Platform Vlieghinder Kennemerland
 

De Vraatzucht van Schiphol

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 664 
|
 HP - De Tijd 
De Vraatzucht van Schiphol

Schiphol wil nog meer start- en landings-banen en dus meer ruimte. Waarom eigenlijk? Over de mythen van ‘mainport Nederland’.

Op 22 juli uitgekomen, verkrijgbaar in de kiosk


Nagekomen 30 juli 2005:
Nu de kiosken zijn uitverkocht vindt u op veler verzoek het knipsel hieronder.

Download het gehele artikel 'De Vraatzucht van Schiphol'

Reacties op dit bericht

Geplaatst door J.H.Griese uit Amstelveen

Gelukkig weer enig tegenwicht.
En.......de peilingen wijzen nu uit dat landelijk gesproken de burgers in de meerderheid zijn, die geen uitbreiding meer op Schiphol wensen.

54 % wil dat niet

Jan Griese Secr PLRS

Geplaatst door geert gefrustreerd uit NULL

Beste jan,

Wat heb je aan tegenwicht als het pleit, zoals het lijkt, toch al is beslecht.
Ik stel voor om het artikel naar iedere Parlementariër te sturen, en als ze dan nog niet begrijpen voor wat voor karretje ze worden gespannen dan weet ik het niet meer.

Geplaatst door Vos uit Uitgeest

Een onwillige ezel voor een karretje spannen
is een enorme klus.............wel eens
geprobeerd?
En aangezien er in Den Haag op bepaalde
departementen alleen ezels werken...........

Geplaatst door SHAL uit Hoofddorp

Nee, deze mensen weten niet voor wat voor karretje zij gespannen worden omdat zij denken dat het hun eigen kar is. Net als al die andere politici die zichzelf op de schouder hebben geklopt met betrekking tot projekten die financieel en/of bestuurlijk geheel uit de hand zijn gelopen (bijvoorbeeld maar niet beperkt tot; carpool wisselstrook, Betuwe lijn, HSL etc etc.)Als puntje dan bij paaltje komt weten ze opeens van niets meer omdat zij "verkeerd" zijn voorgelicht.

Ondertussen spekt de staat de schatkist door de accijnsen op brandstof onveranderd te laten (en nog steeds dat kwartje he!), door "extra te investeren" in het onderwijs (en daarnaast bij uitlenen van leerkrachten aan andere scholen boetes op te leggen omdat er geen BTW is afgedragen???!!), door te verbieden om zonnebloemolie in je auto te gooien als goed en goedkoop alternatief voor de dure diesel (terwijl de accijns op de zonnebloemolie gewoon is afgedragen) en zo kunnen wij nog even doorgaan.
Godzijdank mag ik niet klagen over mijn economische situatie maar ik wordt zo verschrikkelijk moedeloos van een regering die zegt dat wij zelf mede schuld zijn aan de recessie omdat wij bovenop onze spaarcenten blijven zitten.
Zolang er geen gebaar komt vanuit de politiek en de regering waarin het volk zich gesteund voelt zal deze situatie nog wel even aan houden (en dat is een open deur).

En om niet alleen gal te spuien maar ook nog een tip te geven over hoe je dit kan bereiken als regering:

1. Wees eerlijk
2. Wees open en doorzichtig
3. Praat begrijpelijke taal
4. Draag je verantwoording
5. Kom je afspraken na


en met deze laatste punten komen wij weer terug op het eigenlijke onderwerp van deze site; Overlast door luchthavens en vliegtuigen.
Aangezien aan bovenstaande 5 punten op geen enkele wijze invulling is gegeven door de bestuurders van Nederland en de luchthaven wordt dit het zoveelste projekt waar een parlementaire enquete zich in de toekomst over gaat buigen (maar even wachten tot de verantwoordelijke bestuurders niet meer op hun plek zitten natuurlijk!)

Geplaatst door J.H.Griese uit Amstelveen

Geert,Zo snel geven we het natuurlijk niet op. Het pleit is m.i. zeker nog niet beslecht. Het is een kwestie van volhouden net als die druppel,die zelfs de hardste steen uitholt! Het is nu onze taak , om de feiten de achtergronden en de parlementaire geschiedenis van dit schipholdossier te blijven uitdragen. Het grote probleem is immers dat vele medeburgers de feiten en achtergronden nauwelijks kennen. Ook is het uiteraard zo, dat nog steeds een minderheid van burgers direct onder vliegroutes woont.
Maar als we nu naar de landelijke peilingen kijken, dan weten vele malen meer mensen nu
dat het met schiphol goed fout zit, economisch maar ook qua overlast en gezondheidsproblematiek.
En Vos: Ezels soms zeker ja, helaas ontbreekt het in de 2e kamer vaak aan onafhankelijk denken en aan moed. Ook zijn er helaas mensen, die alleen maar aan materiele zaken denken, aan korte termijn belangen. Gebrek aan een een brede visie.
We hadden nu zelfs 2 ministerpresidenten, die zeer angstig reage(e)r(d)en, alsof schiphol een goudmijn zou zijn, en daarin maar blijven/bleven volharden.

Mij sprekende de 5 hierboven genoemde punten door SHAL aan! Maar authenticiteit,
bekwaamheid en daarbij gewoon en begrijpelijk blijven doen, zijn zaken die niet iedereen gegeven zijn. Ik beluisterde hedenmiddag op radio 1 de econoom Sweder van Wijnbergen een uur lang. Ook hij had het over eerlijkheid. En dat het van sterkte getuigt om ook eens toe te geven, dat je op de verkeerde weg zit/zat.
Ik vermoed, dat vroeg of laat trucjes, manipulaties, e.d. aan het licht komen. Hij zei o.a., dat de WAO besluiten van dit kabinet in de toekomst 15 miljard gaat kosten, meer aldus S. van Wijnbergen dan de Betuwelijn. En dat alleen vanwege niet luisteren en vasthouden aan het pluche.Drie maanden geleden vroeg ik de heer van Wijnbergen naar zijn mening over schiphol. Hij nam de tijd voor de vraagstelling, maar antwoordde authentiek: Daar heb ik geen verstand van. Daar moet u andere collegas van me voor hebben.
Als er op korte termijn niets gaat veranderen, dan vermoed ik, dat we inderdaad over een tijdje de zoveelste parlementaire enquete zullen hebben. En tot opheden werd 33 miljard in Schiphol gepompt.
De reactie door de PvdA (Duivesteijn-Verdaas-Cohen)op de nota door de Raad voor Ven W is hoopgevend.
We zullen zien, en we blijven confronteren.
Jan Griese Secr PLRS

Geplaatst door Vos uit Uitgeest

Schiphol en de regering: beiden deugen niet!
Ik heb de wens dat ik nog mag meemaken dat
die twee voor eens en altijd gescheiden
worden. Het is al reeds decennia dat er
onomstotelijk vaststaat dat er sprake is van
belangenverstrengeling!
Volgens de Nederlandse wet is dat verboden!
Dus welke partij durft nu eens dit zooitje
witte boordencriminelen aan te pakken?
Welke rechterlijke macht durft hier nu eens
haar nek uit te steken?
Of blijft dit gewoon 'Nederlands'?
Met het belerende vingertje wijzen naar het
buitenland is wat de Nederlandse politiek
goed kan, echter: ze 'vergeten' dat ze er
zelf 'bananenrepubliek-regels' op na houden!
Wellicht kan, als geen enkele partij deze
politieke pest kan/wil doorbreken, een
revolutie de oplossing zijn!
(of Nederland bij Belgie voegen).