenwerking met het doel Nederland te ontwikkelen tot een erkende wereldspeler op het gebied van innovatie en ontwikkeling.”


Reacties op dit bericht

Geplaatst door nico

Fannastisch. O ja, geen spelfout.

Geplaatst door Els

Waarschijnlijk krijgen we er ook nòg eens 8000 banen bij, van mensen, die door het ondraaglijke leefklimaat, dat al deze plannen teweeg zullen brengen, afgekeurd zullen worden omdat ze doodeenvoudig niet meer kunnen werken en leven.

Geplaatst door Willem

Dus tegenwoordig zijn monteurs en vrachtwagenchauffeurs al de technologische hoogvliegers van Nederland en het speerpunt van innovatie. Wat een failliete boedel zeg.


Geplaatst door Els

De Tsunami-nachten door Schiphol.

Goedemorgen lotgenoten,
sorry, dat ik nog een keer verschijn en dat het wellicht niet correct aansluit op het bovenstaande. Maar vannacht was het eerste opstijgende vliegtuig al om tien voor vier en het leek of er een naderende Tsunami aankmwam. Mijn hemel, wat een dondergebeuren door het luchtruim. Zou het een transportvliegtuig zijn geweest van de Amerikanen, vol met geheimzinnige gevangenen, die niet gespot mag worden??Want tegenwoordig hoor je zoveel en het zet je aan het denken, ook midden in de nacht.
Nou ja, de rest van nachtlaat zich, voor de honderduizenden, wel raden, het zijn weer ontelbaar veel vliegtuigen geweest. En de zoveelste dag breekt aan, dat je slaapgebrek hebt gehad en stressgevoelens hebt.
Eris nog iets, wat me opvalt, kan iemand daar wellicht iets over zeggen?
Er zijn nu steeds kortere piekuren. Er is òf 'snachts denderende overlast en dan ben je te moe om te bellen en overdag rustige momenten, òf over de dag piekuren en dan denk je, ik bel niet, want ik kan het nog nèt aan. Dat scheelt natuurlijk in klachten.
Sterkte hoor met allen, die moe de dag in gaan. Ik deel het met jullie, geen nacht is meer gewoon en geen dag meer in harmonie met de stilte om ons heen, want die is ons afgenomen.