Platform Vlieghinder Kennemerland
 

De slag om de nieuwe luchthaven BER

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 825 
|
 flightlevel.be 
De slag om de nieuwe luchthaven BER

Door Yannick De Bel

Vanaf 3 juni 2012 heeft de stad Berlijn nog maar één luchthaven: Berlin Brandenburg Airport (BER). Het tijdperk van de stad met drie luchthavens is dan definitief voorbij. Alle operaties verhuizen dan naar één luchthaven, en bieden de Duitse luchtvaartmaatschappijen Lufthansa en Air Berlin nieuwe mogelijkheden.

Berlijns oudste luchthaven, die van Tempelhof, werd gebouwd in 1923 en sloot definitief op 31 januari 2008 middernacht. De luchthaven Schönefeld, gebouwd in 1934, zal vanaf juni opgaan in de nieuwe Brandenburg luchthaven. De luchthaven Tegel, die momenteel de belangrijkste luchthaven is van Berlijn, zal op 2 juni haar laatste vlucht zien vertrekken. De nieuwe luchthaven komt ten zuidoosten van wat dan ooit Schönefeld was. De zuidelijkste baan van Schönefeld wordt dan de nieuwe noordbaan van Brandenburg. De nieuwe luchthaven zal initieel een capaciteit hebben van 27 miljoen passagiers per jaar. Air Berlin en Lufthansa zullen de grootste gebruikers zijn van de luchthaven, en zij zullen dan ook aanpassingen doen om zich goed te ontwikkelen op de nieuwe Berlijnse luchthaven.

Lufthansa maakte in november van vorig jaar bekend om maar liefst 29 nieuwe steden in haar routenetwerk vanaf Berlijn te zullen opnemen, goed voor 135 extra vertrekken per week. Momenteel heeft Lufthansa een 400-tal vertrekken per week vanaf Tegel. De capaciteitsuitbreiding is dus goed voor een stijging van om en bij de 35 procent.

Ook al is Berlijn de hoofdstad van Duitsland, toch was Lufthansa nooit een grote speler in de Berlijnse markt. De focus van Lufthansa ligt vooral op Frankfurt en München. Dat zal in de toekomst ook zo blijven, maar Lufthansa wil wel de kans grijpen om verder te groeien in Berlijn en zo te voorkomen dat het een Oneworld-territorium wordt door de aanwezigheid van Air Berlin. Ze zal onder meer goedkopere tarieven hanteren. Zo wil Lufthansa one-waytickets aanbieden onder de vijftig euro. Dat bevestigt nogmaals dat Lufthansa Berlijn niet beziet als een high-yield markt. Daarom zal Lufthansa eerder een lowcoststrategie gebruiken om de concurrentie met Air Berlin aan te gaan.

De markt in Berlijn is namelijk voor vele maatschappijen niet interessant genoeg. De economische regio van de Duitse hoofdstad en omgeving is niet groot en sterk genoeg waardoor de zakenreizigers, de bread and butter voor vele maatschappijen, niet voldoende aanwezig zijn in deze regio om vele internationale langeafstandsverbindingen naar Berlijn te rechtvaardigen. Wellicht ook de reden waarom Delta Airlines vorig jaar haar route vanuit New York JFK stopzette. Momenteel zijn de enige langeafstandsmaatschappijen die actief zijn vanaf Berlijn Hainan Airlines naar Peking (nieuw sinds 2011), Mongolian Airlines naar Ulaanbaatar, Qatar Airways naar Doha en United naar Newark. Ter vergelijking: de lagekostenmarkt in Frankfurt is goed voor 2,7 procent van het totaal. In de regio Berlijn is diezelfde markt goed voor maar liefst 57,7 procent. Berlijn is dus niet zo interessant voor full-service maatschappijen.

Hartmut Mehdorn, ceo van Air Berlin, zei gisteren op een evenement van de Berlijnse Kamer van Koophandel en Industrie de strijd aan te gaan om de passagiers in Berlijn. “De vraag is of het ons lukt om op de nieuwe luchthaven een hub te maken,” zei Mehdorn. Air Berlin wil van BER haar grootste uitvalsbasis maken met een efficiënte hub. Air Berlin zal er ook een lounge openen om zoveel mogelijk reizigers voor zich te winnen. Volgens Mehdorn zal het niet makkelijk worden. De hoge brandstofprijzen en de vliegtaks in Duitsland zorgen voor moeilijke tijden bij Air Berlin. Op BER zal Air Berlin dagelijks zes golven van vluchten doen laten aankomen en vertrekken. Air Berlin zal vanaf Berlijn een zeventigtal bestemmingen aanvliegen waaronder New York, Miami, Los Angeles, Dubai en Bangkok.

Vandaag zal exact binnen 94 dagen de nieuwe luchthaven openen. Een nieuwe concurrentiestrijd tussen Air Berlin en Lufthansa. Zal het Lufthansa lukken om een succesvolle lagekostenstrategie in Berlijn uit te bouwen? En zal Air Berlin er in slagen om van Berlijn een heuse efficiënte hub te maken? De toekomst zal het uitwijzen.


Reacties op dit bericht