Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

De gevolgen van overlast Schiphol

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 740 
|
 www.janmarijnissen.nl 
De gevolgen van overlast Schiphol

Niet het aantal vliegtuigen en het aantal decibel, maar juist het overlastbeleid veroorzaken irritatie over geluidshinder. Dat concludeert sociale wetenschapper Christian Bröer in zijn proefschrift ‘Beleid vormt overlast. Hoe beleidsdiscoursen de beleving van geluid bepalen’. Morgen promoveert hij aan de Universiteit van Amsterdam.

In zijn proefschrift geeft Bröer verschillen aan tussen overlastbeleving bij het vliegveld van Zürich en Schiphol. De manier van het omgaan ermee, bepaalt de aard van de klachten. Maar als geopende klachtlijnen geen verandering teweeg brengen, dan wordt de boel alleen maar verergerd. Zijn conclusie:

‘Het beleid is tegenstrijdig en maakt mensen alleen maar kwaad,’ aldus Bröer. Hij vervolgt: ‘Het beleid moet duidelijk zijn: of je mag klagen, dan moet er ook wat met die klachten gebeuren, of er wordt gewoon niet geluisterd, maar dan moet klagen ook niet gestimuleerd worden’. De omwonenden beveelt Bröer aan om op een andere manier een vuist te maken tegen geluidsoverlast: ‘Klagers stop met klagen en ga in plaats daarvan demonstreren. Dat zou wel eens veel meer zin kunnen hebben.’ Ook raadt hij de omwonenden aan om hun protest te verbinden met andere zaken zoals bijvoorbeeld zorg om gezondheid en milieu. Zolang ze de denkbeelden van de overheid overnemen, wordt er alleen maar gepraat over geluid en de door experts opgestelde grenzen tussen last en overlast. Als omwonenden deze manier van denken nu eens doorbreken, dan is volgens Bröer kans op een heel ander debat waarin centraal staat wat we rechtvaardig vinden in plaats van wat experts berekenen. (Kennislink)

‘Het beleid is tegenstrijdig en maakt mensen
alleen maar kwaad,’ aldus Bröer. Hij vervolgt:
‘Het beleid moet duidelijk zijn: of je mag
klagen, dan moet er ook wat met die
klachten gebeuren, of er wordt gewoon niet
geluisterd, maar dan moet klagen ook niet
gestimuleerd worden’. De omwonenden
beveelt Bröer aan om op een andere manier
een vuist te maken tegen geluidsoverlast:
‘Klagers stop met klagen en ga in plaats
daarvan demonstreren. Dat zou wel eens
veel meer zin kunnen hebben.’
Ook raadt hij
de omwonenden aan om hun protest te verbinden
met andere zaken zoals bijvoorbeeld zorg om
gezondheid en milieu. Zolang ze de denkbeelden
van de overheid overnemen, wordt er alleen maar
gepraat over geluid en de door experts
opgestelde grenzen tussen last en overlast. Als
omwonenden deze manier van denken nu eens
doorbreken, dan is volgens Bröer kans op een
heel ander debat waarin centraal staat wat we
rechtvaardig vinden in plaats van wat experts
berekenen. (Klik hier -> Kennislink)


Reacties op dit bericht

Geplaatst door J.H. Griese

Ook Marijnisse wijst op de zere plek.
Zijn reactie is me uit het hart gegrepen. Zie ook mijn reactie onder de rubriek Schrijf.
Zie ook het artikel Willens en Wetens op deze site door Prof B Ale, in goed begrijpelijk nederlands.
Een kwestie van integriteit dus !

Geplaatst door Gerard

Broër begrijpt het niet. Met deze website wordt al iedere dag gedemonstreerd. Demonstreren helpt niet meer. Iedereen is druk, klein stukje in de krant en ieder gaat weer zijns weegs. Luister verdorie eens man, in plaats van dom te roepen dat demontreren helpt. Weet je wat helpt? De hinder nu eens écht verminderen!

Geplaatst door Els

Gisteren hoorde ik een" deskundige" de vergelijking aanhalen, dat als je verstandhouding metje buurman goed is en er valt een stoel om, je dat die buurman niet kwalijk neemt maar vriendelijk naar die buurman blijft glimlachen. Maar wat nu, als die buurman elke minuut en dag en nacht een stoel laat omvallen. Ik denk dat die glimlach er één wordt van een boer met kiespijn. En onderzoekers, zet eens een apparaat naast je bed met vliegtuiglaai. Je hebt een goede verstandhouding met dat apparaat, want je vindt het mooi en je hebt er flink voor betaald. Wedden, dat je na al dat lawaai, dat apparaat het raam uitgooit omdat het niet te harden is? Geloven jullie nou echt, dat jullie conclusies serieus worden genomen. Ja, alleen diegenen, die er belang bij hebben dat jullie deze conclusies trekken en jullie er wellicht nog voor betalen ook.

Geplaatst door cns

Beste Els,

Deze deskundige was tevens voorzitter van de Evaluatie Schipholbeleid (afschieten CDV bv) en beheert het Rijks Planologisch Bureau.
Zijn boodschap was prominent in alle journaals meerdere malen te zien en werd in alle gratis en niet gratis media zonder commentaar vermeld.
Slechts een minderheid in Nederland met accent op bekende regio's is de dupe hiervan, de rest zal het helaas worst zijn. Dat men zich van de politiek afkeert is misschien begrijpelijk, maar ook gevaarlijk. Dit soort lieden, er zijn er talloze, spinnen daar n.l.garen bij.
Compliment dat deze site een tegengeluid van genoemde minderheid mogelijk maakt.

P.S.: Merkwaardig toch dat een grote Franse Carrier als enige bedrijf in de geschiedenis de leaders van onze 'Publieke Omroep' mag inkleuren. Zoiets was echt nog nooit vertoond. Zo zie je maar.