Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

De Deurmat van Schultz

 |
 Geplaatst door: sijmen 
 |
 Bekeken: 607 
|
 PVRC 
De Deurmat van Schultz

De vraag wordt wel eens gesteld waarom bij de discussie over de startnotitie voor het MER over het invoerfoutje daarnaast wel aandacht is voor problemen rond uitvliegroutes bij Spaarndam, maar geen enkel word wordt gewijd aan problemen in gebieden noordelijk van Spaarndam. Het antwoord is, dat de kamer een motie Haverkamp heeft aangenomen volgens welke alleen een routewijziging bij Spaarndam zal worden onderzocht. De rest van de normen en regels komen ter sprake bij de evaluatie in 2006. De CROS zal (en moet dus) hier voorstellen voor doen. Niettemin is er ook op verzoek van Haverkamp binnen de commissie Eversdijk sprake van vragen rond de enorme hausse van klachten uit Castricum in verband met vliegpatronen de voorbereiding van en na het openen van de Polderbaan. Dat in dit verband klachtenmeldingen een voorwerp van onderzoek kunnen zijn, in verband met het onderzoek naar meten, is een nieuwe ontwikkeling, waarvan we het belang niet moeten onderschatten.

Intussen is namelijk gebleken dat V&W de betekenis van klachten nog niet goed inschat. Bij gesprekken van de Commissie Eversdijk met Burgemeester en de verantwoordelijke wethouder, liet een verantwoordelijke medewerker van TNO zich tegenover de burgemeester van Castricum ontvallen dat in haar gemeente het ervaren van geluidbelasting een subjectieve zaak is, want hij kon haar wel voorspellen dat het vliegtuiggeluid daar niet meetbaar is! Later, de vorige week namelijk, vertelde de Staatssecretaris de burgemeester, dat ook de staatsecretaris wel begreep, hoe erg geluidshinder kan zijn. “Ook ik word vaak wakker, als ‘s ochtends de krant op de deurmat valt”. Een officieel onderzoek tenslotte, door V&W, gedaan in begin 2003, voor het instellen van de Polderbaan, gebruikte Castricum als voorbeeld van een plek die op grond van berekeningen nog geen ervaring had met vliegtuiggeluid, maar dat later wel zou krijgen. Maar de CGS meldde al in 2001 dat de toppers van nachtelijke hinder lagen in Kennemerland en de Bollenstreek. ‘Foutje!’

Gloort er hoop aan de horizon? Bewoners, Gemeenten, en Kamerleden bereiden zich voor op de evaluatie van de Schipholwet in 2006. Ook de regering ziet in dat voor de toetsing van de bestaande luchthavenbesluiten en voor het handhaven daarna, geheel nieuwe criteria nodig zullen zijn. Het wordt tijd dat we ons daarop samen voorbereiden.—


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Trudy

En dat moet ons land regeren Weet niet het verschil in lawaai van een laag overkomend vliegtuig en een krant wat op de deurmat valt .

Geplaatst door webbeheer

Wat zou Schulz doen als ze 's nachts 40 kranten, door krantenbezorgers op de brommer, in de bus bezorgd kreeg? Ik denk dat ze die kranten zou opzeggen....

Al die vliegtuig in de nacht? Die zeg je niet op. Dat is het verschil...
Zal Schulz verder een zorg zijn. Zij krijgt geen 40 knetterende kranten in de bus. Ook dat is een verschil...

Geplaatst door valkenier

Wij leven helemaal met jullie mee, het nachtelijk lawaai van de landende vliegtuigen is ergerlijk!!!
Voordat de Polderbaan openging hadden wij dat in Uitgeest ( de Kleis) metlandende vliegtuigen op de Zwanenburgbaan.
Plotjes die wij hebben opgevraagd bij de CROS laten zien dat nu overdag Uitgeest en vooral de wij in de Kleis ( het meest zuidelijke van Uitgeest ) de gehele dag en avond de KLOS zijn. Landende vliegtuigen en nu ook startende vliegtuigen ( sinds 31-3-2004) over onze wijk. In rechte lijn opstarten over het Uitgeestermeer is er niet meer bij. Nee, laat het maar met een bocht over Uitgeest, Heemskerk en uiteindelijk Castricum gaan. Wij zijn het zat.
Schultz en consorten meet met twee maten, Spaarndam ontzien, Assendelft ontzien en nu dan weer ander Gemeenten de lasten geven.