Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

De Schipholterreur

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1002 
|
 dagelijkse standaard.nl 
De Schipholterreur

Geplaatst door Dirk-Jan van Baar

© Shirley de Jong (bron: Wikimedia Commons)

Nederland doet er alles aan om een internationaal onderzoek in te stellen naar de vraag wie er schuld is aan het neerhalen van vlucht MH-17. Maar de antwoorden liggen heus niet alleen op de rampplek ten oosten van Donetsk in Oekraïne. Daarvoor moet je ook op Schiphol zijn waar de rampvlucht is begonnen.

Zo is daar bijvoorbeeld de (onvermijdelijke) vraag waarom er met een drukke lijnvlucht van Malaysia Airlines die ook op een KLM-ticket stond boven oorlogsgebied werd gevlogen. Een keuze die gemakkelijk te vermijden was. Zouden de (nietsvermoedende) passagiers per internet hebben ingecheckt als ze die vluchtroute vooraf hadden gekend? Natuurlijk, andere gereputeerde vliegmaatschappijen als Lufthansa en Austrian Airlines deden het ook. Boven de tien kilometer gold de overtocht boven Donetsk als veilig. Maar KLM-personeel overnachtte al niet in Tel Aviv, omdat de enkele Hamas-raket uit Gaza die in de buurt van Ben Gurion Airport wist te komen te gevaarlijk werd geacht. De oorlog in het grensgebied tussen Rusland en Oekraïne, waar in de dagen voor de rampvlucht met MH-17 al diverse Oekraïense vliegtuigen naar beneden waren gehaald, was blijkbaar minder riskant. Dat is op z’n minst een groteske onderschatting van het conflict dat daar plaatsvindt (en ook na de vliegramp doorgaat; zie de neergehaalde straaljagers van gisteren). Alsof de burgerluchtvaart heilig is en wel gevrijwaard zal blijven, en militaire vliegtuigen niet. Het lijkt me duidelijk dat de KLM en de Nederlandse luchtvaartautoriteiten zich op akelige claims en jarenlange rechtszaken kunnen gaan voorbereiden.

Dat de rampvlucht op Schiphol begon, was vorige week al te zien. Voor de camera’s las de president-directeur van Schiphol een korte verklaring voor, waarin niets werd meegedeeld. Het grote aantal Nederlandse slachtoffers werd nog volkomen in het duister gehouden, de eerste berichten (van een reisorganisatie) spraken van mogelijk een twintigtal Nederlanders aan boord (op een vlucht uit Amsterdam). De president-directeur, Jos Nijhuis, zal commercieel een kei zijn, maar hij las zijn verklaring in vreselijk slecht Engels voor en klonk als een verplicht nummer. Wat ook aan de grote stress zal hebben gelegen. Enige onbeholpenheid kan op zo’n moment geschoktheid en medeleven uitdrukken, maar er sprak niks persoonlijks uit, hoewel Schiphol toch rampbestendige professionals in huis moet hebben die binnen een uur met iets beters kunnen komen. Maar Nijhuis, een manager die duidelijk niet voor vliegrampen is aangesteld, mocht zich vooral niet verspreken. Ook omdat er grote commerciële belangen op het spel staan.

Ik behoor niet tot degenen die dan automatisch foei roepen. Het is duidelijk dat Schiphol voor Nederland en de regio Amsterdam een enorm economisch belang vertegenwoordigt, op het gebied van werkgelegenheid en ook als ‘hub’ in het internationale vliegverkeer. En Nederlanders weten het te waarderen. Geen volk is zo reislustig als het onze, wat ook uit de rampvlucht blijkt. Veel landgenoten gingen op vakantie, naar reisbestemmingen in Azië, alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. En passagiers die voor de volgende vlucht naar Kuala Lumpur hadden geboekt, zegden hun reis niet af. Begrijpelijk, zou ik ook niet hebben gedaan. Nog zo’n ramp, dat gebeurt niet nog een keer. Het laat zien hoe vertrouwd we zijn met het vliegverkeer, dat voor moderne kosmopolitische Nederlanders een natuurrecht is. Opgesloten zitten in eigen land en daar op vakantie gaan, dat willen we niet. En als we toch voor vliegen kiezen, dan maakt het niet veel uit hoe ver het is. Al is er op Schiphol ook veel (zaken)verkeer dat uit het nabije buitenland komt of daar naartoe gaat.

Zelf ben ik niet zo’n vliegliefhebber. Het eindeloze gewacht, alle veiligheidsmaatregelen, de vertragingen, de vreselijke drukte met populair volk, de krapte in het vliegtuig zelf; zo comfortabel is dat vliegen niet. Op Schiphol is bovendien elk plekje uitgebaat. Alles is er duur en op een uniforme manier vercommercialiseerd, wat mij gek genoeg minder hindert bij prijsvechters als Ryan Air, dat juist op kleine vliegvelden vliegt, naar minder drukke bestemmingen als Girona, Bari of Ancona. Maar Schiphol is groot en wordt alleen maar groter. Er zijn nu vijf start- en landingsbanen, die een enorm ruimtebeslag leggen op ons dichtbevolkte land. Gaan we daarmee door? Of is de Schipholterreur zo groot geworden dat we er niet meer aan kunnen ontsnappen?

Schipholterreur, jazeker. Elke ochtend word ik al voor zeven uur wakker van binnenkomende en opstijgende vliegtuigen, hoewel ik in een dichtbevolkt deel van Amsterdam woon dat er allang stond voordat Schiphol aan zijn megagroei begon. Vroeger had ik daar niet zo’n last van, ik sliep er blijkbaar doorheen. Eén vliegtuig is ook niet zo erg. Maar de wetenschap dat er over twee minuten weer een komt, en daarna nog een, en dan weer een, maakt je machteloos en soms helemaal gek. Tegen geluidsoverlast is niets te doen, het dringt altijd door, ook als het misschien niet zo luid is, maar wel hoorbaar en dus aanwezig. Voor de vorm bezoek ik weleens een klachtensite. Maar het blijft bij registratie, en soms een uitleg dat de aanvliegroutes te maken hebben met de windrichting en milieumaatregelen tegen (jazeker!) geluidsoverlast. Klagen tegen Schiphol helpt niet, de luchthaven is te machtig en er zijn te veel belangen mee gemoeid. Daarbij wordt er doorgevlogen onder elk weertype, ook bij stormen zoals afgelopen herfst, toen er in Amsterdam doden vielen vanwege de omgewaaide bomen. Met ongelofelijk lawaai hingen er toen binnenkomende vliegtuigen boven mijn huis. Je kon ze bijna beetpakken en een separatistische rebel uit een of andere deelraad had ze met pijl en boog uit de lucht geschoten. Het is wachten tot er een vliegtuig op een woonwijk neerstort, wat in 1992 met een El Al-toestel op de Bijlmer al eens is gebeurd. En dan is Amsterdam niet eens oorlogsgebied.

Waarmee we weer terug zijn bij de vliegramp van afgelopen week en de vraag wie daarvoor verantwoordelijk is. Daar gaan we ons nog jaren mee bezighouden. Maar ik zou het niet erg vinden als dat paal en perk zou stellen aan de almacht van Schiphol en tot een vermindering van het vliegverkeer zou leiden, vooral boven mijn woonplaats. Want in tegenstelling tot al die vakantievierende medelanders, zit ik meestal thuis.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door jhgriese uit Amstelveen

@Dirk-Jan van Baar, Shirley de Jong (bron: Wikimedia Commons) Wat een degelijk en genuancerd artikel ! Dank u hiervoor ! Wij St. SWAB en ook via onze koepel BLRS (18 grote regio platforms in BLRS verband) zijn juist NU en de afgelopen 6 jaar intens bezig ons te verzetten tegen de vele manipulaties en trucs rond het Schipholdossier. Ondanks de jarenlange trucs en het gekweel van Staatsecretaris Mevr W. Mansveld, PVDA tijdens het Algemeen Overleg van 23 januari jl, waarin ze wel 4x achterelkaar benadrukte: HET MOET TRANSPARANT , maar de trucs gaan gewoon door. Ze gaf Dhr Alders opdracht de fouten in het voorgestelde VVA stelsel te repareren voor 1 mei jl. Alders repareerde niets, ja erger voegde nog 2 dubieuse zaken toe..en... Mansveld stuurt de Aldersbrief door aan de Kamer en gaat er mee accoord. ONVOORSTELBAAR ! Als of okt 2011 Dr Menno Huis niet promoveerde aan de TU Delft op: "20 jaar manipulaties in het Schiphol-dossier" Kamerleden stelden schriftelijke vragen. Boef Eurlings reageerde met een 1 regelig briefje: " Wij herkennen ons hier niet in ..." en werd KLM directeur... Al 10 jaar hebben de Rekenkamer en Comm MER fikse kritiek op het ONVOLDOENDE parallel vliegen via Polder- en Zwanenburg- baan, waardoor o.a. de Buitenveldertbaan disproportioneel wordt en werd bevlogen. Tijdens een gesprek tussen Stichting SWAB met LVNL liet een seniorluchtverkeersleider zich ontvallen: "De papieren werkelijkheid van Dhr Alders is niet die bij ons op de werkvloer" Toen er kritiek kwam op deze gang van zaken aan de Alderstafel liet Alders buro To-70 ,( NB de ONTWERPERS VAN DIT rare VVA stelsel, met als enige klant schiphol ) en LVNL er onderzoek naar verrichten. Alders schrijft hierover in een van zijn brieven: 2 ONAFHANKELIJKE buros deden onderzoek, en concluderen: De Oorzaak is het weer , of duurder: De meteorologische omstandigheden.. Je moet toch wel een plaat voor je kop hebben om deze beide buros als ONAFHANKELIJK te afficheren. Ach Alders.. geen WS opleiding gevolgd ha, maar dan nog.. was ooit MILIEU Minister nb ! Daarna deed buro HELIOS (UK)gerenommeerd onderzoeksburo second-opinion onderzoek en meldde: Slecht 71 % van de vluchten via de B.baan zijn verklaard ... LVNL, TO-70 regeerden via een uitvoerige brief van weer oliemannetje Alders: Het weer is de oorzaak en Helios zou fout zitten..Ze spraken met elkaar, met als Eindconclusie: "We agree,that we disagree." U beschrijft treffend het optreden van Schiphol directeur Nijhuis.. Past helemaal in de luchtvaartcultuur van het najagen van Groei en nog eens groei. Linksom of rechtsom we drukken gewoon door, met trucs en manipula- ties. Echter duizende mensen in onze respectievelijke achterbannen zijn niet achterlijk , en gelukkig tegenwoordig meer e meer politici. Kortom: ONS gevecht gaat door ! Binnenkort meer in dit theater. drs Jan Griese Vz St. SWAB , en secr BLRS Tel 0297-582336

Geplaatst door jhgriese uit Amstelveen

II) Intussen gaat hier de herrie rucksichtloss door.Zelfs snachts..hetgeen gewoon verboden is
Dit begeleid door de meest onzinnige antwoorden door BAS en LVNL ..
En.. Voor de zekerheid: WIJ ZIJN GEEN unverfrohren vliegtuighaters, maar willen zeker niet gemanipuleerd worden.

Geplaatst door nooitgedagt uit castricum

Mijnheer Griese, dank voor de heldere samenvatting en toevoeging.Vanwege het Schiphol-dossier is het bijna onmogelijk om naar Mijnheer Eurlings te luisteren. De valsheid, de grofheid, het goed praten wat kapot is, a- moreel en superbe intelligent. Miljoenen mensen die 12 jaar of eerder last hebben van Schiphol. Schiphol staat voor de hel
van Jeroen Bosch. Het brandt, verwoest en is uitermate lelijk.
De mens aldaar in de top deugt niet. Is het zo zwart wit?
Ja, er wordt niets om inwoners, passagiers en niet te vergeten
personeel ( al 40 jaar ) gegeven. We zijn dingen en de zichzelf vindende Goden ( Icarus ) zitten in hun roestende gebouwen.

Geplaatst door Henk Nederstigt uit Nederland

dirk jan morgen verhuizen.

Geplaatst door jhgriese uit Amstelveen

@Nooitgedagt, DANK JE ! Ja die schilder Bossch, was een goed mensenkenner . Veel schone schijn op onze aardbol. Zo Zwart-Wit is het helaas..Het begint natuurlijk aan de top. Cerfontaine, die Prof Guus Berkhout nog even telefonisch rond 2002 goede Kerstdagen wenst, en tussen neus en lippen hem even zegt: "Zeg Guus, dat rapport van jou, moet echt anders hoor...!" Hetgeen Berkhout NIET deed ! Chapeau ! Cerfontaine , ooit lid vanD-66 , maar het kennelijk veiliger vond naar het CDA over te gaan. En Samson, ooit ook schipholwoord-voerder, bijvoorbeeld,die ons in 2008 alle steun toezegde, maar nu zich zoveel mogelijk drukt, als het om Schiphol gaat. Hopelijk komen ze hun kritische woorden van jl 23 jan. [Algemeen Overleg Tweede Kamer] na.[Zie verslag Kameroverleg op deze site, of via www.stichtingSWAB.nl ] Ik kan er een boek overschrijven. Ga ik maar niet doen. @Henk Nedersticht: Gefeliciteerd. Helaas is dat niet voor een ieder mogelijk...

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

@ Helaas is dat niet voor een ieder mogelijk... verhuizen. Inderdaad, JHGriese.
Het systeem dat de luchtvaartsector (lees Schiphol-group) in Nederland kan hanteren, omwille van exorbitante groei, is alleen mogelijk omdat de verwevenheid met de politiek in Nederland een feit is.
Dat de luchthaven voor werkgelegenheid kan zorgen, daar twijfel ik ook niet aan. Maar wat beslist niet kan, is dat groei boven leefbaarheid wordt gesteld. Er ligt een punt waarbij die twee elkaar in evenwicht kunnen houden. Dat dient het uitgangspunt te zijn. En niet, zoals nu het geval is, dat de luchthaven wordt gebruikt om vele bodemloze geldputten te dichten. De luchthaven is een middel op zich geworden om maar zoveel mogelijk geld te genereren. Of erger: de zakken te vullen van de (vele)(top)managers, ten koste van het leefmilieu.
Ik niet anders stellen dat de huidige vorm waarin de politiek en de luchthaven met elkaar gegoten zijn, feitelijk staatsterreur is.

Grondwet-Artikel 21: "De zorg van de overheid is gericht op de bewoonbaarheid van het land en de bescherming en verbetering van het leefmilieu."

Overigens: een goed stuk, Dirk-Jan van Baar.