Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

De terreur van Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 812 
|
 amsterdam centraal.nl 
De terreur van Schiphol

door: Arnoud de Jong 02 augustus 2012
Schiphol is van zeer groot belang voor de economie van Nederland en ook voor de werkgelegenheid in de regio. De meeste andere belangen worden daaraan ondergeschikt gemaakt, zoals leefbaarheid, gezondheid en milieu.

Wie bijvoorbeeld op zoek gaat naar een huis in Groot Amsterdam en maar enigszins verschoond wil blijven van vliegtuiglawaai, zal heel veel moeite moeten doen. Tot in de verre omtrek worden steden en dorpen geteisterd door de herrie die elk gesprek onmogelijk maakt. Dan zie je ook pas goed de omvang van het probleem, want je raadpleegt natuurlijk eerst de website BAS (Bewonders Aanspreekpunt Schiphol).

Uiteindelijk vraag je je af welke gebieden tot in de verre omtrek van Amsterdam géén last hebben van Schiphol.

De maatregelen tegen de overlast, zoals het isoleren van huizen, gewiekste aanvliegroutes, alsmaar ‘creatievere’ meetmethodes en ‘de tafel van Alders’ kunnen we beschouwen als doekjes voor het bloeden.

De afgelopen week mochten ‘wij’ op de luchthaven een nieuwe Airbus verwelkomen, momenteel het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. Moeten wij daar blij mee zijn? Enerzijds wel, want een vliegtuig met grote capaciteit scheelt vliegbewegingen.

Anderzijds kun je je afvragen of zo’n hypermodern toestel ook minder lawaai maakt, dusdanig minder lawaai dat de mensen op de grond elkaar nog kunnen verstaan. Ik heb het toestel niet gehoord, maar ik vrees dat op dit punt geen spectaculaire vooruitgang is geboekt.

Schiphol wil blijven groeien. Maar tot welke prijs? Wat is de grens van de verdraagzaamheid?
De meer onverschillige types zullen zeggen: “Dan ga je toch gewoon ergens anders wonen?”
Voor de meeste mensen is dat helemaal niet zo eenvoudig, maar daarover is bij dergelijke reacties ook niet nagedacht.

Toch zal het daar in de verdere toekomst op neerkomen. Want Schiphol wordt voorlopig niet verplaatst naar een eiland in zee. De mens kan beter wijken voor de economische belangen, zeker als hij een gezonder perspectief voor zichzelf en z’n kinderen wil.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

" Want Schiphol wordt voorlopig niet verplaatst naar een eiland in zee. "

Natuurlijk is de maatschappij niet ideaal.
Maar elkaar rust, veiligheid en een schone leefomgeving gunnen moet mogelijk zijn.
Helaas zijn er vele mensen die rond lopen met 'nimby-gedachten'. Helaas zijn er vele mensen die voor geld heel veel doen. Dat zijn slechts twee voorbeelden, er zullen er nog wel meer zijn waarom Schiphol de omgeving kan en vooral mag, blijven terroriseren. Vele verschillende belangen, slechts de omwonenden (inmiddels half Noord-Holland-noord, een groot deel van Zuid-Holland en Utrecht) zijn en blijven waarschijnlijk de dupe. Een eiland in zee kan technisch, moet financieel kunnen, al zou het maar uit oogpunt van een beetje menselijkheid zijn!

Geplaatst door jhgriese uit amstelveen

Beste Vos,Erg goed artikel door de Jong. Op onze Schiphol info-Actie avond 5 sept a.s zal een Econoom UVA , (integer) uitleggen,dat dat Vliegveld in de N.zee er voorlopig zeker niet in zit: Kosten Ca 30 miljard. De luchtvaart-sector is armlastig,op de been gehouden door 3 subsidies.Die kan en wil zeker die kosten niet dragen, ondanks de idioot hoge salaris-sen bij b.v. LVNL. En de Staat,wij dus hebben al fin. problemen, dus tel uit je winst....Gewoon minder vliegen dus.

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Beste Jan,
Het artikel is zeker goed. Je geeft gelukkig zelf al aan dat het op zowel de betalingen van de 'hoge pieten' in de sector en de subsidies nogal krom zit. En wat weten de 'gewone burgers' nog meer niet?

De sector is zich er terdegen van bewust hoeveel overlast zij genereerd, des te meer irriteert het mij dat er allerlei trucs uitgehaald worden om zich maar als ongekend noodzakelijk af te doen, ten koste van vele mensen waarvan hun rust, veiligheid en een schone omgeving worden beinvloedt op een zeer negatieve wijze.
Geschatte kosten 30 miljard, is natuurlijk ongelovelijk veel geld, maar dat verdient zich ook weer terug. Er zijn in Nederland bedrijven die staan te springen om aan de slag te gaan.

Ik heb geen economische opleiding, maar bij mij staat de mens toch centraal en financieel moet het toch op te hoesten zijn, met verplichting tot meebetalen van de sector. Zij de lusten? Dan toch ook de lasten?

Geplaatst door jhgriese uit amstelveen

Dank Je V.O.S.! Met veel ben ik het eens. De arrogantie van de Sector is schrijnend ja ! Wordt zeker vervolgd.. ! Gr en goed weekend

Geplaatst door P.R. uit Amsterdam

Veel woorden, maar weinig daden. Waarom niet wat burgerlijke ongehoorzaamheid (om een oud woord maar van stal te halen). Laten we met z'n allen naar Schiphol trekken en aldaar protesteren tegen de hinder.

Geplaatst door jhgriese uit Amstelveen

Geachte P.R. Wat die daden betreft, waar bent u dan ? Die stuurlui aan de wal ? 5/9 2012 Info-Actieavond te Aveen Buitenveldert. Of bel mee eens :0297-582336 dan wordt het ook wat minder anoniem..... Groet

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit IJmuiden

Beste Jan,

er zijn zat andere economen te vinden die kunnen uitleggen dat de huidige locatie van Schiphol economisch zeer onrendabel is.

Daarnaast is een bedrag van 30 mrd schromelijk overdreven als je naar de plannen kijkt van een Van Oord.

Belangrijker is de duurzaamheid van een luchthaven; zo'n platform bouw je niet voor een paar jaar.

Economisch en ecologisch is een platform in zee de enige mogelijkheid in ons overbevolkte piepkleine landje. De rest is pappen en nathouden en verplaatsen van leed, in mijn optiek.

Geplaatst door jhgriese uit amstelveen

@Aalegeiz , Kan je mij dat Plan van Oord +prijzen sturen? Je hebt mijn email , B voorbaat dank Gr Jan

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit IJmuiden


Geplaatst door jhgriese uit Amstelveen

Veel Dank best A. Ziet er goed uit ! Ik ga eens contact metze leggen , Gr Jan