Platform Vlieghinder Kennemerland
 

De tuindeuren gaan dicht in De Aker

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 1943 
|
 Parool (nagekomen van 2 april) 
De tuindeuren gaan dicht in De Aker

Oorspronkelijke publicatiedatum: 2 april 2011

Amsterdam, zaterdag 2 april 2011

Een fraaie dag. De zon begint door de bewolking heen te schijnen. André Schelleman wijst naar Boeings en Airbussen die net zijn opgestegen van de Zwanenburgbaan. De toestellen vliegen volgens hem sinds kort dichter langs De Aker, de wijk waar hij woont. “Eerst vlogen ze vooral aan de andere kant van het stoomgemaal van Lijnden, nu zijn ze dichterbij. En ook in Geuzenveld merken ze dit al.”

Een uitvliegroute van de Zwanenburgbaan is 10 maart opgeschoven richting Amsterdam. Het navigatiepunt is 552 meter verplaatst. Het experiment is bedoeld om de overlast in Zwanenburg te verminderen. Maar actievoerende inwoners van Nieuw-West vrezen dat zij de dupe worden. “Straks wordt het hier een soort groot Zwanenburg,” zegt Willem van Oudenaren, ook inwoner van De Aker.

De overlast door Schiphol is al erg genoeg, vinden ze. Vooral de bocht die een deel van de startende toestellen maakt boven Nieuw-West, wekt ergernis. “Het is toch bezopen dat je boven een woonwijk in korte bochten gaat vliegen. Ik hoor die vliegtuigen twee keer: eerst aan de ene kant, dan aan de andere kant,” aldus Oudenaren. “Deze wijk werd vroeger in een folder aangeprezen als rustig en groen. Ik heb hier drie terrassen, maar als het mooi weer is, moeten ramen en deuren dicht. Je wordt er doof van.”

“De Aker is in de jaren negentig gebouwd met het idee dat de nieuwe Polderbaan de Zwanenburgbaan zou ontlasten,” aldus Schelleman. “De Polderbaan werd milieubaan genoemd, de vliegherrie zou minder worden. Maar het tegendeel is gebeurd. Tijdens piekuren wordt nu de Zwanenburgbaan tegelijk met de Polderbaan ingezet voor starts, met veel hinder in Nieuw-West. Daar wonen 130.000 mensen. Er is geen enkele juridische bescherming tegen het lawaai. Eigenlijk had De Aker niet gebouwd mogen worden.”

Eugène Mathijssen woont eveneens in de buurt. Nadat de afgelopen weken vanwege de windrichting weinig was gestart op de Zwanenburgbaan, is het de laatste tijd flink raak. “De vliegtuigen zitten nu nog dichter op de stad. Net nu de deur open kan. Ik werk thuis, maar het is bijna niet te harden. In de zomer kun je met de deur open het televisienieuws niet eens volgen.”

Mathijssen kocht zijn huis drie jaar geleden. Een prachtige plek, vindt hij nog steeds. Aan de rand van de wijk, bij een dijkje waar hij lekker met de hond kan wandelen. Nee, journalist en tekstschrijver Mathijssen had niet verwacht dat het hier helemaal stil zou zijn. Maar de verhuisdozen waren nog niet uitgepakt of hij werd geconfronteerd met opstijgende vliegtuigen pal langs zijn huis. “De Polderbaan zit vol, dus wordt ook de Zwanenburgbaan gebruikt om zo veel mogelijk vliegtuigen in zo kort mogelijke tijd de lucht in te sturen.”

Verkopen van zijn woning is geen optie. “Het is een mooi huis en zonder vliegtuigen is het hier een paradijs. En ik vraag me af of ik het huis nog kan verkopen als belangstellenden al die vliegtuigen horen.” In Zwanenburg is heel actief en efficiënt gelobbyd, aldus Mathijssen. “Het blijft merkwaardig dat die route is opgeschoven: in Nieuw-West wonen 130.000 mensen, Zwanenburg is een stuk kleiner.” Klachten indienen bij Schiphol doet Mathijssen niet meer. “Dat heeft toch weinig zin.”

It-deskundige Schelleman richtte in 2008 de Bewoners Alliantie Amsterdamse Tuinsteden (Baat) op. “We waren hier niet zo goed georganiseerd als in Zwanenburg. We zijn niet tegen Schiphol, wel tegen geluidsoverlast.” Schelleman nam namens Baat deel aan gesprekken onder leiding van oud-minister Hans Alders. De bedoeling was luchtvaartsector, bestuurders en omwonenden het eens te laten worden over de groei van Schiphol en maatregelen tegen om de hinder.

Maar er ontstond tweespalt tussen groepen omwonenden. Baat stapte uit het overleg omdat volgens Schelleman de wettelijke bescherming tegen geluidsoverlast geheel wordt losgelaten. Het plan is volgend jaar de geluidsgarantiepunten met een (berekend) maximum te schrappen. Dit gebeurt in ruil voor een flexibeler vliegsysteem met nieuwe hinderbeperkende maatregelen. “Ik vond dat een te grote aderlating. De omwonenden worden daarmee vogelvrij verklaard.”

Andere bewonersgroepen bleven wel aan tafel, onder wie doorgewinterde actievoerders uit Zwanenburg. Alders sloot met de overgebleven partijen een akkoord, en één van de maatregelen was de verschuiving van de uitvliegroute richting Amsterdam. Schelleman: “Ik vond dat niet zo netjes van de Zwanenburglobby. Vreemd vind ik het ook dat de gemeente Amsterdam hiermee heeft ingestemd. Ik zou wel eens uitgezocht willen hebben hoe dat precies is gegaan.”

Schelleman waarschuwt dat het experiment dat een jaar gaat duren en wordt gemonitord ertoe kan leiden dat de verschoven vliegroute blijft. “Dan komen we er nooit meer vanaf.” Het experiment opent volgens hem ook de deur naar het verleggen van andere vliegroutes. “De impact van de proef is daarom gigantisch.”

De bewoners van Nieuw-West hebben voorgesteld de luidruchtige bocht boven het stadsdeel te schrappen, maar zonder succes. Vliegtuigen moeten volgens hen langer doorvliegen, om pas boven het Noordzeekanaalgebied te draaien. Daar woont bijna niemand. Schelleman: “De vliegtuigen zouden dan om de stad heen vliegen. Maar dat willen Schiphol en de luchtverkeersleiding niet.” Het maximale aantal starts per uur gaat dan te veel omlaag, is het argument.

Schelleman wil dat de net naar Amsterdam opgeschoven startroute weer een stuk naar Zwanenburg wordt teruggeschoven. “Ik begrijp heus wel dat ze in Zwanenburg last hebben. Maar dat dorp heeft een regeling om woningen te isoleren tegen vlieglawaai, wij niet.” Landingen op de Zwanenburgbaan vormen volgens Schelleman geen probleem, alleen de starts veroorzaken veel hinder.

Een andere reden waarom de route niet langer boven Nieuw-West moet lopen, is veiligheid, volgens Schelleman. “De meeste vliegongelukken gebeuren tijdens de eerste en laatste tien minuten van een vlucht.” De toestellen zouden preciezer op de middenlijn van de route moeten vliegen, zegt hij. Het gebeurt volgens hem vaak dat toestellen boven Nieuw-West uitwaaieren. “Dat is een kwestie van goede navigatieapparatuur, dat kost geld.”

“Ik hoor naar mijn gevoel de laatste tijd meer vliegtuigen,” zegt Arnold Paalvast, voorzitter van het Bewonersplatform Geuzenveld-Slotermeer. “Straks wordt het zomer en dan moet je een gesprek in de tuin onderbreken als er een vliegtuig overkomt. Dat is heel irritant.” Hij vreest dat de hinder door de groei van Schiphol verder zal toenemen. “Ik heb de indruk dat Zwanenburg heeft gewonnen. Zwanenburg is beter georganiseerd. Hier zijn de mensen niet erg warm te krijgen om een keer mee te gaan naar een overleg over Schiphol.”

Van Oudenaren is de overlast ondertussen helemaal zat. “Hans Alders vergeleek de verdeling van geluid rond Schiphol met een waterbedeffect. Nou, dat waterbed moeten ze maar eens lekprikken.”

‘Verdeling hinder niet eerlijk’

Het is nog niet duidelijk of de verschuiving van de vliegroute naar Amsterdam echt tot een verbetering in Zwanenburg leidt, zegt Eef Haverkort.

De Zwanenburger houdt zich al jaren bezig met de overlast door Schiphol. “Sommigen hier zeggen geen verschil te merken, anderen denken dat het beter is geworden.”

De hinder in Nieuw-West is volgens Haverkort onvergelijkbaar met de overlast in Zwanenburg, dat in de gemeente Haarlemmermeer ligt. “We hebben hier zeker vier tot vijf keer meer geluidshinder.” Zwanenburg heeft volgens hem ook last van de veel gebruikte Polderbaan.

Amsterdam is nu beter af dan enkele jaren terug, stelt Haverkort. Luchtverkeersleiders gaven piloten toen uit veiligheidsoverwegingen instructies om bij gelijktijdige starts van de Polderbaan en Zwanenburgbaan eerder af te draaien, waardoor ze nog veel vaker dan nu boven Nieuw-West terechtkwamen.

Daar is een vaste vliegroute voor in de plaats gekomen, en die route is 10 maart weer verschoven. “Het is een compromis, een salomonsoordeel van een stuurgroep.”

Haverkort vindt het niet eerlijk de omvang van Nieuw-West (130.000 inwoners) de doorslag te laten geven. Zwanenburg telt 7500 inwoners.

“Een vliegtuig hindert niet alle mensen in Nieuw-West, maar trekt een geluidsspoor. In feite verschuift de vliegroute een paar straten. Het is overdreven te stellen dat Nieuw-West het afvalputje van Schiphol is geworden.”

Zwanenburg is nog niet echt blij

Stadsdeelbestuurder Els Verdonk van Nieuw-West organiseerde vorige maand een drukbezochte informatiebijeenkomst waarin oud-minister Hans Alders uitleg gaf over het nieuwe geluidsstelsel voor Schiphol. Evenals veel bewoners bleef Verdonk zitten met vragen.

Ze wijst erop dat er al jaren problemen zijn met vlieghinder, met name door de bocht die vanaf de Zwanenburgbaan vertrekkende vliegtuigen maken boven Nieuw-West.

De luchtverkeersleiding stelde tijdens de bijeenkomst dat de bocht niet later kan worden gemaakt boven het Noordzeekanaal bijvoorbeeld omdat dit nadelig is voor de uurcapaciteit van het banenstelsel. “Iedereen snapt dat Schiphol overlast veroorzaakt,” aldus Verdonk. “Maar dit heeft veel mensen boos gemaakt.”

Verdonk vreest dat de hinder door de groei van Schiphol verder zal toenemen. “Maar over die groei is al een politiek besluit genomen en ik ben er niet tegen. De groei is ook voor de inwoners van Nieuw-West van groot economisch belang.” Wel wil ze meezoeken naar manieren om de overlast te beperken.

Het is voor Verdonk niet duidelijk hoe het besluit tot stand gekomen is om de startroute vanaf de Zwanenburgbaan dichter langs Nieuw-West te leggen. Verdonk vreest dat de verschuiving per saldo leidt tot nog meer hinder. “Bewoners vinden de verdeling van de hinder oneerlijk. Ik kan het ook niet goed uitleggen.”

Verdonk ‘kan niet ontkennen’ dat Zwanenburg succes heeft geboekt. “Hun lobby is heel sterk geweest. In het overleg waren Amsterdamse stadsdelen niet vertegenwoordigd, terwijl de bewonersorganisatie BAAT uit Nieuw-West eruit is gestapt. Ik vind het jammer dat bewoners van dit stadsdeel niet meer in het overleg zitten.”

De stadsdeelbestuurder legt zich niet neer bij de gang van zaken. “Formeel heb ik geen bevoegdheden als het om Schiphol gaat. Wel probeer ik het probleem op de agenda te zetten. En ik ga dit heel kritisch volgen. Ik wil bijvoorbeeld weten of de extra overlast in Nieuw-West wel opweegt tegen de verbeteringen in Zwanenburg.”

Copyright: Marcel Wiegman

(Geplaatst met toestemming Parool en Richard Mooyman d.d. 8 april 2011)


Reacties op dit bericht

Geplaatst door joop uit haarlem

Nadelig voor het uurcapiciteit van het banenstelsel. Stelletje schorem.

Geplaatst door jhgriese uit amstelveen

PS Morgen verder

Geplaatst door jhgriese uit amstelveen

I HET STINKT BEHOORLIJK ! Deze zaak komt dus voort uit de blunder van de Luchtvaart-jongens. In 2004 kwam de Polderbaan gereed. Zowel de Polder- als de Zwanenburgbaan liggen 0 graden pal noord. (De afstand tussen beide banen is volgens de ICAO internationale regels veilig. Dus niet volgens de nederlandse Luchtvaartjongens. ) Men draaide de route Zwanenburgbaan-starts naar 22` graden. Maar de gehaaide Zwanenburglobby was nog niet tevreden. Bekijken we de radartracks van de Zwanenburg startbaan gedurende vele dagen, dan valt op: Alle vluchten gaan ten oosten LANGS Zwanenburg en Over Lijnden en Adam-West. Ook de vluchten van de Polderbaan, vliegen voor 95 % LANGS Zwanenburg. (Zie hieronder plaatje Radartracks.)


Uploaded with ImageShack.us

De besluit-vorming rond dit alles was behoorlijk duister. Er werd een focusgroep geformeerd met alle stakeholders: Zwanenburg/Baat A.dam West, Dorpsraad Lijnden ,Dorpsraad Badhoevedorp, en uiteraard LVNL en sector. Men wilde een nieuw draaipunt, terwijl niet duidelijk is,waarom het niet op 22 graden kon blijven. Op de radartracks is duidelijk te zien, dat verder geschuif voor Lijnden en A.dam NW nog meer herrie is te verwachten. de heren Schelleman, BAAT en van Daalen, Dorpsraad Lijnden, beide erg drukke ondernemers , die zich het lot van de omgeving aantrokken, in feite keurige mensen. Te lief voor de 2 gepensioneerde Zwanenburgers aan de Alderstafel, met zeeen van tijd. De beide heren uit Lijnden en A.dam vroegen per email gesprekken met de zwanenburgers aan maar kregen niet eens antwoord. Er was een belangrijke vergadering waarop de man uit Lijnden, die het razend druk had in zijn bedrijf, vroeg: Kunnen we savonds vergaderen? Hij kreeg geen antwoord ! Baat en Lijnden dachten dat zaken democratisch netjes geregeld zouden worden, maar NIET dus. Veel te nette en keurige mensen, die je met machtspelletjes wel aan de kant schuift. Met een bijgeplaatste stuurgroep, met daarin min. VenW ook de Cros en de Alderstafel doen mee indeze onontwarbare kluwen Ik/wij begrijpen ook de rol van Alders niet meer. Hij redeneert dat er zo min mogelijk over dichtbevolkt gebied gevlogen moet worden,maar op de bijeenkomst van9 februari te Adam-West zegt hij iets heel anders: Het is hier net een waterbed. Te Adam- West betreft het ca 160.000 mensen. Eerst naar het noorden vliegen over de haven van Amsterdam geeft capaciteitsverlies van 2 of 3 kisten per dag ! Als klapstuk krijgt nu Zwanenburg haar zin, er wordt van 22 naar 25,5 graden verschoven. De heer Haverkort stelt hierover bovenstaand: We kunnen nog niet nagaan of het per 10 maart verbeterde. Nee heer Haverkort,dat kunt u ook niet,omdat de vliegtuigen nu nog meer over Adam-West vliegen. U had al geen overlast van de Zwanenburgstarts. Om de zaak nietlanger te rekken stemde BAAT vorlopig inmet de25,5 , ONDER VOORWAARDEN DAT ook de 22,5 en de 0 variant nog als experiment gehouden zoudenworden. Dat zal toch wel in de notulen staan neem ik maan,want niemand spreekt er nu nog over de Voorwaarden ! Zelfs Alders niet ! Zoeken we op ! Overigens werd de 9 februari bijeenkomst druk bezocht. Ca ruim 150 personendacht ik. De Adammers zijn dus wel degelijk actie bereid ! Dit spel was overigens niet het enige wat werd gespeld: In 2007 vonden 2 overschrijdingen plaats bij de Buitenveldertbaan van 0,7 dBA . VGP,waar we toen nog wel in zaten, (nu 55 % BLRS met 17Platforms) schreef de TweedeKamer eenbrief: De Bbaan behoefde vanons niet de laatstemaand dicht. Menkonmet 0,7 dBa versoepelen, maar geen grammeer ! Deze consesie dedenweom het Proces middenlange termijnte laten slagen. Maar wat gebeurde? Er kwam een zgn MER Korte Termijn. De kamer wilde echter handhaven en de Bbaan een maand dicht als straf,of alshet niet anders kon versoepeling van o,7 LDEn dBA. Een kwartier voor het Tweede Kamerdebat belde Min Eurlings de Zwanenburger namens ons als bewoner aan de Alderstafel...

Geplaatst door jhgriese uit amstelveen

Op zijn eigenhoutje gaf hij 1,9 dBA weg ter versoepeling vande grenswaarde daar. Dat gebeurde ook bij punt 18 (Lijnden, dat ook Adam-West bescherming biedt , maar daar kwamer 2,45 dBA bij (Bijna 2x zoveel !) Als klap op de vuurpeil had deze Zwanerburger hun h.havingspunt 17 SCHERPER laten stellen... De Kamer was verbijsterd. Ik werd gebeld door Duijvendak GL en daarna door Paul Tang pvda : "Jan wat gaat die van Ojik nu doen? WIJ WILDEN HANDHAVEN! Zij en wij waren verbijsterd . Op deze manier kreeg Lijnden en Adam-west er ca 6 dBA bij ! Zelf kreeg ik half Amstelveen op mijn dak.Zelfs de amstelveense wethouder met zijn 2 petten op, vond het vreemd en begreep het niet zo. WORDT ONGETWIJFELD VERVOLGD .

Actiegevraagd van weth Verdonk Deelraad Nieuw West en van de Centrale stad: gemeente raad. Hier vindt groot onrecht plaats. (VGP begon onder de noemer: We gooien de herrie NIET bij elkjaar over de schutting............ Het kan verkeren riep Bredero.

Geplaatst door gerard uit NULL


Geplaatst door leo uit de kwakel

1. Je moet wel erg afgedwaald zijn om te menen dat de verschuiving van een luchtroute van 500m enige zin heeft als je weet dat het herriepad 4 km breed is.

2.Amsterdam-west heeft, net zoals Zwanenburg, recht op zijn deel van de herrie, niet meer en ook niet minder. Ga maar eens in Zwanenburg staan als er daar geland wordt.

3. Meest intensief in gebruik:
1.Kaagbaan/Polderbaan
3.Aalsmeerbaan
4.Zwanenburgbaan
5.Buitenveldertbaan

4.Iedereen die meent dat geluid maar geconcentreerd moet worden boven dorpen of weilandjes tussen dorpen is A-sociaal bezig, met een hoofdletter A. Iemand in Amsterdam heeft net zoveel recht op stilte als iemand in Zwanenburg of elke andere plaats. Levert Schiphol economisch voordeel, direct of indirect, dan heeft iedereen recht op zijn aandeel in de lasten.

5.Dus: ophouden met zeuren over beetje links of rechts of 1,9dB en alle hands aan dek om de maatschappij en de politiek te overtuigen dat 300.000 vliegbewegingen meer dan zat zijn in Nederland.

6. 10dB meer herrie wordt door iedereen beschouwd als een verdubbeling. 10dB minder als een halvering. Moet ik nu blij zijn als bij mij het dichtstbijzijnde HH-punt 0,6 dB lager wordt?

7.Lden is totaal ongeschikt als maat voor vliegtuighinder. Er zijn veel betere methoden.

8.Op naar de zomer en 7 tot 8 uur lang startend verkeer boven mijn hoofd a 32 per uur.

Geplaatst door webbeheer uit NULL

@ leo: die 10 dB die je als voorbeeld noemt vertaalt zich in het geval van vliegverkeer vooral in de aantallen. 3 dB is dubbel, 6 dB id 4 keer, 9 dB is 8 keer, dus, zeg maar 10 keer zoveel. Dat wordt niet ervaren als een 'verdubbeling' het is een factor 10, maar het wordt eerder ervaren als 100-voudig meer. Dat kan je toch niet voorstellen...
Als 0,6 dB zicht vertaalt in aantallen, en dat doet het voornamelijk, dan is het wel degelijk een significante waarde.

Geplaatst door leo uit de kwakel

** Gelijk als je het hebt over Lden. Maar daar heb ik het in het geval van 10dB niet over.

Geplaatst door victor uit krommenie

Heel scherp Leo! Alleen met echte directe max dbs kun je wat niet met lange termijn gemiddelden zoals Lden..en zeker is spreiding het eerlijkst...ieder gebied een deel..alleen werd het zo gebracht dat het gevaar dan was dat schiphol makkelijker kon groeien omdat alle verkeer veerspreid werd en er dan op alle plaatsen veel hinder zou zijn... Toen is voor concentratie gekozen...

Geplaatst door ton2 uit castricum

ik bespeur een wat vreemde ondertoon in dit stukje, alsof met het, via de Polderbaan, (in 2003) dumpen van een groot deel van de herrie rond Amsterdam naar kennemerland, een groot probleem was opgelost (de Polderbaan "milieubaan", de vliegherrie zou minder worden .............).
In werkelijkheid werden vele tienduizenden mensen in Kennemerland in 2003 geconfronteerd met een ongelofelijke hoeveelheid viegherrie! Bij ons zijn, bij wijze van spreken, de tuindeuren al 8 jaar potdicht en de ramen 's-nachts ook, want als bewoner van Castricum word ik 24 uur per dag geconfronteerd met laag over de bebouwde kom vliegende herriebakken......
Kortom, een typisch "NINMBY"-stukje ....., alsof er buiten de regio Amsterdam geen andere mensen bestaan ...............

Geplaatst door joop uit haarlem

Goeie opmerking Ton!

Geplaatst door jhgriese uit amstelveen

Beste Ton 2, Zo blijven we maar bezig. Zelf lid van Bestuur BLRS. Bij BLRS zijn 17 Platforms rond de gehele regio Schiphol aangesloten. BLRS huldigt de overtuiging en draagt die uit, dat waarook maar ernstige overlast plaats vindt , deze moet worden bestreden! Zelf ooit geteisterd, onder de Buitenveldertbaan verhuisde ik daarom naar Aveen-Zuid. Dat waren daar apocalyptische toestanden,en ben dus ervaringsdeskundige. Dat wens je niemand toe ! Zelf was ik mede oprichter van de VGP, bij de opening van de Polderbaan om het binnen- en buitengebied samen te laten optrekken. De ernstigste overlast gebieden zijn: Castricum NO ,(Vooral vond en nacht) Uitgeest, Adam- West, Aalsmeerbaan, Zwanenburg (Landen) omgeving Heemsker/Beverwijk . Dat Amsterdam ook een deel van de herrie krijgt lijkt redelijk, maar wat daar nu plaatsvindt is zeer onredelijk en de LDen waarden werden de laatste 6 jaar van 55 naar 62 LDen versoepeld en nu wil men er nog meer herie bij doen, via dat parallel starten! Bekijk eens op www.BAATamsterdamn.nl het filmpje van de heer Mathijssen... Ongelooflijke herrie. Ook 1 van de zakenwaar BLRS nu aandacht aangeeft is uiteraard dat VVA stelsel, dat de volgende misser van het ministerie en Aldestafel wordt !

Geplaatst door ton2 uit castricum

Beste Jan,

Wat je zegt snap ik heel goed, en ik ben het (grotendeels) ook met je eens.
Zelf woon ik in ........., juist, Castricum NO, recht onder de nachtelijke herrie-baan van landers op de Polderbaan.
Waar het mij hier om ging was het irritante toontje/eigen achtertuin-denken in de 4e alinea, waarbij, kennelijk ook met de kennis van nu (het is toch algemeen bekend welke overlast de polderbaan geeft in regio Kennemerland), doodleuk wordt gesteld dat de Polderbaan de oplossing van hun problemen had moeten zijn. Meer NIMBY kan ik niet verzinnen ........ Ik krijg daar bijna hetzelfde gevoel bij als de trukjes die de ontspoorde huisarts uit Zwanenburg aan de Alderstafel heeft uitgehaald om de overlast uit zijn eigen dorp naar de buren te dumpen .......
Ik ben zelf, meer dan 10 jaar voordat de Polderbaan geopend werd, gaan wonen in Castricum NO en van een rustige gemeente zaten we van de één op de andere dag in de rotherrie ...... , 24 uur per dag.
Blijft natuurlijk dat ik echt niemand gun om zo in de herrie te moeten zitten, ook niet in den Aker, als medeslachtoffer snap ik precies hoe belazerd ze zich voelen. In Castricum is precies hetzelfde gebeurd: Wij (de bewoners) zijn belazerd waar we bij stonden ......... Ik kan me de sussende bewoordingen van de luchtvaartsector uit die tijd nog wel herinneren: "een beetje gerommel in de verte", dat zouden we maximaal te horen krijgen, ik dacht het niet, dus ............
In plaats daarvan 's-morgens om 5/6 uur intercontinentale herriebakken, recht over je huis, op een paar honderd meter hoogte (de ramen trillen .....).


Geplaatst door gerard uit NULL

ik sprak laatst iemand uit het luchthavengebied van Frankfurt. Hij kon niet geloven dat men hier in NL zo lang zo laag op slechts 600 meter over woonwijken vliegt. Aldaar is volgens hem de norm 1500 meter of hoger en daar bestaat al heftig verzet tegen...

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

In NL maakt het de politiek en ook de luchtvaartsector helemaal niets uit dat de mensen klagen dat de toestellen dag en nacht op slechts zo'n 600 meter hoogte over woonwijken denderen, zolang zij 26 miljard Euro of nog meer genereren, maken zij de dienst uit. Geld = macht.
Gezien de geschiedenis, heeft de sector tot nu toe, nog steeds aan het langste eind getrokken......

Geplaatst door ton2 uit castricum

Beste V.O.S.

klopt helemaal. Nederland heeft vaak de neiging inernationaal met het waarschuwende vingertje omhoog te staan, omdat er van alles mis is, buiten ons mooie landje.
Maar binnen dat mooie landje is het helemaal niet pluis, zeker waar het de luchtvaartsector betreft (het effectief om zeep helpen van CROS (de slager keurt nu het eigen vlees, ja ja .............), gemanipuleer/gechanteer aan de Alderstafel, vriendjespolitiek en het plegen van meineed van rechters in de zaak chipsol en ga zo maar door).
En dat voor een sector die voornamelijk overlast veroorzaakt, geen btw betaalt op tickets, geen accijnzen op kerosine en waar de overheid in de loop der jaren al vermogens in geïnvesteerd heeft .........

We leven hier onder de dictatuur van een effectievie manipulerende combinatie van overheid/luchtvaartsector die alles (niet) doen waar ze zin in hebben, en de bewoners hebben het nakijken .................

Geplaatst door jhgriese uit amstelveen

beste Ton-2 Ik stel je reactie zeer op prijs ! Ook deel ik je verontwaardiging. Je denkt dat je in een rustiek rustig dorp bent gaan wonenen, dan dit. Echt vreselijk!
Ik zou je met klem wille aanraden eens contact op te nemen met Weth. mevrouw Portegies bij jullie. Ik had enkele malen telefonisch en schriftelijk(mail) contact met haar.Ze zit nu aan de Alderstafel, namens BRS en ook in CROS. Ik bepleitte zoals CDV I (Commissie Eversdijk Deskundigen Vliegtuiglawaai) voorstelde juist meer handhavingspunten bij te plaatsten. Nu zullen deze bestaande 35 via dat VVA stelsel verdwijnen.... Ik vroeg haar er dan op toe te zien, omdat te monitoren dan in ieder geval Luistervink Meetposten te plaatsten, o.a. Te Castricum NO . Maar ze schijnt met de Alderstafel mee te gaan, waar via de werkgroep NOMOS, NOMOS opgeleukt wordt. En Luistervink naar de zijlijn wordt verwezen. Hoe is het toch mogelijk, terwijl Luistervink veruit superieur bevonden wordt door RIVM ,TNO en CDV I èn II Wat hebben we aan Nomos posten, die slechts wat pieknivos publiceert. Alweer de Eigen slager die keurt etc.
Prof Berkhout èn Senator Eversdijk lieten weten: "De bevolking wordt belazerd " Van de beloofde bescherming in de buitengebieden, zoals het vorige kabinet nog in haar regeringsverklaring had staan, komt voorlopig NIETS terecht ! Op een klein beetje CDA vliegen na in de daluren in 2012 ..
@Gerard : Te LAAG VLIEGEN was ook een onderwerp dat BLRS besprak met Hans Alders (vooral te Oegstgeest, maar Alders zelf begon ook over de rest ! Hij had het idee dat dat zo was... ! ) Div. deskundigen lieten al veel vaker weten: Het kan morgen... bij wijze van spreken, maar dan moet de Transition layer omhoog... Men (LVNL) schermt met het feit,dat defensie dan rechten zou claimen, maar deskundigen zeggen: Defensie vliegt niet in heel Kennemerland. Alleen vlak bij den Helder (????) Het zal wel weer om capaciteit gaan....)Wat mij betreft houdt BLRS dat te laag vliegen op de Aldersagenda (Dat mogen de eventuele meelezers van VGP, CROS èn Hans Alders zelf natuurlijk ook doen!)

@Ton-2: Ik las die 4e alinea nog een over. Ik in jouw plaats zou daar ook wat irritatie aan overhouden, maar let wel ze hebben wel gelijk. De Polderbaan zou "HUN" problemen oplossen. (Vande gevolgen die dePOBaanzou hebbenwist toenniemand nog iets!Er werd een dure milieuwijk daarom gebouwd in de Aker. Met beloften omkleed. Die P baan loste dus daar weinig op en al helemaal bij jullie niet. (De enige baan die substantieel profiteerde is de Buitenveldertbaan, maar die ontvangt nu ook weer veel meer vluchten.)(Bedenk ook nog dat toen het fiat voor de P-baan er kwam in 1995 we nog slechts 230.000 vluchten hadden...dat verdubbelde inmiddels. Een geluk is dat nu de HELE oppositie inziet dat de zaak rondom Schiphol niet deugt. Maar 10 moties tijdens het Luchtvaart A.O. van 7 febr 2011 werden door de Coalitie VVD-CDA-PVV , met steun van SGP weggestemd. En dan te bedenken dat de grootste voorstander van groei de PVV is, niet gehinderd door enige kennis van zaken! (Google eens op het rapoport: Twee jaar ervaring met het schipholbeleid -Evaluatie Schiphol. (Was het eerste rapport, waarinzeer open werd gereageerd . Zo iets zullen ze nu niet meer doen vermoed ik van VROM en VenW. Praktisch al de Crossers en Bestuurders hadden fiksekritiek. (Mogelijk staat het zelfs op deze site) Maar verandert er weinig ! Pluche klevers ?