Debat over aandelen Schiphol

Het aanbod van de nieuwe Amsterdamse loco-burgemeester Lodewijk Asscher (PvdA) om aandelen Schiphol van de staat over te nemen is een slimme zet. Amsterdam kan dan 51 procent van Schiphol in bezit krijgen. Op die manier volgt hij de logica van minister Zalm (...) die 49 procent van de aandelen Schiphol koste wat kost wil verkopen.
Hoofdartikel NRC Handelsblad, 31 mei
Creatief en vooral ook humoristisch.
Minister Zalm van Financiën, Het Financieele Dagblad, 1 juni
Ik beschouw de reactie van Zalm als een uitnodiging om over de prijs (200 miljoen euro, red.) verder te praten. Zo lang hij lacht is hij tenminste niet geërgerd.
Lodewijk Asscher, Het Parool, 1 juni
De fundamentele zorg van Amsterdam is de centrale these van het kabinetsvoorstel dat Schiphol een gewoon bedrijf zou zijn. In onze ogen is Schiphol geen gewoon bedrijf. [...]
Schiphol is met zijn hub- en overstapfunctie en uitgebreide netwerk van strategisch belang voor het vestigingsklimaat van de Randstad en de internationale concurrentiepositie
van Nederland.
Lodewijk Asscher, NRC Handelsblad, 30 mei
Amsterdam geeft aan alles te willen doen om het publieke belang te waarborgen. Wij voelen ons veilig bij Amsterdam.De gemeente Amsterdam heeft altijd gezegd belang te hechten
aan ons netwerk.
Jan Ernst de Groot, directeur corporate affairs bij KLM, Het Parool, 2 juni
Het is bizar als je de feitelijke zeggenschap geeft aan een lokale overheid. Dit linkse college zou geld steken in achterstandswijken en wil dat nu in een luchthaven steken.
Hoogleraar corporate finance Kees Cools, Het Financieele Dagblad,1 juni
Waarom zou je met geld van de belastingbetaler een luchthaven financieren als de markt dat ook heel goed kan?
Tweede Kamerlid Paul de Krom (VVD), Het Financieele Dagblad,31 mei
Geplaatst door webbeheer uit NULL